Mangler 1803 og 1845
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 26-10-02 08:29

Vi nærmer os efterhånden at alle FT-1803 fra Slesvig og FT-1845 fra
det nuværende Danmark er reserverede. Hvis nogen skulle have lyst til
at lave en af de manglende, kommer her en liste med de sidste:

FT-1803 ledige:
Ahrentoft, Braderup, Dagebüll, Deezbüll, Emmesbüll, Enge, Fahrentoft,
Galmesbüll, Hattstedt, Horsbüll, Humptrum, Karlum, Klanxbüll,
Klixbüll, Ladelund, Leck, Lindholm, Neukirchen, Niebüll, Risum,
Rödenäs, St. Nicolai (Föhr). Stedesand, Süderlügum

FT-1845 ledige:
Sorø amt: Skælskør købstad

Københavns amt: Øster kvarter

Tønder amt: Tønder købstad, Burkal, Bylderup, Hostrup, Højst, Ravsted,
Tinglev, Abild, Brede, Daler, Døstrup, Emmerlev, Hjerpsted, Højer
(slesvigske del), Løgumkloster, Mjolden, Møgeltønder, Nørre Løgum,
Randerup, Sdr. Skast, Visby, Ubjerg

Aabenraa amt: Adsbøl, Bov, Gråsten, Holbøl, Kliplev, Kværs, Rinkenæs,
Uge, Varnæs, Bjolderup, Hjordkær, Løjt, Rise, Bedsted

Sønderborg amt: Sønderborg købstad, Oksbøl, Kegnæs, Tandslet, Broager,
Dybbøl, Nybøl, Sottrup
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-10-02 17:22

On Sat, 26 Oct 2002 09:28:56 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>FT-1845 ledige:
>Sorø amt: Skælskør købstad

Den er nu afsat. Til gengæld er der to andre sogne, som er blevet
ledige. Det drejer sig om de to sidste sogne i Ringkøbing amt:

Holstebro købstad med 1257 indbyggere
Måbjerg sogn med 372 indbyggere

Håber der er nogen, som vil overtage.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-02 09:33

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 26 Oct 2002 09:28:56 +0200

>Vi nærmer os efterhånden at alle FT-1803 fra Slesvig og FT-1845 fra
>det nuværende Danmark er reserverede.

Lige et par ja / nej spørgsmål.

Du er, såvidt jeg har forstået, ikke længere Kik-medlem. Men det lader
til at du stadigvæk dog har lidt føling med tingene.

Vil der, ligesom med årgang 1801, blive ivæksat en ekstraordinær
korrekturlæsning af 1845 tællingerne, inden årgangen bliver erklæret for
'færdig'.?

Vil man, med erfaringerene fra 1801 in mente, lade 1845 indgå i de
generelle cd-udgivelser - istedet for at udsende en særudgave.?

Hvordan pokker bærer man sig ad med at få ens egne allerede afleverede
indtastninger rettet.?

Det sidste emne har ofte været berørt her i gruppen, og nogle har enddog
ønsket at trække deres indtastninger tilbage af netop denne grund.

Helt konkret drjer det sig om to indtsatninger afleveret i december
måned år 2000. Rettelser blev indsendt (som komplette nye filer) i april
2001 (og jeg ved positivt at DDA har modtaget dem).

Jeg har flere gange gjort DDA opmærksom på problemet - jeg har gentagne
gange nævnt det overfor dig i e-mail - og jeg har her for en månedstid
siden genfremsendt de komplette rettede filer til DDA.

Men der sker ingenting.?

Jeg ved at andre kan få rettelser optaget næsten fra dag til dag, så jeg
undrer mig over hvorfor jeg ikke kan få mine filer rettede - ligger der
noget helt andet bag dette.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 31-10-02 16:13

On Thu, 31 Oct 2002 09:32:36 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Du er, såvidt jeg har forstået, ikke længere Kik-medlem. Men det lader
>til at du stadigvæk dog har lidt føling med tingene.

Ja, for jeg opdaterer jo stadig kort.

>Vil der, ligesom med årgang 1801, blive ivæksat en ekstraordinær
>korrekturlæsning af 1845 tællingerne, inden årgangen bliver erklæret for
>'færdig'.?

Ja, det er meningen.

>Vil man, med erfaringerene fra 1801 in mente, lade 1845 indgå i de
>generelle cd-udgivelser - istedet for at udsende en særudgave.?

