Sommertid
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-10-02 17:31

Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel både 2
og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?

Jesper

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-10-02 17:34

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> writes:

> Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel både 2
> og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?

Ptjaaa, men er det ikke først klokken 3 at urene skal stilles?

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-02 17:57

Peter Makholm skrev:

> er det ikke først klokken 3 at urene skal stilles?

Jo.

// Klaus

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-02 18:03

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

> Jo.

Så må vi jo huske at stille vækkeuret til kl. 3 ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 26-10-02 22:25

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Ptjaaa, men er det ikke først klokken 3 at urene skal stilles?

Jo.

Et vigtigere problem end om klokken er 03:00:00.0000 og 02:00:00.0000
samtidigt i et tidsrum der varer 0 nano-sekunder, må være det at klokken fx
er 02:30 to gange i løbet af natten. Lovgivningen på området foreskriver at
man benævner tiden med 02:30A første gang dette tidspunkt indtræffer og
02:30B anden gang.

Jeg vil iøvrigt gerne benytte lejligheden til at informere om at der findes
en forening hvis formål det er at afskaffe dette halvårlige syndige rod:
Landsforeningen mod Sommertid! http://hop.to/sommertid
Foreningen holder generalforsamlig hvert år den sidste søndag i marts mellem
kl. 2 og kl. 3

Mvh. Bjarke

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-10-02 23:36

Scripsit "Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk>

> Jeg vil iøvrigt gerne benytte lejligheden til at informere om at der findes
> en forening hvis formål det er at afskaffe dette halvårlige syndige rod:

Ja. Det ville være meget mere praktisk hvis vi en gang for alle vedtog
en afstand til UTC der medfører at det officielle klokkeslet er ca 14
når solen er højest på himlen. Uanset årstiden. Så ville det mørkeste
tidspunkt på natten være omkring midtvejs i de fleste borgeres
søvnperiode.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 19:19

Henning Makholm wrote:

> [...]
> når solen er højest på himlen. Uanset årstiden. Så ville det mørkeste
> tidspunkt på natten være omkring midtvejs i de fleste borgeres

I et område som Galicien i Spanien er man halvanden time foran den
lokale middelsoltid om vinteren, og to en halv time foran ved sommer-
tid. Det betyder at Solen om sommeren først er højest på himlen omkring
klokken 14.30. (De er i samme tidszone som os.)

Jeg mener det ville være et problem at anvende fx UTC +3 i Danmark hele
året. Ganske vist ville det betyde at den lyse periode af døgnet ville
ligge midt i den periode folk er vågne. Men om vinteren (hvor den lyse
periode under alle omstændigheder er meget kortere end længden af den
tid vi er vågne), skulle man stå op timer før daggry. Dette ville mig
bekendt føre til flere depressioner mv. Det er bedre at stå op omkring
solopgang og så forblive vågen mange timer efter mørkets frembrud.

Derfor er den bedste løsning på høje breddegrader som vores at indføre
sommertid i den periode hvor der er mange lyse timer, men ikke i den
mørke vinter.

Mere ideelt ville det være at sørge for at alle altid stod op ved sol-
opgang. Desværre ville et tidssystem hvor Solen altid står op klokken
syv om morgenen, blive ret indviklet fordi man både har brug for nord-
syd-gående og øst-vest-gående grænser for tidszonerne. Dette ville være
ganske grimt.

Derfor er løsningen med vekslen mellem sommertid og normaltid helt klart
den bedste ved høje breddegrader (som i Nordeuropa).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 19:22

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
> bekendt føre til flere depressioner mv. Det er bedre at stå op omkring
> solopgang og så forblive vågen mange timer efter mørkets frembrud.

Ville det så ikke være enklere at stå op kl. 9, hvis det var der det var
solopgang?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 19:31

Per Rønne wrote:

> Ville det så ikke være enklere at stå op kl. 9, hvis det var der det var
> solopgang?

Det ville være lige så godt. Så skulle vi have forskellige mødetider
på vores arbejdspladser alt efter årstiden. Med et sådant system kunne
man undvære »sommertiden«. Men omstillingen ville i stedet komme på de
tidspunkter hvor mødetiden på jobbet blev flyttet.

Mig bekendt søger høns at stå op ved solopgang hele året. Det betyder
at de omkring sankthans går »i seng« meget tidligt for at nå deres søvn.
Deraf udtrykket »gå i seng med hønsene«.

