soma som konfliktløser?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-10-02 19:45

I Aldous Huxleys fremtidsroman "Fagre nye verden" findes kun
ét rusmiddel: soma. Dette imaginære stof bruges både som et
"folkets opium" og i en hurtigtvirkende form til pacificering af
folk i tilfælde af optøjer.

Når jeg hører om en gidsel- eller kidnapningsaffære, tænker jeg:
havde man bare sådan et hurtigtvirkende "soma-stof". Det skal
selvfølgelig være uskadeligt.

Men måske er det bedst at det forbliver imaginært?
Det kunne misbruges af visse magthavere.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nyd 2. mellem mens du kan.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-02 20:10

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Når jeg hører om en gidsel- eller kidnapningsaffære, tænker jeg:
>havde man bare sådan et hurtigtvirkende "soma-stof".

Hvad ville du bruge det til som fjernsynet ikke allerede kan?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-10-02 21:06

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvad ville du bruge det til som fjernsynet ikke allerede kan?

Æh... tænker du på "subliminal projektion", eller bare på
flimmerkassens og programmernes almindelige søvndyssende
virkning? Et tændt fjernsyn med en mægler på programmet?

Nej, inspireret af den aktuelle gidselaffære i Moskva, tænkte
jeg nu nærmest på en hurtigtvirkende, men ufarlig gasart.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-02 21:20

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Æh... tænker du på "subliminal projektion", eller bare på
>flimmerkassens og programmernes almindelige søvndyssende
>virkning? Et tændt fjernsyn med en mægler på programmet?

Jeg var ikke klar over om du ville bedøve gidseltagerne eller
gidslerne, eller om du ville bedøve masserne så vi blev
ligeglade. Det sidste klarer tv jo på bedste vis.

>Nej, inspireret af den aktuelle gidselaffære i Moskva, tænkte
>jeg nu nærmest på en hurtigtvirkende, men ufarlig gasart.

Den skal virke på alle omgående, og det er ikke realistisk. Hvis
en gidseltager ser de andre dejse omkuld, udløser han bare sin
sprængladning.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-10-02 23:06

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Æh... tænker du på "subliminal projektion",

Jeg tror det hedder »subliminal perception«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-10-02 23:52

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Jeg tror det hedder »subliminal perception«.

Det tror jeg også gerne. Udtrykket "subliminal projektion" er fra
Huxleys "Gensyn med fagre nye verden" oversat af Mogens Boisen,
Aschehoug, 1968 (s.112). Huxley hentyder vist til det at man i
propagandaøjemed sætter ekstra billeder ind på filmstrimlen, som kun
registreres af underbevidstheden.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Råbet "Giv mig fjernsyn og bøf" vil måske under ændrede
omstændigheder vige for råbet "Giv mig friheden eller døden"

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-10-02 23:58

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg tror det hedder »subliminal perception«.

Nej.

--
Peter Knutsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-10-02 20:47

Peter Knutsen wrote:

> Nej.

Jo. I hvert fald afslører Google at subliminal perception er et mere
almindeligt begreb end subliminal projektion (også med engelsk stav-
ning).

Så vidt jeg véd, handler subliminal perception om at en sansestimulus
opfattes (ubevidst) af hjernen på trods af at »signalet« ligger under
bagatelgrænsen for hvor kortvarige sansninger man kan nå at besvære
bevidstheden med. Derfor ordet subliminal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 26-10-02 22:05

Hej

> [...]
>bagatelgrænsen for hvor kortvarige sansninger man kan nå at besvære
>bevidstheden med. Derfor ordet subliminal.

Så kan man vel også argumentere (omend måske tyndt) for at der bruges
subliminal projektion, for at få publikum/ofrene til at modtage
subliminal perception :)

Har aldrig hørt det brugt som projektion godt nok, men subliminal
perception har jeg da hørt om ved forskellige lejligheder.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-02 10:21

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> wrote:

> Nej, inspireret af den aktuelle gidselaffære i Moskva, tænkte
> jeg nu nærmest på en hurtigtvirkende, men ufarlig gasart.

Hvis man skal stole på CNN her til morgen, så brugte russerne faktisk
sovegas ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-10-02 11:54

Per Rønne wrote:

> Hvis man skal stole på CNN her til morgen, så brugte russerne faktisk
> sovegas ...

Det troede jeg slet ikke var opfundet endnu!

Mon de brugte kulmonooxid? Eller kan det lade sig gøre med
kuldioxid?

--
Peter Knutsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 12:01

Peter Knutsen skrev:

>Mon de brugte kulmonooxid?

Den er livsfarlig.

>Eller kan det lade sig gøre med kuldioxid?

Nej. Den giver de forfærdeligste kvælningssymptomer.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 12:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den er livsfarlig.

Ja, det ved jeg godt. Men måske har de kun brugt en lille bitte
smule.

> Nej. Den giver de forfærdeligste kvælningssymptomer.

Den får da terroristerne ned med nakken, og er langt mindre farlig
end kulmonooxid.

Noget helt andet er så, om man kan få gassen spredt i et helt
teater hurtigt nok. Kan det lade sig gøre ved at pumpe den ind
under meget højt tryk? Terroristerne skulle jo helst ikke nå
at fatte mistanke.