Nej, meningen er at de komplette årgange skal skilles ud. Jeg ved
ikke, om vi skal kalde det særudgave, for de komplette årgange indgår
jo også i udgivelsesprogrammet.

Men problemet er simpelthen, at der skal skaffes plads på cd'erne. På
den kommende DDD4 har man endda måttet fjerne sogn, herred, amt etc.
fra de enkelte poster. Alligevel er den fyldt til randen. Det går
simpelthen meget hurtigt. I år kommer der formentlig over 2 millioner
nye poster til.

Så kunne man naturligvis begynde at komprimere filerne. Det ville du
og jeg næppe have problemer med; men vi er altså ikke typiske brugere.

> [...]
>måned år 2000. Rettelser blev indsendt (som komplette nye filer) i april
>2001 (og jeg ved positivt at DDA har modtaget dem).

Hvis det er Snejbjerg 1787 og 1845, så tror jeg altså problemet er
løst. Jeg er netop ved at betateste DDD4 og på den kan jeg i
dokumentationen til de to filer se, at de er afsluttet den 17.4.2001.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-02 19:11

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Thu, 31 Oct 2002 16:13:22 +0100

>Ja, for jeg opdaterer jo stadig kort.

OK.

>Ja, det er meningen.

OK.

>Nej, meningen er at de komplette årgange skal skilles ud. Jeg ved
>ikke, om vi skal kalde det særudgave, for de komplette årgange indgår
>jo også i udgivelsesprogrammet.

Jammen det lyder jo umiddelbart også meget fint. Men sagen er, efter min
mening, at en årgang aldrig bliver færdig. Selv efter omhyggelig
korrekturlæsning vil der blive ved med at inkomme rettelser.

Og så skal man enten have de rettede filer med på den almindelige årlige
udgivelse, eller også skal man udgive en opdateret udgave af de såkaldt
færdige årgange med jævne mellemrum.

Problemet er kort og godt hvordan man sikrer at folk der køber cd-rommer
hos DDA også altid får den nyeste version af de til rådighed værende
filer. Og hvor dan man sikrer at folk ikke holder op med at indsende
rettelser i den tro at den pågældende årgang er afsluttet.

>Hvis det er Snejbjerg 1787 og 1845, så tror jeg altså problemet er
>løst. Jeg er netop ved at betateste DDD4 og på den kan jeg i
>dokumentationen til de to filer se, at de er afsluttet den 17.4.2001.

Nej de to filer er afleveret den nævnte dato og er ikke blevet ændret.
Det drejer sig (som jeg også har nævnt flere gange tidligere) om B8998
Ikast 1801og B8996 Gjellerup 1801. De er afleveret i december 2000 og
rettelsen er indsendt første gang 30 apr 2001.

Sjovt nok er de rettede udgaver der er med på 1801 cd-rommen, men de er
endnu ikke kommet i on-linebasen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 31-10-02 21:53

On Thu, 31 Oct 2002 19:11:26 +0100, Arne Feldborg
> [...]

>filer. Og hvor dan man sikrer at folk ikke holder op med at indsende
>rettelser i den tro at den pågældende årgang er afsluttet.

Jamen det er da helt klart, at årgangs-cd'erne også skal opdateres,
når man får lavet nye oplag. Sådan er det jo også allerede sket med
1801. Iøvrigt fortsætter vi jo også med at opdatere kortene med grøn
farve, efterhånden som der bliver korrekturlæst.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-11-02 08:45

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Thu, 31 Oct 2002 21:53:11 +0100

>Jamen det er da helt klart, at årgangs-cd'erne også skal opdateres,
>når man får lavet nye oplag. Sådan er det jo også allerede sket med
>1801.

Jammen det er da også helt fint - det med den fortsatte opdatering
altså.

Men hvor mange forskellige versioner af den samme såkaldt færdige årgang
er det mon hensigtsmæssigt at udgive.
Og hvor mange cd-er (med ca. 1% nyt stof) skal vi andre mon købe for
altid at være sikre på at have samlingen Up To Date.?

Umiddelbart lydder det jo vældigt tillokkenede med de samlede årgange,
een cd for hver årgang - og det var så det.

Men i praksis vil det aldrig komme til at fungere - pga. at en årgang
(selv på trods af den mest omhyggelige korrekturlæsning) aldrig bliver
helt færdig.

> Iøvrigt fortsætter vi jo også med at opdatere kortene med grøn
>farve, efterhånden som der bliver korrekturlæst.