Mon ikke langt de fleste dyr opfører sig på samme måde?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon Kamber

Dato : 07-11-02 21:45

On Sun, 27 Oct 2002 19:21:49 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Ville det så ikke være enklere at stå op kl. 9, hvis det var der det var
>solopgang?
Joda, så kan vi sove længere:D

Gør det ergentlig nogen forskel hvad man definerer solopgangstiden
til?

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-02 07:41

Simon Kamber <simon_kamber@hot<<<REMOVE> wrote:

> Gør det ergentlig nogen forskel hvad man definerer solopgangstiden
> til?

Vi definerer altså ikke nogen solopgangstid; den er fastsat ud fra
Jordens egenrotation!

Vi definerer derimod vore klokkeslet.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 08-11-02 12:08

On Fri, 8 Nov 2002 07:41:18 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Vi definerer altså ikke nogen solopgangstid; den er fastsat ud fra
>Jordens egenrotation!
>
>Vi definerer derimod vore klokkeslet.

Men det er da et forslag, der er værd at overveje. Vi kan f.eks.
definere dansk lokaltid således, at Solen står op kl. 6.00 i Esbjerg
det pågældende døgn. Så har vi sikret, at der er lyst, når den typiske
dansker skal op og på arbejde.

Ulempen er selvfølgelig, at man skal stille uret en gang i døgnet.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-11-02 02:17

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> dansker skal op og på arbejde.
>
> Ulempen er selvfølgelig, at man skal stille uret en gang i døgnet.

Man skal jo bare anskaffe et tilpas intelligent ur der selv klarer det.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-10-02 14:32

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> [...]
> periode under alle omstændigheder er meget kortere end længden af den
> tid vi er vågne), skulle man stå op timer før daggry. Dette ville mig

Tja, jeg mener at det må være mere deprimerende at skulle sidde buret
inde på et eller andet arbejde når der er dagslys udenfor og have sin
fritidsperiode liggende efter solnedgang. Mit kontor har vinduer, så
lige for tiden brokker jeg mig ikke - men fx min mor arbejder i et
kontor uden vinduer, og hun synes vist ikke vinteren er morsom.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Ivar

Dato : 27-10-02 02:13

Bjarke Dahl Ebert skrev:

> Jeg vil iøvrigt gerne benytte lejligheden til at informere om at der findes
> en forening hvis formål det er at afskaffe dette halvårlige syndige rod:

Jeg vil forsætte med at være OT.
I Schweiz, hvor de har tradition for at have mange folkeafstemninger,
havde de for en del år siden folkeafstemninger om afskaffelsen af
sommertid. Den blev vedtaget, men aldrig indført. De har stadig
sommertid.

Jeg synes det er smart med ens regler for hele Europa, altså alle
sommertid eller igen sommertid. De sidste par år er sommertiden
forøvrigt sluttet 1 mdr. senere end tidligere, pga en harmonisering
med Storbritannien. Nu har hele Europa sommertid i samme periode.

Jeg mener i modsætning til Henning Makholm, at man skal have
så få tidszoner som muligt. Jeg finder det tåbeligt at et land som
Australien har så mange forskellige. Nogle med 30 min forskel.
For at gøre det værre, har nogle stater har sommertid andre ikke,
og sommertiden starter på forskellige tidspunkter i de enkelte stater!

Jeg læste en gang en beskrivelse fra 30'erne af en flyvetur fra
København til Amsterdam, hvor der stod at urene skulle
skues 15 min tilbage. Er der nogen der ved hvorledes tidszonerne
var i Europa på det tidspunkt?

Ivar

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-10-02 02:34

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> writes:

> [...]
> For at gøre det værre, har nogle stater har sommertid andre ikke,
> og sommertiden starter på forskellige tidspunkter i de enkelte stater!

Jeg vil gå så langt som til at spørge hvad tidszoner skal gøre godt
for.

En stilfærdig harmonisering mod UTC ville vel ikke skade nogen mere
end skiftet fra kroner til euro.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 05:12

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Jeg vil gå så langt som til at spørge hvad tidszoner skal gøre godt
> for.

> En stilfærdig harmonisering mod UTC ville vel ikke skade nogen mere
> end skiftet fra kroner til euro.

For dem der lever et bestemt sted, ville det kun dreje sig om
tilvænningen til at midnat eksempelvis er kl. 15. For folk der læser om
folk andre steder, eller ser film derfra, ville det kunne give visse
vanskeligheder. Hvor mange danskere der læser en udenlandsk krimi ville
opfatte kl. 16 dansk tid [fremover kl. 15] som midnat?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 13:07

"Peter B. Juul" wrote:

> Jeg vil gå så langt som til at spørge hvad tidszoner skal gøre godt
> for.

