MS Windows
briani 27239
Ny pc med XP men uden serienr.
Fra : Helle Andersen

Dato : 25-10-02 21:16

Jeg har netop købt en ny pc, hvor der allerede var
installeret XP.

Der medfulgte cd-rom, men i den udgave, som kun er til
distribution med en ny pc.

Problemet er, at serienr. ikke er påført nogen steder, dvs.
hvis jeg får brug for at reinstallere, vil jeg få problemer.

Men der må vel være et sted, hvor jeg kan se, hvilket nr.
udgaven er installeret med ? Den er jo reg. hos MS.

Jeg har mistanke om, at dette kan være et ret dumt
spørgsmål, men jeg har ikke haft problemet med nogen af
de tidligere udgaver, så jeg kan ikke rigtig greje den

--
Helle

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-10-02 21:28

> Men der må vel være et sted, hvor jeg kan se, hvilket nr.
> udgaven er installeret med ? Den er jo reg. hos MS.
>
> --
> Helle

Hej Helle.

Måske et dumt spørgsmål men har du kigget efter om der sidder et lille
klistermærke på selve kabinettet?

Hvis det er en OEM udgave du har fået med, så burde du have fået et serie
nr. med.

--
Mvh.

Kenneth (Fjern "FJERNDETTE" i mail adr. ved direkte svar)

Fra : Olesen

Dato : 25-10-02 21:39

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3db9a934$0$3383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> klistermærke på selve kabinettet?
>
> Hvis det er en OEM udgave du har fået med, så burde du have fået et serie

Denne serienummer er umulig at få af sin PC igen, hvis man køber et nyt
smart kabinet.
Og man MÅ FAKTISK IKKE lade sin dyrt indkøbte windows følge med over
i et nyt kabinet, hvis man opgraderer....

Fra : Leony

Dato : 25-10-02 22:43

> Denne serienummer er umulig at få af sin PC igen, hvis man køber et nyt
> smart kabinet.
> Og man MÅ FAKTISK IKKE lade sin dyrt indkøbte windows følge med over
> i et nyt kabinet, hvis man opgraderer....

Som det har været diskuteret før så står der godt nok i licensaftalen at en
OEM dør sammen med pc'en, men dansk lovgivning siger vist noget andet.
Man kan jo også diskutere hvordan den skal tolkes (har ikke orket at læse
licensaftalen - sorry). Kan man heller ikke opgradere et lydkort eller et
netkort, dette er jo en ændring af computeren med OEM licens. Skal
computeren fremstå som da den blev købt eller må man godt foretage (små)
ændringer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 23:23

Leony wrote:

> Som det har været diskuteret før så står der godt nok i licensaftalen at en
> OEM dør sammen med pc'en, men dansk lovgivning siger vist noget andet.

Nej, det gør den ikke.

> [...]
> netkort, dette er jo en ændring af computeren med OEM licens. Skal
> computeren fremstå som da den blev købt eller må man godt foretage (små)

Jeg mener at have læst, at man kan udskifte de samme dele med en
OEM-version, som man kan med en Windows XP, uden der kræves
genaktivering. Jeg har dog ikke kunnet finde relevante oplysninger om
OEM-licenser på Microsofts danske hjemmeside.

Om aktivering af XP står der:

"Hvor store ændringer skal der til, før jeg skal genaktivere?
Svar: Har du en maskine med følgende enheder: Grafikkort, SCSI-kort,
IDE-kort, netværkskort, hukommelse, processor, harddisk og cd-rom drev
kan du eksempelvis ændre følgende på samme tid uden at skulle aktivere
igen: Skifte bundkort, opgradere processor, skifte grafikkort, tilføje
en harddisk, forøge mængden af hukommelse og skifte cd-rom drevet".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Edmund

Dato : 26-10-02 05:37

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> igen: Skifte bundkort, opgradere processor, skifte grafikkort, tilføje
> en harddisk, forøge mængden af hukommelse og skifte cd-rom drevet".

Hvis bundkort ikke er 100% magen til det gamle, bliver man vel nødt til
at installere XP igen og dermed genaktivere.

--
Mvh Edmund

Fra : ..::jmj::..

Dato : 26-10-02 14:01

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bundkort ikke er 100% magen til det gamle, bliver man vel nødt til
> at installere XP igen og dermed genaktivere.
>
> --
> Mvh Edmund

NEJ, man gør ikke!
Det kan sagtens lade sig gøre at montere nyt bundkort med et helt andet
chipset og-hvad-ved-jeg.
XP'en finder "ny hardware" og indlæser de nødvendige drivere..

...::jmj::..

Fra : Roland

Dato : 26-10-02 14:07

"..::jmj::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chipset og-hvad-ved-jeg.
> XP'en finder "ny hardware" og indlæser de nødvendige drivere..