Jammen al respekt for det. Det er et nødvendigt og meget tidkrævende
arbejde, og der er (desværre) nok at tage fat på i så henseende.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 31-10-02 21:59

Thu, 31 Oct 2002 16:13:22 +0100 skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
>
> Så kunne man naturligvis begynde at komprimere filerne. Det ville du og
> jeg næppe have problemer med; men vi er altså ikke typiske brugere.

Jeg vil gerne slå et slag for anvendelse af komprimering ifbm. med
KIP's CD-udgivelser.

Med komprimering kan man nemlig lagre størstedelen af (eller snarere
alle) folketællinger udført 1769-1921 på een eneste CD.

Jeg kan, som Lars Helbo, forestille mig, at ikke alle brugere ønsker
at håndtere de komprimerede data selv. Løsningen er at indbygge
udpakningen i programmet, der følger med CD'en. Programmet
der følger med FT-1801 CD'en fylder ca. 0.75MB. Et udpakningsprogram
fylder 0.07MB. Så 1MB er plads nok til et program, der giver adgang
til indtastningerne uden at brugeren skal tænke på komprimering.

Erfaringen med FT-1801 CD'en viser derudover at der blandt brugerne
er programmører, der meget gerne offentliggør gode programmer
til brug af indtastningerne. Så en nem og brugervenlig adgang til
komprimerede indtastninger ser jeg ikke som et problem.

I tråden 'Den nye CD rom.' (i dk.historie.genealogi) nævner jeg at
hele FT-1801 kan pakkes til kun 10MB.

Ifølge http://ddd.dda.dk/kipoversigt.htm er der i FT-1801 933730
person-registreringer, så der anvendes altså med denne komprimering
i gennemsnit 11.23 bytes per person. Ifølge samme side er der
for hele Danmark i perioden 1769-1921 ialt 33279969 person-registreringer,
og udover FT-1801 er der brug for at lagre 32354889 person-registreringer.

En CD kan indeholde 700MB. Hvis person-registreringerne i gennemsnit fylder
det samme som i FT-1801, så kræves der 33279969 * 11.23 bytes = 356 MB.

Altså kun lige godt halvdelen af 1 CD.

Nu indeholder de nyeste folketællinger både de største folketal og den
største mængde information per person. Så den nødvendige kapacitet må
antages at overstige de 356MB.

Men det kan sagtens tænkes at alle folketællingerne 1769-1921 stadig
kan være på en enkelt CD. For med 1MB til program og 10MB til FT-1801
er der 689MB tilbage til de øvrige indtastninger, hvilket giver plads
til 689MB/32354889 personer = 22.33 bytes per person i gennemsnit.

Til lagring af alle folketællingerne på een CD er der altså plads til
dobbelt så meget information per person, som der er nødvendig for FT-1801.

Og skulle den nødvendige information per person overstige de 22.33
bytes, så er der helt sikkert kapacitet til at lagre f.eks. alle danske
folketællinger fra 1769-1901 på een CD. Det ville nemlig give plads til
over 40 bytes per person, altså op mod fire gange så meget information,
som der kræves til FT-1801.

Nu går der formentligt flere år før det bliver aktuelt med et større
antal komplette indtastninger. I mellemtiden kan CD-udgivelserne
med fordel indeholde alle modtagne indtastninger pakket med en
lettere komprimering, så der ikke skal bruges så meget regnekraft
til udpakningen.

På trods af mange skuffelser ifbm. KIP-forvaltningen kan man stadig
håbe på at i det mindste CD-udgivelserne kan udføres fornuftigt.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 01-11-02 00:33

> [...]
>
> Med komprimering kan man nemlig lagre størstedelen af (eller snarere
> alle) folketællinger udført 1769-1921 på een eneste CD.

Hørt !

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-11-02 08:45

"Henrik Hestbech" <hhestbech@oohay.dk> skrev Fri, 1 Nov 2002 00:32:35
+0100

>Hørt !

Også min fulde tilslutning.

Dog med den tilføjelse, at jeg er arg modstander af disse årlige
udgivelser af trykte cd-rommer. Det er alt for omkostningstungt, det
giver DDA alt for lidt i kassen i forhold til hvad det koster brugerne,
og det er reelt forældet dagen efter det er udgivet.

