Hvad skal der til for at lave et lille pri~
Fra : Benny Jensen

Dato : 26-10-02 08:37

Jeg sidder i et festudvalg i en lille bolig afdeling. Nu går vi med tankerne
på et lille party for de unge og lidt ældre i vores bebyggelse. Vi kunne
godt tænke os at der er plads til ca. 15 deltager med computer. i et slags
netværk uden adgang til Internettet. Vi forstiller os at folk møder op med
deres computer med netkort og så kommer mit spørgsmål. Hvordan klare vi det
?? Skal vi bruge en computer, som en slags server ?? eller skal vi bare
bruge nogle hub bokse med tilhørende kabler ?? Jeg kan godt tænke mig at der
bliver 2 grupper så vi kan spille mod hinanden eller 2 forskellige spil.
Hvad skal vi bruge af udstyr ?. Vi skal helst undgår udgifter, så det skal
være en billig løsning.

På forhånd tak for de mange svar med gode råd og forslag.

Mvh.
Benny

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-02 09:01

In article <aCru9.178403$Qk5.6221234@news010.worldonline.dk>, Benny Jensen wrote:
> [...]
> Hvad skal vi bruge af udstyr ?. Vi skal helst undgår udgifter, så det skal

switch eller hubs med porte nok til alle maskiner.
15 maskiner til spillerne.
Afhængigt af spillet skal du måske brugere en server pr. spil.
Dertil kommer 15 originale spil, da de færreste tillader mere
end en bruger pr. CD.

> På forhånd tak for de mange svar med gode råd og forslag.

15 * 350 kr. for spil CD'er koster vel. Ellers må
man nøjes med de gratis spil der findes på nettet, eller
multi-player demos.

Fra : Thor

Dato : 26-10-02 16:13

> Hvad skal vi bruge af udstyr ?. Vi skal helst undgår udgifter, så det skal
> være en billig løsning.
>
> På forhånd tak for de mange svar med gode råd og forslag.

Mit forslag er at have en swich til 17 computere.
Hvor den ekstra port er til en server maskine, som søger for at give de
andre computre ip adresse(det er nemmere for computerne at finde hinanden).
Det kan f.eks, være smoothWall, som er et program til at dele internet
forbindelsen. men virker glimrende til dHCP server, og fylder ikke så meget
tror det var 50 MB, og kræver ikke det store af computeren, min kørte på en
133mHZ., eller også kan WinXp bruges, men tror også der er mange andre
Systemer der kan bruges.

Fra : // Overby

Dato : 26-10-02 23:29

> Mit forslag er at have en swich til 17 computere.

Sålænge det kun skal bruges til spil er en hub tilstrækkelig, hvis den altså
er 100 mbit... Skal der også filoverføres, skal man bruge switch... Det
siger min praktiske erfaring, altså....

DHCP-server er nok lidt i overkanten, men hvis man alligevel har en maskine
til overs, kan den jo sagtens køre DHCP server samtidig med at den er
dedicated server for spillene

Daniel

Fra : // Overby

Dato : 26-10-02 23:31

Billigste 16 ports switch koster iflg. edbpriser.dk 720,-, så det er da til
at overkomme, hvis I er 15 om at splejse...

Daniel

Fra : Benny Jensen

Dato : 26-10-02 23:53

Og hvad er DHCP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.
Benny

Fra : Devast8or

Dato : 27-10-02 00:27

En tjeneste der tildeler computerne på netværket IP-adresser. Det har I ikke
brug for. Bare sæt alle maskinerne sammen i et stort netværk med en eller
switches eller hubs (switch(es) er at foretrække da de er hurtigst), så
burde tingene virke. Det har jeg gjort en del gange sammen med nogle venner.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : // Overby

Dato : 27-10-02 08:06

> [...]
> switches eller hubs (switch(es) er at foretrække da de er hurtigst), så
> burde tingene virke. Det har jeg gjort en del gange sammen med nogle

Når man kun er 16 kan man nok overkomme at holde styr på ip-adresser
manualt, men som netværket vokser kan man hurtigt tage overblikket!

Daniel

Fra : Thor

Dato : 27-10-02 10:13

> Når man kun er 16 kan man nok overkomme at holde styr på ip-adresser
> manualt, men som netværket vokser kan man hurtigt tage overblikket!

Det er også min erfaring :) men det gør det hele en del nemmere hvis man,
f.eks. skal dele et drev hvor der ligger en opdatereing til et spil. Så går
netværket en del hurtigere.

Fra : Benny Jensen

Dato : 30-10-02 14:30

Tak for de mange svar.

Alle deltager skal selv tage spil med. Så det problem vil jeg ikke få.
Kan jeg sammefatte debatten således. Jeg skal nok bruge 2 swiches med 8
porte. med mulighed for at udbygge med en ekstra swich, hvis der er rigtig
mange deltager. Så skal jeg bruge nogle kabler til at forbinde computer med
swich. Nu skal jeg "bare" finde et sted hvor jeg kan låne udstyret til en
meget meget billig pris. En sponser vil gøre mig lykkelig
Mvh.
Benny

Fra : Devast8or

Dato : 30-10-02 17:43

Hvis der kommer 15 kan du ikke nøjes med to 8-port-switche. De to switche
skal jo også sættes sammen, og det foregår med de samme stik som computerne
skal sættes til. Så det kan nok godt være at du skal satse på at skaffe 3
hvis du kan komme afsted med det. Men det kommer jo an på hvor mange der
kommer.

Devast8or