Danske gårde.
Fra : Poul Petersen

Dato : 26-10-02 10:54

Findes der en database indeholdende fortegnelser - martikelnumre - på ALLE
danske gårde ?
Jeg er specielt interesseret i gårde i Roskilde Amt.
Venlig hilsen
Poul Petersen

Fra : LisBJensen

Dato : 26-10-02 12:23

"Poul Petersen" skrev d. 26-10-02 10:54 dette indlæg :
> [...]
ALLE
> danske gårde ?
> Jeg er specielt interesseret i gårde i Roskilde Amt.
www.kms.dk
Gå ind i menubjælken mest til fritid, der kommer et link til
slægtsforskning.
Vælg denne og du kan nu i venstre isde vælge historiske kort.
Vælg nu det land og den landsdel du er interesseret i.
Hvis du ca. ved hvor gården lå, kan du finde matrikelnummeret på kortet.

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Petersen

Dato : 27-10-02 11:32

"LisBJensen" <LisBJensen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vælg nu det land og den landsdel du er interesseret i.
> Hvis du ca. ved hvor gården lå, kan du finde matrikelnummeret på kortet.

Tak for dit svar og henvisning - jeg har fundet matriklen via din
henvisning - men det underlige ved sagen, er nu, at gården, der skulle være
opført 1850 - ikke eksisterer på kortet fra 1895 - men idag kan ses på
Kraks-kortet....??

Fra : Brian Jensen

Dato : 28-10-02 08:36

In article <3dbbc0ff$0$28790$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
poulina@mail.dk says...
> [...]
> opført 1850 - ikke eksisterer på kortet fra 1895 - men idag kan ses på

Hvis du læser på http://www.dhm.lm.se/dan/index_dk.htm kan du se at
mange af de første matrikelkort blot er genbrugte kort fra tidligere, så
et kort fra 1834 kan indeholde oplysninger fra flere forskellige
perioder lige fra 1780 til 1810.

Det burde forklare at gården, du søger, ikke er med.

Mvh
Brian

--
Brian Jensen
Forsker p.t. i slægten Johansen Obbekjær omkring Otterup, Fyn.

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 26-10-02 15:35

Dansk Slægtsgårdsforening

http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/

Ejendomsdataregistrene

http://www.ois.dk/

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 20.10.2002

Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 27-10-02 12:36

Kære Poul Petersen

I Roskilde Amt kan du finde fine oplysninger om alle ejendomme i amtet,
herunder gårde ved at gå ind på Roskilde Amts hjemmeside og følge følgende:

1. www.ra.dk
2. Klik på "Informationer på kort" ude til venstre
3. Gå ind under "Find lokalitet" øverst på siden
4. Du skal især bruge knapperne "info" og "gentegn"

Prøv dig frem. Der er et væld af oplysninger om den enkelte ejendom. Det er
alt for omfattende til at kunne forklare her. Se f.eks. de muligheder der er
anført ude til venstre på siden. Der er dog ikke historiske oplysninger, men
f.eks. gårdnavne på kortet, samt nutidigt luftfoto af alle ejendomme i
Roskilde Amt. Men bemærk, at det især er knapperne "Info" og "Gentegn" der
skal bruges for hele tiden at få de nye oplysninger frem.

Jeg er formand for Udvalget for Teknik og Miljø i Roskilde Amtsråd og
samtidig slægtsforsker samt lokalhistoriker. Det har været en god
kombination til at inspirere forvaltningen til at udarbejde oplysningerne.

Flemming Damgaard Larsen MF,
E-mail: arfdl@ra.dk
www.netby.net/Centrum/Alle/Damgaard
www.fdl.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 28-10-02 00:18

"Flemming Damgaard Larsen" <arfdl@ra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidig slægtsforsker samt lokalhistoriker. Det har været en god
> kombination til at inspirere forvaltningen til at udarbejde oplysningerne.

