Nyt bundkort og XP
Fra : Edmund

Dato : 26-10-02 14:31

Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
geninstallere XP

--
Mvh Edmund

Fra : hej

Dato : 26-10-02 15:16

Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation af xp
men du sletter ikke noget på HD en
--
Min hompage: www.hundespor.subnet.dk

Fra : Nicolai

Dato : 26-10-02 15:17

> Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation af xp
> men du sletter ikke noget på HD en
Men ABSOLUT ikke optimalt...

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 26-10-02 15:20

"Nicolai" <nifoSPAMSUCKS@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Men ABSOLUT ikke optimalt...

Hvad mender du? Har du nogle saglige argumenter for at en XP-installation
oprettet på et mb er bedre end en, som er flyttet til et mb og derefter
tilpasset?

Mvh Rune

Fra : Nicolai

Dato : 26-10-02 16:09

> Hvad mender du? Har du nogle saglige argumenter for at en XP-installation
> oprettet på et mb er bedre end en, som er flyttet til et mb og derefter
> tilpasset?

Næ...

Men jeg ville aldrig gøre det. men jeg ville heller aldrig opgradere min win98 til XP, men istedet installere en REN XP

Men jag har også kun en maskine der er 111% stabil...

Fra : Michael Holm

Dato : 28-10-02 01:18

XP gen-installere sig praktisk talt, når man laver en repair. Nogle enkelte
programmer skal endda re-installeres.

--Michael

Fra : Edmund

Dato : 26-10-02 15:39

hej wrote:
> Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation
> af xp men du sletter ikke noget på HD en

Er det så ikke kun hvis man vælger det samme chipset at man kan undgå
reparation

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 26-10-02 17:26

Edmund skrev:

> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
> geninstallere XP

Grundet den måde WinNT, som WinXP jo også hører ind under, er bygget
op på, så er systemet altså en del sartere overfor hardwareændringer
end f.eks. Win9x er. Software kan kommunikere direkte med hardwaren
i Win9x og du kan ofte ændre IRQ-adresser inde fra Win9x af f.eks.
Det kan du ikke i WinNT, Win2000 og XP og slet ikke hvis du kører
ACPI, hvilket de fleste nyere bundkort understøtter.

I WinNT bliver der oprettet en såkaldt HAL (Hardware Abstraction
Layer) som nøje beskriver den hardware der pt. er installeret i
systemet, hvilken IRQ-adresse hardwaren benytter, hukommelseområde
osv. osv. Softwaren kommunikerer så med HAL'en og har ikke direkte
adgang til hardwaren. Det er en af de væsentlige årsager til at
WinNT-systemer ofte er mere stabile end Win9x-systemer er.

Når du skifter bundkort så kan du meget nemt risikere at
IRQ-adresser, adresseområder osv. ikke passer mere, men WinNT kan
ikke bare ændre HAL'en. Du kan være heldig at det vil køre
nogenlunde fornuftigt alligevel, men det er helt klart ikke noget
jeg gad at rode med, hvis jeg sad i samme situation.
Langt det bedste er at geninstallere WinXP på det nye bundkort så
der kan blive skrevet en ny HAL som passer til det bundkort du
sidder med.

Hvis du ikke tror mig så prøv dette link:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fdanmark%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fda252%2F4%2F20%2Easp&LN=DA>

Madsen.

Fra : Mons

Dato : 26-10-02 21:24

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
> geninstallere XP
>
> --
> Mvh Edmund

Har skiftet fra A7V 133 til A7V 266 til A7V 333 med XP PRO inst. uden prob.
overhovedet. Har bla. SCSI diske, SCSI scanner, USB card reader. Alt har
fungeret uden prob.

Har førsøgt at kopiere fra et VIA til et INTEL chipset. Den gik ikke!!! Har
ikke forsøgt at bruge sysrep.

Mogens

Fra : Edmund

Dato : 27-10-02 00:46

Mons wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Har skiftet fra A7V 133 til A7V 266 til A7V 333 med XP PRO inst. uden
> prob. overhovedet. Har bla. SCSI diske, SCSI scanner, USB card
> reader. Alt har fungeret uden prob.

Kom XP slet ikke med end meddelelse om at noget skulle opdateres.
Der må da have været forskel på f.eks IDE bus controlerne.

De tre ASUS bundkort du nævner, brugte de alle sammen VIA chipset.

--
Mvh Edmund

Fra : Mons

Dato : 27-10-02 11:38

> [...]
> Der må da have været forskel på f.eks IDE bus controlerne.
>
> De tre ASUS bundkort du nævner, brugte de alle sammen VIA chipset.

Efter opgradering af bundkort startede jeg PCén op. Da jeg loggede på stod
maskinen i 3-5 minutter uden at jeg kunne komme i kontakt med den. Det
virkede som om den var frosset, men jeg kunne se at der var en masse
aktivitet på harddisken. Derefter var alt iorden. Så den må jo have
installeret de nye drivere mv. der skulle bruges. Det eneste jeg har ændret
var skærmopløsning, og en enkelt gang måtte jeg geninstallere min mus.
Ja. Alle bundkort brugte VIA chipset, og det er nok den væsenligste grund at
det kørte problemfrit.

Da jeg prøvede på et intel chipset kom der en stop kode og jeg kunne ikke
komme videre.Men har siden læst at man muligvis kan bruge sysrep fra
microsoft til at få gang i maskinen. Har dog ikke prøvet om det virker.
Mogens

Fra : Edmund

Dato : 27-10-02 14:56

Mons wrote:

> [...]
> geninstallere min mus. Ja. Alle bundkort brugte VIA chipset, og det
> er nok den væsenligste grund at det kørte problemfrit.

Ok tak for det, og tak til de andre også, det er rart at vide at det kan
lade sig gøre, hvis folk virkelig er ked af at skulle installere alle
programmerne igen.
Jeg vil nu nok vælge at starte forfra.

--
Mvh Edmund