Jeg vil henlede opmærksomheden på fænomenet "beats" som Nicholas
Negroponte og Swatch forsøgte at indføre for nogle år siden.

Nogen der ved hvad der skete? Jeg har altid haft svært ved
tidszoner, så beats forekommer mig at være ideelle til at
koordinere kyberspatielle møder, f.eks. på IRC eller MUDs
("vi spiller fra klokken @230").

> En stilfærdig harmonisering mod UTC ville vel ikke skade nogen mere
> end skiftet fra kroner til euro.

Men vil møde endnu mere modstand. (Hint: Folk flest hidser
sig op over detaljer, mens de ignorerer de rigtige problemer)

--
Peter Knutsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-02 14:29

Peter Knutsen skrev:

>Jeg vil henlede opmærksomheden på fænomenet "beats" som Nicholas
>Negroponte og Swatch forsøgte at indføre for nogle år siden.

Hvorfor lader du dig spænde for en reklamevogn?

Hvad har beats som UTC ikke har?

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 17:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor lader du dig spænde for en reklamevogn?
>
> Hvad har beats som UTC ikke har?

Mindre tilknytning til et bestemt geografisk sted plus at
en beat-tid ikke kan forveksles med en normal klokkeslet,
idet formaterne er forskellige. klokkeslet er enten xx:yy,
xx.yy eller xxyy, mens en beattid er på tre cifre (og helst
med @ foran).

--
Peter Knutsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-10-02 17:46

Peter Knutsen skrev:

> Mindre tilknytning til et bestemt geografisk sted

Er det nu rigtigt? Beats' referencemeridian er Biel i Schweiz. Se evt.
<http://www.swatch.ch/internettime/downloads/internet_time_brochure.pdf>,
side 6. Er det mindre geografisk tilknytning en for UTC's vedkommende?

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 17:55

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> tidszoner, så beats forekommer mig at være ideelle til at
> koordinere kyberspatielle møder, f.eks. på IRC eller MUDs

Jeg har lige repeteret lidt på

http://www.swatch.com/internettime/home.html
http://www.swatch.com/internettime/downloads/internet_time_brochure.pdf

Jeg synes det er tåbeligt med en ny Biel-meridian. Hvorfor ikke bruge
den sædvanlige Greenwich-meridian?

Og jeg synes det er uhensigtsmæssigt at regne i millidøgn som forholder
sig på en træls måde til SI-grundenheden for tid: sekundet.

Jeg foreslår derfor følgende »internettid«: Regn i kilosekunder efter
UT-midnat. Da et døgn er 86,4 kilosekunder, vil værdier fra 00,0 ks til
(men ikke med) 86,4 ks kunne forekomme.

Til praktiske aftaler vil man kunne mødes på et helt antal kilosekunder,
eksempelvis 53 ks. Ét kilosekund svarer til lidt over et kvarter. Vil
man have større nøjagtighed, sætter man bare flere decimaler på.

udkonkurreret, vil jeg være en lykkelig mand.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-10-02 18:16

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> Jeg synes det er tåbeligt med en ny Biel-meridian. Hvorfor ikke
> bruge den sædvanlige Greenwich-meridian?

Reklameværdien for Swatch var mindre med UTC, så derfor valgte de
BMT i stedet.

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 18:30

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg synes det er tåbeligt med en ny Biel-meridian. Hvorfor ikke bruge
> den sædvanlige Greenwich-meridian?

Så vidt jeg slår op på http://gnpswww.nima.mil/geonames/GNS/index.jsp ,
ligger Biel på 7°15' øst for Greenwich. Men bruger Swatch virkelig
denne meridian som udgangspunkt, eller går de bare ud fra schweizisk
standardtid (15° øst)?

Det er faktisk det sidste. Så det er noget vrøvl med Biel-tid. Der er
tale om helt almindelig mellemeuropæisk standardtid udtrykt i milli-
døgn i stedet for timer, minutter og sekunder.

Så jeg foretrækker som nævnt UT udtrykt i kilosekunder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-02 20:09

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> mumbled in

> Jeg vil henlede opmærksomheden på fænomenet "beats" som Nicholas
> Negroponte og Swatch forsøgte at indføre for nogle år siden.

- eller new earth time (NET) som der blev snakket en
del om for nogle år siden - egentlig en sjovere ide
end swatch's. Her er døgnet delt ind i 360°, 60', 60''
ligesom vinklerne. Dette giver 4 minutter / grad og
6 timer / 90 grader.

