Hjælp til nybegynder.
Fra : Madsen@Madsen

Dato : 26-10-02 11:59

Hej gruppe.

Jeg har lige købt en PowerMac G4 og mangler lidt hjælp, da det er første
gang jeg ser en Mac.

Mit problem består i at jeg gerne vil koble på mit eksisterende PC netværk,
men aner som sagt ikke noget om Mac.

Maskinen (Mac) kobler fint på internettet, som kører gennem et switch og
router, men jeg vil gerne kunne hente filer fra min server (Windows NT 4.0),
hvis de andre PC'er også vil kunne hente filer fra Mac'en ville det være en
fordel.
Jeg kan pinge serveren og får svar, men mangler noget programel til at koble
på serveren.
Hvilke??

Mac support er en hjælp, men der er for meget information for en nybegynder.

Mac'en kører OS X og 9.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Carsten Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-10-02 12:50

in article 3dba7566$0$28835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Madsen@Madsen at
madsen@madsen.dk wrote on 26/10/02 12:58:

> [...]
> hvis de andre PC'er også vil kunne hente filer fra Mac'en ville det være en

Hvis det er en NT server kan du installere Services for Macintosh som følger
med. Hvis ikke skal du installere noget software på Mac'en. Det kunne være
Dave som du kan finde på www.versiontracker.com.

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-10-02 22:53

Madsen@Madsen <madsen@madsen.dk> wrote:

> [...]
> Hvilke??
>
> Mac support er en hjælp, men der er for meget information for en nybegynder.

OS X er kodeordet her. Medmindre du har noget gammel software, som ikke
findes til OS X, så er det dette nye OS, som du skal koncentrere dig om.
Det er fremtiden og OS 9 er dødt hos Apple.

Med Mac OS X 10.1 kan du koble dig på Windows maskiner, men du kan ikke
browse rundt på nettet, så du skal kende den helt korrekte adresse på
PC'ens share (f.eks. smb://192.168.0.10/delt mappe). Dette gør du via
menuen Flyt og menuemnet Forbind til server.

Det bedste er dog at bruge Mac OS X 10.2, da denne kan browse Windows
netværk og har indbygget fildeling med Windows. Det er præcist det du
spørger efter.

Hvis du ikke vil opgradere til 10.2 (det _skal_ du gøre, hvis du vil
køre OS X!) så er alternativet at installere Samba (gratis) eller købe
Dave fra Thursby software, som tillader browsing, fildeling, deling af
printer og brug af Window-printere. Alt dette er også muligt i 10.2 med
lidt fifleri.

--
Mvh.
René Frej Nielsen