GPS
Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-02 15:17

Jeg har en GPS måling af et punkt og så har jeg
koordinaten fra et 4cm kort fra Geodætisk Institut.
Ca 100 meters afvigelse. Forklaring ?

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-02 17:24

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:ape7vj$rfo$1@sunsite.dk...
> Jeg har en GPS måling af et punkt og så har jeg
> koordinaten fra et 4cm kort fra Geodætisk Institut.
> Ca 100 meters afvigelse. Forklaring ?

(Gerne noget mere enkel tommelfingerregel end en
7 parameter Helmert transformation)

Fra : Pegasus

Dato : 26-10-02 20:04

Martin Larsen wrote:
> Jeg har en GPS måling af et punkt og så har jeg
> koordinaten fra et 4cm kort fra Geodætisk Institut. [Kort- og
Matrikelstyrelsen ]
> Ca 100 meters afvigelse. Forklaring ?

Du har nok ikke indstillet maskinen på Europæisk Datum 1950, ED50, som
bruges på KM's kort. Det giver en fejl i denne størrelsesorden, hvis
maskinen er indstillet på WGS84, som er den internationale standard i
øjeblikket.

--
Yours
Pegasus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-10-02 20:12

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Jeg har en GPS måling af et punkt og så har jeg
> koordinaten fra et 4cm kort fra Geodætisk Institut.
> Ca 100 meters afvigelse. Forklaring ?

afvigende koordinatsystemer. Prøv at undersøge om ikke GPS-enheden har
flere forskellige koordinatsystemer indbygget. Sådan er det oftest.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Pegasus

Dato : 27-10-02 09:25

Peter B. Juul wrote:

> afvigende koordinatsystemer. Prøv at undersøge om ikke GPS-enheden har
> flere forskellige koordinatsystemer indbygget. Sådan er det oftest.

Henleder i øvrigt opmærksomheden på dk.teknik.satellit.navigation.

--
Yours
Pegasus

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-10-02 15:37

"Pegasus" <troemoe.delme@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bqNu9.179447$Qk5.6363968@news010.worldonline.dk...

> Henleder i øvrigt opmærksomheden på dk.teknik.satellit.navigation.

Tak for tippet, som jeg nok ikke får så meget brug for da jeg ikke har
nogen GPS.
Jeg ville blot vide om der var en meget simpel transformation mellem
de koordinatsystemer som du nævnte.

Mvh
Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-10-02 08:48

> Jeg ville blot vide om der var en meget simpel transformation mellem
> de koordinatsystemer som du nævnte.

Enkelt er det ikke, men KMS har et program til transformation:

www.kms.dk > mest til arbejde > produkter til arbejde >
beregningsprogrammer > MIF Trans