Ideen er skæg, men skal nok stadig betragtes som et
kuriosum :)

Hilsner!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 13:06

"Peter B. Juul" wrote:

> Jeg vil gå så langt som til at spørge hvad tidszoner skal gøre godt
> for.
>
> En stilfærdig harmonisering mod UTC ville vel ikke skade nogen mere
> end skiftet fra kroner til euro.

Hvis det bare var klokkeslættene, kunne vi vænne os til det. Men det
er ret upraktisk at datoen og ugedagen skifter i den vågne periode.

Hvordan skulle et newzealandsk skoleskema se ud når mandag skifter til
tirsdag midt på skoledagen?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-02 15:08

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> En stilfærdig harmonisering mod UTC ville vel ikke skade nogen mere
> end skiftet fra kroner til euro.

Skulle de stakkels spøgelser så rende rundt ved højlys dag ovre på den
anden siden af jorden?

mvh
Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 05:12

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:

> [...]
> København til Amsterdam, hvor der stod at urene skulle
> skues 15 min tilbage. Er der nogen der ved hvorledes tidszonerne

Jeg ved at der i Oxford stadig er et college der endnu ikke er gået over
til almindelig, britisk tid. Der er stadig en tidsforskel på 7 minutter
i forhold til resten af UK - når sommertid tages i betragtning.

Jeg har set deres store ur, og jeg går da ud fra at studenternes timer
stadig er forskudt. Heldigvis skal de vel sjældent have timer på andre
colleges på universitetet [med undtagelse af naturvidenskab er de
forskellige colleges, der også fungerer som kostskoler med
skoleuniformer og det hele, så store at de fuldt ud selv kan varetager
det hele].

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 13:04

Ivar wrote:

> [...]
> forøvrigt sluttet 1 mdr. senere end tidligere, pga en harmonisering
> med Storbritannien. Nu har hele Europa sommertid i samme periode.

Ja. Ifølge europæisk standardisering både begynder og slutter sommer-
tiden på en søndag kl. 01.00 efter UTC-tid.

I USA sker skiftet fra sommertid til vintertid vist ikke i samme øje-
blik i alle tidszoner (østlige zoner skifter lidt før vestlige).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Villy Kruse

Dato : 28-10-02 16:51

On Sun, 27 Oct 2002 13:04:03 +0100,
> [...]

>I USA sker skiftet fra sommertid til vintertid vist ikke i samme øje-
>blik i alle tidszoner (østlige zoner skifter lidt før vestlige).

USA skifte i all zoner kl 02:00 lokal sommertid og om foråret kl. 02:00
lokal vintertid, dvs. Chicago skifter en time efter New York, og
Los Angeles skifter tre timer efter New York.

I øvrig kan man hente all historiske tidszonetabeller på
ftp://elsie.nci.nih.gov/

Villy

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-10-02 15:16

Scripsit "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>

> Jeg mener i modsætning til Henning Makholm, at man skal have
> så få tidszoner som muligt.

Hvordan er det i modsætning til noget jeg har skrevet?

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Ivar

Dato : 28-10-02 19:49

Henning Makholm skrev:

> Hvordan er det i modsætning til noget jeg har skrevet?

Ønsket om, at alle har cirka det samme klokkeslæt, når solen står
højest på himmelen, opfyldes bedst med mange tidszoner.

Ivar

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-10-02 12:07

Scripsit "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>

> Ønsket om, at alle har cirka det samme klokkeslæt, når solen står
> højest på himmelen, opfyldes bedst med mange tidszoner.

Læg mærke til ordet "cirka". Det dækker over en *afvejning* mellem
hensynet til at have den borgerlige tid afstemt nogenlunde med solen
og hensynet til ikke at have alt for mange tidszoneskift ned gennem
landmasserne.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : USH

Dato : 27-10-02 11:47

"Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> skrev
> Lovgivningen på området foreskriver at
> man benævner tiden med 02:30A første gang dette tidspunkt indtræffer og
> 02:30B anden gang.

Inden for det militære system, som dansk lovgivning i øjeblikket har tvunget
mig til at være en del af, forholder det sig sjovt nok lige modsat. Når man
skriver sommertid (og det er i hele sommerperioden) har man Bravotid og
sætter derfor et B efter klokkeslettet, fx 0230B, mens Alfatid / vintertid
skrives 0230A. Det vil sige at lovgivningens 02:30A svarer til militærets
0230B, hvilket så selvfølgelig også betyder at lovens 02:30B en time senere
svarer til militærets 0230A.