Hej

Så vidt jeg ved, kan man IKKE bruge den XP-er, hvis man skifter bundkort, da
den er låst til en unik kode i bios-en. Jeg har set en, der forsøgte det
uden held.

Roland

Fra : Edmund

Dato : 26-10-02 14:27

...::jmj::.. wrote:
> [...]
> andet chipset og-hvad-ved-jeg.
> XP'en finder "ny hardware" og indlæser de nødvendige drivere..

Hvilket bundkort bytte har du prøvet, for der er da mange her i gruppen
der siger at det ikke kan lade sig gøre i XP, som dengang med Win98

--
Mvh Edmund

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 27-10-02 12:16

> [...]
> chipset og-hvad-ved-jeg.
> XP'en finder "ny hardware" og indlæser de nødvendige drivere..

Virker ikke i alle tilfælde.!!
Har prøvet at skifte bundkort, resultat = telefonopkald og genaktivering hos
MS.

Mvh

Flemming

Fra : Leony

Dato : 26-10-02 15:28

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det gør den ikke.

Hentyder her til at man ikke må sælge en OEM licens, hvis computeren er
smidt ud.
Jeg ved ikke hvad loven siger præcist, ved bare at jeg flere gange har læst
at dansk lovgivning siger noget andet.

> [...]
> genaktivering. Jeg har dog ikke kunnet finde relevante oplysninger om
> OEM-licenser på Microsofts danske hjemmeside.

Det giver i hvert fald mening. XP er jo XP (= samme produkt) uanset om man
køber en opgradering, fuld version eller en OEM (svjv).
Ved godt at det drejede sig om en XP.
Jeg snakkede OEM'er generelt (95/98/ME/2000/XP).
I følge Mocrosoft Law, så dør en OEM licens med computeren. Må man opgradere
lydkortet eller bliver det betragtet som ændring i computerens konfig (i
forhold til købtidspunkt/installation af OEM'en) og dermed computerens død.

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-10-02 11:28

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse news:apca4u$2aqp$1@news.cybercity.dk...

> Denne serienummer er umulig at få af sin PC igen, hvis man køber et nyt
> smart kabinet.
> Og man MÅ FAKTISK IKKE lade sin dyrt indkøbte windows følge med over
> i et nyt kabinet, hvis man opgraderer....

Er denne fremgangsmåde af nyere dato ? Jeg bliver lidt
nysgerrig, for sidst jeg købte pc (tror nok det var i
slutningen af '98) fulgte Windows 98 med, men dengang
fik jeg den i originalemballagen med serienummeret
vedlagt som "normalt".

Min veninde lånte cd-rom'em på et tidspunkt fordi hun
havde problemer med sin egen udgave, men kom til at
ødelægge den. Det var jeg selvfølgelig ikke så glad for,
men hun fik rekvireret en ny til mig fra MS (med et nyt
serienr.) og hun skulle blot betale et mindre beløb - et par
hundrede kr., tror jeg det var. Men det burde vel ikke
kunne lade sig gøre, hvis licensen følger pc'en ?

--
Helle

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-10-02 22:25

> [...]

> klistermærke på selve kabinettet?
>
> Hvis det er en OEM udgave du har fået med, så burde du have fået et serie

Ups, det var flovt *rødmer* Tusind tak for hjælpen - det
havde jeg fuldstændig overset, men du havde helt ret

--
Helle

Fra : felix

Dato : 25-10-02 22:45

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse

Brug dette serienummer til den:
PCFKW-49CFC-VJ93V-G868B-QTMDB

Den virker ALTID også til XP-SP1 og skal ikke aktiveres/registreres

Fra : Edmund

Dato : 26-10-02 05:45

Helle Andersen wrote:

> Ups, det var flovt *rødmer* Tusind tak for hjælpen - det
> havde jeg fuldstændig overset, men du havde helt ret

Hvis det er en XP cd fra f.eks fujitzu Siemens er det ikke engang
sikkert at du skal bruge koden.
Sådan virker det på min XP home hvis jeg starter en install ved at boote
direkte på XP cd´en.

Starter jeg install inde fra windows skal man bruge koden

--
Mvh Edmund

Fra : Steen B

Dato : 25-10-02 22:44

On Fri, 25 Oct 2002 22:27:33 +0200, "\(: MarlboroMan :\)"
<kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>klistermærke på selve kabinettet?
>
>Hvis det er en OEM udgave du har fået med, så burde du have fået et serie

i følge reglerne for oem producenter skal licenskoden sættes på
kabinettet, et eller andet sted, prøv evt at kigge i bunden, ( bruges
meget på notebooks) ellers kontakt butikken / leverandøren der har
solgt dig den og få det udleveret. Det er dit eneste bevis på du har
lovlig licens til MS
/steen