Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Holdbarhed på filmruller
Fra : Christian

Dato : 26-10-02 18:25

Hvor lang holdbarhedstid har en alm. 35mm filmrulle ?

Jeg står i den situation at jeg har har ca. 35 filmruller som jeg endnu ikke
har fået brugt. De blev købt i sommeren 1999 og de er fortrinsvis blevet
opbevaret i en foliepose i en dybfryser, da dette skulle forlænge
holdbarheden!? Problemet er blot at filmrullerne er taget ud af æskerne og
jeg kan ikke finde nogle dato på rullerne!

Er det muligt at benytte disse film, eller er der en for stor risiko for at
billederne kan blive dårlige?

Mvh. Christian

Fra : Lars [8210]

Dato : 26-10-02 18:44

"Christian" <chr@nybro.dk> wrote in message
> [...]
> jeg kan ikke finde nogle dato på rullerne!
>
> Er det muligt at benytte disse film, eller er der en for stor risiko for

Brug du bare dem.

Lars

Fra : Langgaard

Dato : 26-10-02 19:23

Hej

Ved udløbne film, er det en god ting at få fremkaldt så hurtigt efter
eksponeringen som muligt !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Christian

Dato : 26-10-02 20:04

> Ved udløbne film, er det en god ting at få fremkaldt så hurtigt efter
> eksponeringen som muligt !

Tak for svarene, jeg vil forsøge at fyre en filmrulle af og fremkalde den
med det samme for at tjekke kvaliteten.

Generelt omkring opbevaring. Er det da stadig et godt råd såvidt muligt at
opbevare filmruller i folieposer og om muligt i dybfryseren ?
Eller dette blot et gammelt råd som ikke er holdbart længere ?

Mvh. Christian

Fra : Amund Johansen

Dato : 27-10-02 10:51

"Christian" <chr@nybro.dk> wrote in news:apeott$r48$1@eising.k-net.dk:

> Generelt omkring opbevaring. Er det da stadig et godt råd såvidt muligt
> at opbevare filmruller i folieposer og om muligt i dybfryseren ?
> Eller dette blot et gammelt råd som ikke er holdbart længere ?

   Hei,
film er fortsatt film og den har det utmerket i fryseren !

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Ebbe Rasch

Dato : 27-10-02 12:45

> Generelt omkring opbevaring. Er det da stadig et godt råd såvidt muligt at
> opbevare filmruller i folieposer og om muligt i dybfryseren ?
> Eller dette blot et gammelt råd som ikke er holdbart længere ?

Fryseren er god. Film kan angiveligt holde i temmelig mange år hvis
det opbavarres i dybfryseren. Husk at give filmen god tid til at tø
før du bruger den, så den ikke knækker.

-Ebbe

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 28-10-02 21:48

Min erfaring er at film kan holde sig i årevis i fryseren! - Jeg køber ofte
film ind i større mængde end jeg kan bruge for at få rabat og for at ha' et
lager af forskellige film (mest dias og sh) Jeg har aldrig oplevet at
filmene var blevet dårlige efter at ha' tilbragt et par år i fryseren. Mit
gæt er at de vil kunne holde meget længe i fryseren. -

mvh,
Lars-Peder.

Ebbe Rasch <ebberasch@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:700ce040.0210270344.3fbc1c36@posting.google.com...

Fra : Christian

Dato : 28-10-02 23:22

Jeg har endvidere hørt at hylstrene som en filmrulle opbevares i, skulle fra
fabrikkens side, være fyldt med en gasart som forlænger holdbarheden.
Således mindsker man holdbarheden hvis man åbner for hylstret!
Er der noget om snakken ?

Mvh. Christian

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 28-10-02 23:30

Ku forestille mig at det er samme som med mange madvarer hvor der på indpakningen står "pakket i beskyttende
atmosfære" - det samme som indpakningen er fyldt med Nitrogen for at undgå iltning.
Men hvorvidt dåsen er fyldt med nitrogen ved jeg ikke.

/Jakob

Fra : Rune L. Christiansen

Dato : 29-10-02 13:42

"Tourist film" - farvefilm 200/400 ligger som regel i en lille pose, der
minder om dem man bruger til kartoffelchips. Her kunne jeg forestille mig at
der er noget om snakken. Men man må samtidig tænke på, at disse film skal
kunne holde sig under "alle" forhold. Dvs. på en hver græsk tankstation
eller nepalesisk bjergkiosk.

Film der derimod ikke har denne pose uden om dåsen, har jeg dog svært ved at
forestille mig at der er noget om snakken, men det er ikke umuligt.

/Rune