Noget helt andet: Hvad gør DSB ved deres togafgange når der skiftes til
vintertid? Og er det til at se på deres billetter om man skal med toget den
første eller den anden kl 02:30?

#USH#

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-02 11:55

USH skrev:

>Noget helt andet: Hvad gør DSB ved deres togafgange når der skiftes til
>vintertid?

Se Olsenbanden desangående.

>Og er det til at se på deres billetter om man skal med toget den
>første eller den anden kl 02:30?

Det er ligemeget. De hænger sig ikke i klokken. Det er også lidt
svært (og formålsløst) f.eks. at rejse fra Horsens til Odense kl.
2.30 og så en time efter gentage spøgen.

--
Bertel

Fra : USH

Dato : 27-10-02 12:24

> Se Olsenbanden desangående.

Var det ikke et skift til en helt ny køreplan?

> Det er ligemeget. De hænger sig ikke i klokken. Det er også lidt
> svært (og formålsløst) f.eks. at rejse fra Horsens til Odense kl.
> 2.30 og så en time efter gentage spøgen.

Næ, men det er lidt problematisk hvis man regner med at nå toget den anden
2:30, og det så slet ikke kommer.

#USH#

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 13:10

USH wrote:

> Var det ikke et skift til en helt ny køreplan?

Nej, det var enten skift fra vinterkøreplan til sommerkøreplan,
eller osse var det omvendt.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-02 15:14

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> Nej, det var enten skift fra vinterkøreplan til sommerkøreplan,
> eller osse var det omvendt.

Dengang betød det skift til en helt ny køreplan. Tiderne var ikke bare
en time forskudt. Derfor var Egon nødt til at blokere hele DSBs
signalanlæg, så samtlige tog holdt stille.

mvh
Peter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 13:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Se Olsenbanden desangående.

Den omtalte film er ren "tog til tiden" fantasy.

--
Peter Knutsen

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 28-10-02 21:18

"USH" <tidsrejse@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> skrives 0230A. Det vil sige at lovgivningens 02:30A svarer til militærets
> 0230B, hvilket så selvfølgelig også betyder at lovens 02:30B en time

Ja, det var da egentlig spøjst.
Det må siges at være et noget uheldigt valg med A- og B-tider for før og
efter vintertidsskiftet.

Jeg kender iøvrigt forklaringen på Alfa og Bravo-tid:
Den første tidszone øst for Greenwich benævnes Alfa, derefter Bravo,
Charlie, og så videre hele vejen rundt. Man springer et par bogstaver over
undervejs (måske I, fx(?), for at undgå forveksling med 1), og så når man
til sidst til Zulu ved Greenwich. Det er derfor GMT også kaldes Zulu-tid, og
skrives 12:34Z.

Mvh. Bjarke

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-10-02 16:59

Bjarke Dahl Ebert wrote:
> Jeg vil iøvrigt gerne benytte lejligheden til at informere om at der
> findes en forening hvis formål det er at afskaffe dette halvårlige
> syndige rod: Landsforeningen mod Sommertid!
Den forening vil jeg alvorligt ment gerne være ANTI-medlem af.
Har kikket på siden. Kan ikke se om det er en fed joke eller?
Jeg vil hellere have "sommertid" hele året, evt. med 2 timers
forskydning om sommeren i forhold til nu.

Ellers kan jeg godt lide Henning Makholms forslag (hvis jeg har forstået
det ret), som jeg tillader mig at citere igen her:

Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-10-02 20:17

"Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Landsforeningen mod Sommertid! http://hop.to/sommertid
> Foreningen holder generalforsamlig hvert år den sidste søndag i marts

Kan du dokumentere det med A og B tider?

Jesper

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 28-10-02 21:11

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> "Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du dokumentere det med A og B tider?

Det står i "Anordning om fastsættelse af sommertid fra og med år 2002"
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2001/0085803.htm

Landsforeningen mod Sommertid dokumenterer iøvrigt at sommertid er ulovlig i
Danmark, idet den gældende Lov om Tidens Bestemmelse af 1893 befaler:
"§1 For alle Dele af Landet med Undtagelse af Færøerne skal Tiden herefter
bestemmes lige med Middelsoltiden for den 15de Længdegrad Øst for Greenwich.
"

Mvh. Bjarke

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-10-02 18:01

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Jeg foreslår derfor følgende »internettid«: Regn i kilosekunder efter
> UT-midnat. Da et døgn er 86,4 kilosekunder, vil værdier fra 00,0 ks til
> (men ikke med) 86,4 ks kunne forekomme.