I det Herrens år 2002 burde det være muligt når som helst at kunne
bestille en cd med alle de til enhver tid nyeste filer. Alternativt at
lade frit download af nye filer (indtil næste udgivelse) følge med købet
af en cd-rom.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Paul Knudsen

Dato : 01-11-02 08:00

On Thu, 31 Oct 2002 21:58:33 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-17@lklundin.dk> wrote:

>Jeg vil gerne slå et slag for anvendelse af komprimering ifbm. med
>KIP's CD-udgivelser.

God ide, håber den føres ud i livet.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 01-11-02 14:34

On Thu, 31 Oct 2002 16:13:22 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

[............]

> [...]
>fra de enkelte poster. Alligevel er den fyldt til randen. Det går
>simpelthen meget hurtigt. I år kommer der formentlig over 2 millioner

[..........]

Det er med undren jeg læser ovenstående. For sjovs skyld har jeg
tidligere lavet en CD-ROM, som indeholder samtlige folketællinger fra
DDD3. Dertil mit eget søgeprogram med en meget stor database, baseret
på de samme folketællinger. Endelig et program med mulighed for at se
de enkelte folketællinger og til at eksportere dem til tekstfiler,
csv-filer, HTML-filer eller SYLK-filer (Access filer) plus, antagelig
meget snart, udvideligt med XML-filer.

De indskrevne folketællinger fylder 103,4 Mb, databasen for
søgeprogrammet ca. 470 Mb og programmerne med hjælpefiler ca. 3-4 Mb.

Jeg er selvfølgelig ikke upartisk i denne forbindelse, men det
forekommer mig, at min CD-ROM er væsentlig mere værdifuld for en
bruger end DDD3. Den indeholder de samme data, man kan få dem
præsenteret eller eksporteret i flere formater mod kun et på DDA3 og
man kan foretage meget hurtige søgninger, hvilket ikke kan ske på
DDD3. Og brugeren skal ikke på nogen måde bruge udpakningsprogrammer,
tværtimod er min CD-ROM, stadig efter egen opfattelse, væsentlig mere
brugervenlig end DDD3.

Forestiller man sig en fordobling af datamængden, vil det betyde ca.
100 Mb mere FT-data og antagelig tilsvarende i søgedatabasen, og alt
vil stadig kunne være på denne ene CD-ROM. Udelader man søgedatabasen,
som en bruger selv vil kunne fabrikere på en harddisk, har man på en
700 Mb CD-ROM mindst 550 Mb til nye indskrivninger. Når man betænker,
at samtlige folketællinger fra DDD3 fylder 103,4 Mb, kan denne
datamængde altså mellem seks og . syvdobles, før man får
pladsproblemer.

Når DDA alligevel har problemer med at få plads til de i dag
indskrevne folketællinger på en CD-ROM, så må det efter min opfattelse
skyldes, at DDAs system for deres CD-ROM blev udtænkt for år siden,
og at DDA i dag helt åbenbart ikke har vilje og/eller evne til at
udnytte de eksisterende muligheder for fornyelse af systemet.

Det er ærgerligt.

M.v.h.
O.C.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 01-11-02 20:06

On Fri, 01 Nov 2002 14:33:36 +0100, Otto Chr. Thygesen
<thygesen@email.dk> wrote:

> [...]
>at samtlige folketællinger fra DDD3 fylder 103,4 Mb, kan denne
>datamængde altså mellem seks og . syvdobles, før man får

Så må datamængden være mere end fordoblet. Jeg sidder med DDD4 (beta)
her. Indtastningerne ligger som csv-filer. Alle de felter, som er ens
ved alle poster i filen er skåret bort. Tilbage er kun et enkelt felt
med indtastningsnummeret.

csv-filerne fylder 664 mb
søgeprogram plus hjælpetekster fylder 1,15 mb
dok-filerne fylder 2,75 mb

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 02-11-02 00:02

On Fri, 01 Nov 2002 20:06:03 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>med indtastningsnummeret.
>
>csv-filerne fylder 664 mb
>søgeprogram plus hjælpetekster fylder 1,15 mb

Den aritmetik med efterfølgende slutning er svær at forstå, men det er
egentlig også ganske ligegyldigt. DDD3 datafilerne blev reduceret til
ca. 17,5 % af størrelsen på csv filerne. De 664 Mb, der oplyses om,
vil så på samme måde kunne reduceres til ca. 116 Mb og med det rette
programmel på få Mb med nem adgang for brugeren til de originale csv
filer plus samme data i HTML og SYLK filer plus antagelig XML filer.