Ang. den aktuelle sag, så anklages russerne for at have brugt
nervegas, selv om de selv påstår at det var en "sovegas".

--
Peter Knutsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-02 14:24

Peter Knutsen skrev:

>Den får da terroristerne ned med nakken, og er langt mindre farlig
>end kulmonooxid.

Jo, men jeg mener bare at de bliver advaret længe før de bliver
uskadeliggjort.

>Ang. den aktuelle sag, så anklages russerne for at have brugt
>nervegas, selv om de selv påstår at det var en "sovegas".

Det er vist en eufemisme af format.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 17:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, men jeg mener bare at de bliver advaret længe før de bliver
> uskadeliggjort.

Det er helt klart et problem.

> Det er vist en eufemisme af format.

Dem har russerne da altid været gode til.

--
Peter Knutsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 17:19

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> wrote:

> Ang. den aktuelle sag, så anklages russerne for at have brugt
> nervegas, selv om de selv påstår at det var en "sovegas".

Man siger vel også om en stille død, at »han sov stille ind.«

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 18:03

Per Rønne wrote:

> Man siger vel også om en stille død, at »han sov stille ind.«

I det nærværende eksempel kan man sige at det var dybt godnat.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-10-02 20:53

Per Rønne wrote:

> Hvis man skal stole på CNN her til morgen, så brugte russerne faktisk
> sovegas ...

Beklageligvis findes der nok ikke nogen gasser der kan få folk til at
sove, som ikke også kan bringe folks helbred i fare hvis der kommer for
høj koncentration af gassen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-10-02 21:13

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Beklageligvis findes der nok ikke nogen gasser der kan få folk til at
> sove, som ikke også kan bringe folks helbred i fare hvis der kommer for
> høj koncentration af gassen.

Det ser lige præcis ud til, at det var det, der var tilfældet. Der
var vist flere at gidslerne, der omkom som følge af gassen.

Men under alle omstændigheder SEJT af russerne.

-Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 12:54

Claus Rasmussen wrote:

> Det ser lige præcis ud til, at det var det, der var tilfældet. Der
> var vist flere at gidslerne, der omkom som følge af gassen.
>
> Men under alle omstændigheder SEJT af russerne.

Jeg kan ikke se det seje i at brase ind og meje folk ned når man véd
at terroristerne står klar til at henrette gidslerne. Jeg kan endnu
mindre se det seje i at føre en krig der kræver tusinder af tjetenere
og russeres liv samtidig med at den kun forværrer det problem som skal
løses.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 13:49

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
> mindre se det seje i at føre en krig der kræver tusinder af tjetenere
> og russeres liv samtidig med at den kun forværrer det problem som skal

Når man tager i betragtning at:

1. Da tjetjenerne reelt blev selvstændige så blev deres hovederhvert
hurtigt kidnapninger for at få løsesum.

2. De ikke syntes at det var nok med Tjetjenien. De ville også have
Dagestan. Som blev invaderet samtidig med at Basajev [det samme som
Barajev - ham der ledede teatoerterroristerne var jo nevø af en anden
terrorleder?] truede med bombeterror i Ruslands byer hvis ikke russerne
lod tjetjenerne få Dagestan.

- Hvad er så dit forslag til løsning?

Men man kunne naturligvis godt give dem selvstændighed, hvis man vel at
mærke byggede en 10 meter høj mur omkring Tjetjenien ...

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 14:16

Per Rønne wrote:

> - Hvad er så dit forslag til løsning?

Storkrig indtil den sidste tjetener er død. Dét vil løse alt.

Mere seriøst (men stadig ret offtopic): Enhver konflikt af den art kan
kun løses diplomatisk. Jo mere krigsførelse (fra den eller (typisk)
begge parter), des sværere bliver en løsning.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-02 14:25

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Jeg kan ikke se det seje i at brase ind og meje folk ned når man véd
>at terroristerne står klar til at henrette gidslerne.

Nej, men hvis vi betragter det problem helt isoleret, så var der
vel næppe andre realistiske muligheder?

>Jeg kan endnu mindre se det seje i at føre en krig der kræver tusinder
>af tjetenere og russeres liv samtidig med at den kun forværrer det
>problem som skal løses.

Næ, og det er jo nok der at kimen til balladen blev lagt.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 17:10

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg kan ikke se det seje i at brase ind og meje folk ned når man véd
> at terroristerne står klar til at henrette gidslerne.

Nå, nu viser det sig at kun én af de over hundrede omkomne er blevet
skudt (af terrorister eller antiterrorister). Resten er vist døde af
den ukendte gas.

Dét gør nu ikke operationen mindre usej.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-10-02 22:42

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> mindre se det seje i at føre en krig der kræver tusinder af tjetenere
> og russeres liv samtidig med at den kun forværrer det problem som skal

Jeg har den holdning, at terrorister skal bekæmpes hvorsomhelst og
nårsomhelst. Med alle tilrådighed stående midler. Og det uanset
omkostningerne. Der skal ALDRIG gives efter for terrorisme. Det vil
blot give anledning til nye terroraktioner, og nye terroraktioner,
og nye terroraktioner...