Så skal vi også have afskaffet tidsenheden 'uge' Den kan meget
passende erstattet af et megasekund. Og *så* skal vi alle sammen til
at snakke samnorsk. (jvf Vinge)

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-10-02 21:26

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Så skal vi også have afskaffet tidsenheden 'uge' Den kan meget
> passende erstattet af et megasekund. Og *så* skal vi alle sammen til
> at snakke samnorsk. (jvf Vinge)

Helle for først at transcendere.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 17:39

Jesper Nielsen skrev:

>Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel både 2
>og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?

Nej. Den er kun 1, eller også er den kun 2, og så er den 01.00.01
et sekund senere.

--
Bertel

Fra : Filip Larsen

Dato : 28-10-02 08:51

Bertel Lund Hansen skrev

> Nej. Den er kun 1, eller også er den kun 2, og så er den 01.00.01
> et sekund senere.

Nu har jeg ikke fulgt med i alle denne tråds indlæg, så med fare for at
gentage noget der allerede er sagt vil jeg da ikke undlade at bemærke, at de
man egentlig skifter er "tidszone" og ikke klokken.

Når man går fra sommertid til vintertid tid kan man fx. skifte fra CEST
(Centra-Europæisk Sommer-Tid) til CET (Central-Europæisk Tid), eller, hvis
man vil være mere national, fra DST (Dansk Sommer-Tid) til DNT (Dansk
Normal-Tid). Og zoneskiftet sker den pågældende dag kl. 03:00:00 CEST,
hvilket er det samme som 02:00:00 CET.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-02 15:24

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
(Dansk
> Normal-Tid). Og zoneskiftet sker den pågældende dag kl. 03:00:00

Begrebet normal-tid er egentlig sjovt i betragtning af at sommertiden
varer længere end normaltiden. Det normale er altså ikke det mest
almindelige i dette tilfælde.

mvh
Peter

Fra : Pegasus

Dato : 26-10-02 20:10

Jesper Nielsen wrote:
> Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel
> både 2 og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?
>
> Jesper

Jeg tog engang telefon-klokken (dengang 0051, nu ved jeg ikke, hvorman
finder den...) om foråret. Damen sagde uden blusel: "1-59-50-dut 2-00og0-dut
3-00og10-dut"

Ja, tiden går hurtigt i dag - og det samme tidspunkt optræder næppe to
gange.
--
Yours
Pegasus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-02 20:17

Pegasus skrev:

> Jeg tog engang telefon-klokken (dengang 0051,

Var det ikke 0055?

> nu ved jeg ikke, hvorman finder den...)

TDC's "Klokken" findes på 70 10 11 55 (alm. takst).

// Klaus

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-10-02 22:01

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> TDC's "Klokken" findes på 70 10 11 55 (alm. takst).

Alm. takst kan man også sige om 900 numrene. Det er almindeligt for de
numre.
Jeg mener at 70 10 numrene har en lidt anderledes takst en almindelige
numre, dog uden at være ekstreme som 900 numrene.

--
PeKaJe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-02 22:20

Peter Jensen skrev:

> Jeg mener at 70 10 numrene har en lidt anderledes takst en
> almindelige numre, dog uden at være ekstreme som 900 numrene.

Jeg skulle ha' kigget ordentligt efter i telefonbogen. Der står
"TDC's gældende landstakst".

// Klaus

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 00:32

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

> Jeg skulle ha' kigget ordentligt efter i telefonbogen. Der står
> "TDC's gældende landstakst".

Er det i dag ikke det samme som lokaltakst?

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-10-02 00:55

Per Rønne wrote:

> Er det i dag ikke det samme som lokaltakst?

Det er det vist efterhånden blevet, jvf.
http://www.teledanmark.dk/menu/sm1725.htm
Det er også en del år siden jeg hørte det med 70 numrene.

--
PeKaJe

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 05:12

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> wrote:

> Det er det vist efterhånden blevet, jvf.
> http://www.teledanmark.dk/menu/sm1725.htm
> Det er også en del år siden jeg hørte det med 70 numrene.

Ja, og så er det Store Urskiftedag.

Heldigvis kan moderne computere gøre det over internettet. Men komfur,
armbåndsure, vækkeure, vægure, ...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-10-02 09:47

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message
> Heldigvis kan moderne computere gøre det over internettet. Men komfur,
> armbåndsure, vækkeure, vægure, ...

