Multipoint Bridge med DWL-900AP+
Fra : Poul Hansen

Dato : 26-10-02 10:56

Hej

Vi 3 kammerater som er igang med et lille projekt, vi vil gerne kobles samme
i et trådløst netværk, til dette formål har vi indkøbt 3 stk. DWL-900+
access points fra D-Link og diverse antenner.

vores plan er at køre 1 access point som multipoint bridge og de 2 andre som
bridge
Lan1(bridge)------------Lan2(multipoint bridge)-----------Lan3(bridge)
192.168.0.1/24---------192.168.0.2/24------------------192.168.0.3/24

vi oplever følgende.

Lan1 kan se Lan2 men ikke Lan3
Lan2 kan se både Lan1 og 3
Lan3 kan se Lan2 men ikke Lan1

der er god forbindelse mellem os, og vi oplever det samme når alle access
points er på samme location.
alle acces points(bridges) køre med samme SSID og kanal og de 2 bridge
kobler op imod multipoint bridgens Ethernet MAC.

Hvad gør vi galt ?
Er det ikke mulig at gøre det på denne måde ?

Med venlig hilsen

Poul Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-02 13:07

In article <3dba66ad$0$28780$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Poul Hansen wrote:
> [...]
> kobler op imod multipoint bridgens Ethernet MAC.
>
> Hvad gør vi galt ?
> Er det ikke mulig at gøre det på denne måde ?

Hvis du ser i din manual, så kan APs der kan se hinanden på
samme kanal alle tale sammen. (Bridge to Multipoint).

Det du ønsker er en repeater/router, altså noget der modtager en
datapakke fra Lan1 og sender den videre til Lan2. Det kan dit
udstyr ikke.

Umiddelbart er min vurdering, at den lettest måde at få dette på
er ved at opstille 2 APs i midten, forbundet med ethernet, og
lade dem tale i hver sin retning.
Du bør så nok også anvende 2 forskellige SSIDs, og forskellige
kanaler til hver forbindelse.

Fra : Poul Hansen

Dato : 27-10-02 23:45

> Hvis du ser i din manual, så kan APs der kan se hinanden på
> samme kanal alle tale sammen. (Bridge to Multipoint).

Jeg kan ikke udmidelbart finde det i min manual(DWL-900+) ! men i manualen
til D-links DWL-900 står det jo højt og tydeligt. Generalt er jeg ikke
imponeret af D-links manualer da de beskæftigere sig for meget med generel
netværk, samtidig kan man finde modstridende oplysninger i dem fra .com og
..co.uk, fx. det med hvilken MAC man skal bruge.

> Det du ønsker er en repeater/router, altså noget der modtager en
> datapakke fra Lan1 og sender den videre til Lan2. Det kan dit
> udstyr ikke.

Tak det har jeg fundet ud af.

> [...]
> lade dem tale i hver sin retning.
> Du bør så nok også anvende 2 forskellige SSIDs, og forskellige

Det er også det jeg er kommet frem til, så det blev den løsning og det
virker !

Tak for jeres svar

Poul Hansen

Fra : Torgeir

Dato : 03-11-02 19:59

> Det du ønsker er en repeater/router, altså noget der modtager en
> datapakke fra Lan1 og sender den videre til Lan2. Det kan dit
> udstyr ikke.

Hvorfor klarer da utstyret dette så lenge det opererer i AP/client mode???
Vi er forøvrig i samme situasjon. Problemet med 900 som "client" er at det
blir trøbbel hvis du har et helt LAN bak.