Tak for henvisning til de glimrende sider - hvor man kan finde masser af
oplysninger, og fundet gården i luftfoto, men jeg har skrevet til Skovbo
Kommune og spurgt om der findes lokalhistorier - hvor udstykninger omkring
St.Ladager i tiden fra1850 og fremefter.
Som lokalhistoriker, kan du måske ( også ) hjælpe ved at fortælle mig, hvor
jeg evt. skulle kunne finde disse bøger.

Mvh. Poul

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-10-02 10:32

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev Sat, 26 Oct 2002 11:53:45 +0200

>Findes der en database indeholdende fortegnelser - martikelnumre - på ALLE
>danske gårde ?

Der er faktisk mange muligheder, men nogen nem og generel løsning på dit
problem findes desværre ikke.

I J. C. B. la Cour's "Danske Gårde" (kan lånes på biblioteket) finder du
en del oplysninger om fortrinsvis de lidt større gårde.
Se evt. også: http://home6.inet.tele.dk/softgen/gaarde.htm

I mange sogne er der udgivet lokalhistoriske bøger, som ofte er ret
detailerede og omtaler hvem der har boet hvor over en længere periode.
Disse bøger anser jeg generelt for meget pålidelige og for at være en
uvurderlig kilde til lokalhistorien. Men fejlfri er de naturligvis ikke.

Mange steder er der også udgivet bøger af typen "Vort Landbrug" eller
"Gårde i vort sogn" eller lign. Disse bøger er normalvis også ret
pålidelige - altså lige bortset fra at de normalvis kun omtaler de
ejendomme hvor ejeren i forvejen har givet tilsagn om at købe bogen.!

Alle Amter har i dag særdelse gode web-sider, med bunker af oplysninger
om de enkelte ejendomme, matrikkelnumre, fredningszoner, miljøfølsomme
områder, etc., etc. - altsammen supleret med både kort og luftfoto.
Det er også et meget værdifuldt materiale, men det omfatter jo kun
situationen som den ser ud i dag.

Kaptajn Mansas kortblade fra 1840 - 1860 er meget præcise, men omtaler
dog kun en begrænset mængde stednavne, og naturligvis ingen
matrikkelnumre.

Frems amtskort (baseret på Generalstabens kort) fra ca. 1900 har ganske
mange stednavne, men naturligvis ingen matrikkelnumre.

Geodætisk Instituts målebordsblade (1:20.000) fra slutningen af
1800-tallet, og senere 4cm. kort (1:25.000), er nok det mest præsice vi
har mht. at finde ældre bebyggelser og vejføringer.

Og endelig er der jo de gamle matrikkelkort på: http://www.dhm.lm.se/
De angiver ret præcist hvordan matrikkelnumrene var fordelt i
begyndelsen af 1800 tallet.

Bemærk dog, at selvom der på kortet står feks. "Tegnet 1837" så kan den
opmåling der ligger til grund godt være langt ældre. Og der kan iøvrigt
også godt være tilføjet detaljer som er langt nyere. Feks. har jeg et
par gange set en jernbane aftegnet på et matrikkelkort der er angiveligt
tegnet i 1837.

Og endelig skal du være opmærksom på, at de gamle matrikkelnumre ikke
nødvendigvis er sammenfaldende med de nuværende. Under udstykningen i
sidste halvdel af 1800-tallet blev der jo oprettet et hav af nye
ejendomme og dertil hørende matrukkelnumre.

I slutningen af 1900-tallet blev de så nedlagt igen i næsten samme
tempo. Og der er ingen lov der siger at det nuværende matrikkelnummer er
sammenfaldende med den oprindelige hovedparcels nummer.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Petersen

Dato : 29-10-02 18:08

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der en database indeholdende fortegnelser - martikelnumre - på ALLE
> danske gårde ?

Tak til alle for deltagelse med råd og henvisninger.
Mvh. Poul Petersen