Har du ikke DCF-77 ure ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 10:07

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Har du ikke DCF-77 ure ?

Hvis du tænker på dem der stilles efter et radiosignal, så har jeg et
enkelt. Og det stillede da også sig selv om.

Resten gjorde det ikke. Heller ikke uret i mit et år gamle komfur.

Kan man i øvrigt få armbåndsure af ovennævnte type?

Fra : Ivar

Dato : 27-10-02 10:43

Per Rønne skrev:

> Kan man i øvrigt få armbåndsure af ovennævnte type?

Der er en del på markedet. Jeg har et 10 år gammelt
Junghans Mega, der har antenne i remmen. Det har givet
en del problemer i årenes løb, jeg har skiftet antenne
to gange og nu er den gal igen.
På trods af problemerne skal mit næste ur også være
radio-kontrolleret.

Ivar

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 11:40

> Der er en del på markedet. Jeg har et 10 år gammelt
> Junghans Mega, der har antenne i remmen. Det har givet
> en del problemer i årenes løb, jeg har skiftet antenne
> to gange og nu er den gal igen.

Det lyder ikke tillokkende ...

Fra : USH

Dato : 27-10-02 11:49

> Kan man i øvrigt få armbåndsure af ovennævnte type?

Det kan sagtens lade sig gøre, både som digitalur eller med visere. Prisen
er vist ikke meget dyrere end et normalt kvalitetsarmbåndsur.

#USH#

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 27-10-02 11:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message
>
> Har du ikke DCF-77 ure ?

Overalt?
Et videour skal typisk stilles manuelt. Det skal stort set alle armbåndsure
også. Og hvad med smukke, gamle mekaniske ure, skal man pludselig kræve at
de får en Frankfurt-modtager?
De fleste mobiltelefoner (jeg kender ingen undtagelser) skal også stilles
manuelt, ligesom mange PDA'er.
Det er jo et værre cirkus to gange om året, og tror ikke på at de påståede
fordele overstiger alle ulemperne.

Mvh. Bjarke

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-10-02 13:54

"Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> wrote in message
> Overalt?
> Et videour skal typisk stilles manuelt. Det skal stort set alle
armbåndsure

Alle mine ure stiller sig selv. Video'en stiller efter DR og telefonen er
ISDN og stiller efter telefonnettet.

Fra : Ivar

Dato : 28-10-02 20:22

Jesper G. Poulsen skrev:

> Alle mine ure stiller sig selv.

Du har altså ikke bil !

Ivar

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-10-02 14:04

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> Du har altså ikke bil !

Nej... Og hvis jeg havde stillede det ur nok også sig selv...

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 29-10-02 17:45

>Alle mine ure stiller sig selv. Video'en stiller efter DR og telefonen er
>ISDN og stiller efter telefonnettet.

Og jeg har folk til det...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 13:08

Per Rønne wrote:

> Er det i dag ikke det samme som lokaltakst?

Jo. Med almindeligt TDC-fastnetabonnement er hele landet én takstzone.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anders Lund

Dato : 27-10-02 02:19

"Pegasus" <troemoe.delme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tog engang telefon-klokken (dengang 0051, nu ved jeg ikke, hvorman
> finder den...) om foråret. Damen sagde uden blusel: "1-59-50-dut
2-00og0-dut
> 3-00og10-dut"

Hvad kostede det opkald dig?
Du var jo i røret i 61min!

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 27-10-02 02:28

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote in message
> Hvad kostede det opkald dig?
> Du var jo i røret i 61min!

Orv, måske skulle man ringe til en eller anden stillehavsø idag kl. 2.59 A.
Hvis man afslutter samtalen kl. 2.01 B, får man krediteret 58 minutters
samtale til Hula Bula.
Eller også kommer man til at betale for knap et år

Bjarke

Fra : USH

Dato : 27-10-02 11:51

> Hvad kostede det opkald dig?
> Du var jo i røret i 61min!

0051 var telefonnummeret, ikke opkaldstiden.

#USH#

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 13:13

USH wrote:

> 2-00og0-dut

> 0051 var telefonnummeret, ikke opkaldstiden.

Han påpeger at opkaldet varede fra 1.59 til 3.00, hvilket er 61
minutter.

--
Peter Knutsen

Fra : USH

Dato : 07-11-02 19:51

> Han påpeger at opkaldet varede fra 1.59 til 3.00, hvilket er 61
> minutter.

Ups, min fejl.