At man omsider har besluttet at fjerne de ganske overflødige
administrative felter kan kun hilses med glæde, det har jeg længe
opfordret til, men det er åbenbart kun sket af nød og bekneb og ikke
med ønske om rationelt at forny organisationen af de udsendte CD-ROM.
Det kan kun beklages.

Det har ikke været min hensigt at indlede en ørkesløs debat absolut
uden håb om mulighed for påvirkning i retning af en fornuftig
udvikling. At slå i dyner er ikke min yndlingsbeskæftigelse. Jeg har
gjort opmærksom på mulighederne, de ændrer sig ikke p.g.a. nok så
mange indlæg, så jeg stopper her.

M.v.h.
O.C.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 02-11-02 07:56

On Sat, 02 Nov 2002 00:01:57 +0100, Otto Chr. Thygesen
<thygesen@email.dk> wrote:

> [...]
>programmel på få Mb med nem adgang for brugeren til de originale csv
>filer plus samme data i HTML og SYLK filer plus antagelig XML filer.

Med det rigtige programmel ja - men ikke mindre vigtigt, med en
bruger, som er i stand til at betjene det, og her ligger problemet.
Efter min mening bør brugerne have den størst mulige frihed. Nogle
brugere vil benytte det søge-program, som følger med cd'en. Andre vil
bruge programmer udviklet af dig eller andre. Atter andre vil hente
csv-filerne ind i Excel, Word eller noget helt andet.

Du skriver bl.a. at "med det rette programmel på få Mb med nem adgang
for brugeren til de originale csv filer". Men det som du og jeg
opfatter som "nem adgang" er desværre for en væsentlig del af
brugergruppen en uoverstigelig hindring. Hver gang vi indlægger et
ekstra skridt på vejen, vil der være brugere, som står af. Derfor bør
vi undgå det, så længe det overhovedet er muligt.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-11-02 04:24

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> Men det som du og jeg opfatter som "nem adgang"
> er desværre for en væsentlig del af brugergruppen en
> uoverstigelig hindring.
Hvor længe tror du det postulat holder - altså for en væsentlig del?
Postulatet gør brugerne dummere end langt hovedparten er. De er ikke nær så
"edb-forskrækkede" i dag, som for blot få år siden. Hvor længe skal der
tages hensyn til en restgruppe, der ikke har vilje eller evne til at sætte
sig ind i den forholdsvis simple teknik det er at pakke og udpakke filer. De
nyeste operativsystemer præsenterer en pakket fil i udpakket tilstand for
den almindelige bruger, der dårligt opdager det er en pakket fil.

Derudover foreslås der jo programmel, der netop tager hånd om præsentationen
af data i klar tekst eller eksport i det format den enkelte bruger måtte
ønske. Det er det rene galimatias ikke at udnytte tidens muligheder til gavn
og glæde for de fleste brugere - også de postulerede "svage", der imho er
bedre hjulpet med de foreslåede tiltag.

Det er ikke til at bortforklare, at ved at fastholde den førte politik,
skabes der et kunstigt øget behov for dårligt udnyttede CD-udgivelser - som
til gengæld delvis er med til at finansiere DDA-aktiviteter langt forbi det
rimelige.

Heller ikke jeg ønsker en gentagelse af tidligere ørkesløs debat - blot
tilkendegive min support til Otto Chr. Thygesen, Lars Kr. Lundin, Arne
Feldborg og Bo Ekelund, der trods stor ekspertise fejes af bordet af
tilsyneladende fantasiløs, konservativ og merkantil ledelse.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-11-02 08:55

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 01 Nov 2002 20:06:03 +0100

> [...]
>her. Indtastningerne ligger som csv-filer. Alle de felter, som er ens
>ved alle poster i filen er skåret bort. Tilbage er kun et enkelt felt

Både DDD-1801 og DDD3 kunne reduceres til det halve, og fortsat være i
rent tekstformat, uden at der gik oplysninger tabt. Bare de 30 ekstra
semmikoloner bagerst i hver linie fyldte 100MB alene på DDD-3.!

Og iøvrigt kan komprimering (eller for den sags skyld indlejring i en
database der kan eksportere i ren tekstformat) laves fuldstændig
transparent for brugeren.

Men som O.C.T. også skriver, alt dette har været fremført før uden at
det har båret frugt - så også slut herfra.

Man må så i det mindste håbe at DDA denne gang, i modsætning til
tidligere, har været så forudseende at offentligøre formatet i god tid,
så de frivillige programmører har haft tid til at forberede sig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : bo

Dato : 02-11-02 14:21

> Man må så i det mindste håbe at DDA denne gang, i modsætning til
> tidligere, har været så forudseende at offentligøre formatet i god tid,
> så de frivillige programmører har haft tid til at forberede sig.