EOD.

-Claus

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-10-02 10:25

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> writes:

> Nej, inspireret af den aktuelle gidselaffære i Moskva, tænkte
> jeg nu nærmest på en hurtigtvirkende, men ufarlig gasart.

Øj, det ser ud som om at KGB ('s afløser) læser med i dk.videnskab!

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-10-02 21:22

Per Abrahamsen wrote:

> Øj, det ser ud som om at KGB ('s afløser) læser med i dk.videnskab!

Hehe KGBs afløser hedder i øvrigt FSB.

-Claus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-10-02 09:32

> ... Når jeg hører om en gidsel- eller kidnapningsaffære, tænker
> jeg: havde man bare sådan et hurtigtvirkende "soma-stof". Det
> skal selvfølgelig være uskadeligt.
Sovegas.
Så *findes* det altså. Måske ikke lige hurtigtvirkende, men
snarere *umærkeligt* virkende.

Hvad mon sovegas er for noget?
Herluf Holdt

Fra : Anders Lund

Dato : 26-10-02 20:54

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Sovegas.
> Så *findes* det altså. Måske ikke lige hurtigtvirkende, men
> snarere *umærkeligt* virkende.
>
> Hvad mon sovegas er for noget?

Det er vel skaktens bare en nerve gas, de har brugt. Jeg tror forresten ikke
selv helt de vidste hvad det var, i hvert fald har de et helveds problem med
at få folk til at vogne op igen/ for dem "afgiftet".

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-10-02 08:57

Anders Lund wrote:
> [...]
> forresten ikke selv helt de vidste hvad det var, i hvert fald har de
> et helveds problem med at få folk til at vogne op igen/ for dem

Ja, den ufarlige "soma" har russerne nok heller ikke opfundet endnu.
Men hvad er det så for et stof man skyder ind i vilde dyr, når man har
brug for at bedøve dem?
Det skal vel være både hurtigtvirkende og uskadeligt.
Herluf Holdt

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 09:15

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> wrote:

> Men hvad er det så for et stof man skyder ind i vilde dyr, når man har
> brug for at bedøve dem?
> Det skal vel være både hurtigtvirkende og uskadeligt.

Den er nu ikke så hurtigtvirkende at et menneske der bliver skudt ikke
kan nå at gøre en masse skade, før han »falder i søvn« ...

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 12:53

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> brug for at bedøve dem?
> Det skal vel være både hurtigtvirkende og uskadeligt.

Der er mange bedøvende stoffer, som virker glimrende når de
kommer ind i blodet, og hvis man giver en dosis der ikke er
alt for stor i forhold til dyrets kropsvægt, så er det ufarligt.

Problemet er at udvikle en bedøvende gas, som er ufarlig. Det er
så vidt jeg ved endnu ikke lykkedes.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-02 12:51

Anders Lund wrote:

> Det er vel skaktens bare en nerve gas, de har brugt. Jeg tror forresten ikke
> selv helt de vidste hvad det var, i hvert fald har de et helveds problem med
> at få folk til at vogne op igen/ for dem "afgiftet".

Det skyldes at det russiske militær ikke vil fortælle lægerne
hvad for en gas de brugte. Derfor er lægerne nødt til at prøve
sig frem. Hvis de fik klar besked, så ville det hele sikkert
gå lettere.

--
Peter Knutsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 12:57

Anders Lund wrote:

> Det er vel skaktens bare en nerve gas, de har brugt. Jeg tror forresten ikke
> selv helt de vidste hvad det var, i hvert fald har de et helveds problem med
> at få folk til at vogne op igen/ for dem "afgiftet".

Man afslører ikke hvilken gas der er brugt. Ikke engang fortæller man
det til de læger der skal behandle ofrene (hvoraf flertallet er til-
fældige civile teatergængere).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Blackout

Dato : 27-10-02 20:34

Som en lille kuriositet kan jeg nævne at der rent faktisk ER et medicinsk
stof der hedder "Soma" i handelen (og som har været det i mange år og er
temmelig velkendt). Det er en muskel-afslapper der indvirker på
GABA-transmitere....Altså en tranquilizer.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-10-02 20:46

Blackout wrote:

> [...]
> temmelig velkendt). Det er en muskel-afslapper der indvirker på
> GABA-transmitere....Altså en tranquilizer.

Kan stoffet give Blackout?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : litium

Dato : 01-11-02 00:20

"Jeppe Stig Nielsen" skrev d. 27-10-02 20:46 dette indlæg :
> Blackout wrote:

Det de brugte var opioider, dvs en slags morfika med de givne egenskaber
af forvirring, neddyssethed m.m.
M.h.t. GABA-a-receptorerne kan jeg da lige nævne at mange tranquilizers
for tiden er under debat, da de tit indgår i behandlinger mod nervøsitet
og angst. De hører til en gruppe af stoffer der hedder benzodiazepiner,
som giver både fysisk og psykisk afhængighed. Benzodiazepiner virker på
selvsamme GABA-a-receptorer.

«

http://www.kandu.dk/