#USH#

Fra : sunsite

Dato : 26-10-02 22:23

> Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel både
2
> og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?
>
> Jesper

Nu vi er igang, er det så vintertid eller sommertid, der er den rigtige.
Jens

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 26-10-02 22:38

"sunsite" <jannieogjens@hansen.mail.dk> wrote in message

> Nu vi er igang, er det så vintertid eller sommertid, der er den rigtige.
> Jens

Det er vintertid, vistnok også kaldet normaltid, der er den rigtige.
Om vinteren står solen højest på himlen ca. kl. 12 middag, om sommeren har
man valgt at uret skal vise 13.

De 24 tidszoner ligger med 15 graders mellemrum - vores tidszone hører
derfor egentlig til den 15. østlige længdegrad, som går ned gennem Bornholm.
Så på Bornholm om vinteren passer det at solen står højest kl. ca. 12 (der
er vist nogle få minutters årstidsvariation?)

At definere at klokken er det samme i en bestemt stribe omkring en
længdegrad, er en ganske praktisk foranstaltning, så man ikke skal stille
sit ur hver gang man ager til et fremmed sogn.
At definere ved lov at klokken pludselig er 13 ved mid-dag, er derimod en
skandaløs hån mod naturen. Det er det rene hybris.

Mvh. Bjarke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 13:15

Bjarke Dahl Ebert wrote:

> De 24 tidszoner ligger med 15 graders mellemrum - vores tidszone hører
> derfor egentlig til den 15. østlige længdegrad, som går ned gennem Bornholm.

»Gudhjemtid«.

> Så på Bornholm om vinteren passer det at solen står højest kl. ca. 12 (der
> er vist nogle få minutters årstidsvariation?)

Ja, der er årstidsvariation. Det følger af Keplers første og anden lov
at Solens vinkelhastighed set fra Jorden i dens årlige bane (ekliptika)
ikke er konstant. Derfor er Solen til tider lidt foran og til tider
lidt bag ved det fiktive himmellegeme (middelsolen) der bevæger sig med
konstant fart langs ekliptika og er samme sted som Solen ved hvert
martsjævndøgn.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar

Dato : 26-10-02 23:05

Jesper Nielsen skrev:

> Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel både 2
> og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?

Den problematik har man vel hver dag.
Når klokken er 24.00 i dag, er den samtidig 00.00 i morgen.

Ivar

Fra : Jacob

Dato : 27-10-02 08:39

Jesper Nielsen wrote:
> Hvis urene skal stilles en time tilbage kl. 02.00, så er klokken vel
> både 2 og 1 samtidig på det præcise klokkeslet, ikke?
>
> Jesper

Nu vi snakker om sommertid / normaltid er der så nogen der ved hvornår de
skifter til normaltid i U.S.A, Mexico og Brasilien

--
Jacob

Fra : Jacob

Dato : 27-10-02 09:28

Jacob wrote:

> Nu vi snakker om sommertid / normaltid er der så nogen der ved
> hvornår de skifter til normaltid i U.S.A, Mexico og Brasilien

Jeg fandt selv ud af det her http://webexhibits.org/daylightsaving/g.html

Jeg fandt også ud af at sommer / normal er ting man ikke umiddelbart tænker
på.

1. Staterne Arizona (USA) og Saskatchewan (Canada) bruger ikke sommertid.

2. I Palæstina har de valgt at bruge sommertid for at vise at de er
uafhængige af Israel. (de ligger dog så tæt på ækvator at det ikke giver den
store praktiske mening med sommertid

2. I nogle regioner i Brasilien bruger de ikke sommertid (de ligger tæt på
ækvator)

3. Nede på Antarktis bruger de sommertid nogle steder og andre steder bruger
de det ikke. Nogle steder følger de reglerne for New Zealand andre steder
følger de Chile.

Der er flere eksempler på hjemmesiden

--
Jacob

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 10:07

Jacob <unknown@stofanet.dk> wrote:

> 2. I Palæstina har de valgt at bruge sommertid for at vise at de er
> uafhængige af Israel. (de ligger dog så tæt på ækvator at det ikke giver den
> store praktiske mening med sommertid

Du mener vel i de småklatter, der udgør »the Palestinian Authority« - og
det må vel unægtelig give visse problemer ...

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-02 15:29

> Du mener vel i de småklatter, der udgør »the Palestinian
Authority« - og
> det må vel unægtelig give visse problemer ...

Men de har nok alligevel større problemer at slås med ...

mvh
Peter