Ja, hvis man har fjernet sogn, herred, amt etc. fra
de enkelte poster kræver det et par extra linier i programkoden, ikke
noget problem, hvis vi ved det. Tænk hvis DDA sendte en beta-CD ud til
dem der laver de gratis læseprogrammer.....

Bo

www.boekelund.dk

Ps LynFT kan nu vise formateret søgeresultat og exportere til Excel.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-02 01:10

doc_bo@hotmail.com (bo) skrev 2 Nov 2002 05:21:27 -0800

> [...]
>noget problem, hvis vi ved det. Tænk hvis DDA sendte en beta-CD ud til
>dem der laver de gratis læseprogrammer.....

Ja, det virker lidt hult, at man det ene øjeblik henviser til de dygtige
frivillige programmører. Og så i det næste øjeblik laver om på formatet
for hver eneste cd der endnu er udsendt - uden at offentliggøre dette i
forvejen.

>Ps LynFT kan nu vise formateret søgeresultat og exportere til Excel.

Godt gået, min absolutte kompliment.

Ville det mon være meget besværligt at lave det sådan, at der særskildt
kunne vælges hvilke(n) årgang(e) der skal søges på.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : bo

Dato : 03-11-02 11:03

> Ville det mon være meget besværligt at lave det sådan, at der særskildt
> kunne vælges hvilke(n) årgang(e) der skal søges på.?

Det var faktisk en god ide, og ikke noget problem at lave hvis det
tydeligt fremgår i teksten hvilken tælling det drejer sig om. Selv med
det nye format må jeg regne med at der i første linie står FT-xxxx. Så
det ser jeg jeg på.

Bo

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 03-11-02 11:46

On 3 Nov 2002 02:03:17 -0800, doc_bo@hotmail.com (bo) wrote:

>Det var faktisk en god ide, og ikke noget problem at lave hvis det
>tydeligt fremgår i teksten hvilken tælling det drejer sig om. Selv med
>det nye format må jeg regne med at der i første linie står FT-xxxx.

Det gør der ikke!

Det er jo netop et af de felter, som er ens ved alle poster i filen,
og som vi derfor indtil mange gange har fået at vide, at man uden
videre kunne fjerne.

Det eneste, der er tilbage er et felt med indtastningsnummeret. Det må
man så bruge til at hente år, sogn, herred, amt og sognenummer fra
kipfolder og sogneliste.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 03-11-02 13:36

Sun, 03 Nov 2002 11:45:48 +0100 skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
>
> Det eneste, der er tilbage er et felt med indtastningsnummeret. Det må
> man så bruge til at hente år, sogn, herred, amt og sognenummer fra

Og det er fuldt tilstrækkeligt. Det klares f.eks. ved at en CD-
udgivelse indeholder en enkelt .csv-fil, hvor hver linje
indeholder de felter som er ens for alle poster i den
tilsvarende indtastning. Altså noget i stil med:

Kildeindtastningnr.;Kilde;Sogn;Herred;Amt;Sognekode
A0012;FT-1801;Daugbjerg;Fjends;Viborg;76301
A0016;FT-1801;Viuf;Brusk;Vejle;62115
A0114;FT-1801;Uldum;Nørvang;Vejle;62709

Et program, der skal præsentere indtastninger for brugeren
skal så bruge denne fil, samt selve indtastningsfilerne.

At give udtryk for at en sådan løsning skulle være teknisk
vanskelig er intet andet end bagstræveri.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-11-02 02:47

doc_bo@hotmail.com (bo) skrev 3 Nov 2002 02:03:17 -0800

> [...]
>tydeligt fremgår i teksten hvilken tælling det drejer sig om. Selv med
>det nye format må jeg regne med at der i første linie står FT-xxxx. Så

Det kunne der jo sagtens have stået i een enkelt linie allerførst i hver
fil, det ville også være en hjælp hvis man nærlæser de enkelte filer
enkeltvis - og hvis man så havde bevaret det originale filnavn uændret,
så havde man da ihvertfald haft årgangen helt 'gratis'.

Det har man så valgt ikke at gøre, men rent programmæssigt er det vel
heller ikke noget problem. Indexfilen skal jo indlæses alligevel, og
deri ligger jo alle nødvendige oplysninger.

--
mvh, A:\Feldborg