En tur til Englands sydkyst
Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 25-10-02 19:42

Lige en rapport fra det engelske sydkyst, ca. midt imellem Bournemouth og
Exeter, lige vest for Chesil Beach (ca. 2/3 af vejen mod vest). Jeg er så
heldig at have familie der lige har købt hus der, ca 300m fra stranden.

Jeg tog en 4-delt kyststang (7-25g kastevægt) og de sædvanlig endegrej til
ørred, Jensen Tobis, Gladsaxe wobler, Sandgrævling, osv.

Det var forrygende! Jeg fiskede kun et par aftener og morgener (hvor
tidevandet var højest). Første aften talte jeg med en af de lokale, der
havde sin surfcaster med - han ville fange et par makrel og derefter gå
efter 'bass' med makrelstrimler der fiskes over bunden med en vægt og en
lille korkprop der holder fiskestrimlen lidt op i strømmen. Han blev lidt
mopset da jeg fik en 'bass' på efter 20 mins fiskeri. Jeg har aldrig haft
sådan en på før, men forestille dig en ørred der kæmper lige så hårdt, men
er mere udholdende. Jeg havde den oppe i overfladen et par gange - den
lignede en fisk på en 3-4 kilo. Desværre nævnte han ikke at man skal under
alle omstændigheder sørge for at linen holdes stramt - den løb imod mig og
slap væk. Så jeg har min første 'bass' til gode, og helt ærligt, hvis vi
havde dem i stedet for ørreder ved vores kyster, vil jeg ikke være ked ad
det...samme aften mærkede jeg adskillige hornfisk-nap, men kun en hang fast,
men den var for lille.

Næste aften ved højvande var helt utrolig! Der var en god dønning og nede
ved stensætningen (som jeg havde for mig selv, af en eller anden grund
foretrak de fleste andre at stå skulder ved skulder ved molen på den anden
side), kunne man opleve en 'boiler' ('koger') hvor en stime makrel jager
småfisk op i overfladen og hugger ind i stimen. Hele stimen var ca. 15-20m
lang og kunne finde på at flytte sig hurtigere end man kan gå. Der var også
hornfisk blandt dem, som af og til røg ud af vandet.

Efter et lille stykke tid fandt jeg teknikken med at fange makrel i disse
'boilers': man skal kaste over dem, og når man mener blinket er blandt
fiskene, næsten standse så man mærker blinket (16g blå Jensen tobis) dale,
mens man har kontakt. Biddet er man ikke så meget i tvivl om! Det er snarere
ligesom at hænge et blink op foran et tog der kører forbi - lige pludselig
krummer stangen helt vildt. De større makreller (jeg fik fisk på op til 45
cm, virkelig gode makreller på disse kyster) kan kæmpe lige så godt som en
ørred der vejer det dobbelte, måske ikke så udholdende, men de giver det
hele...

3 timers fiskeri gav 11 fisk og nogle stykker der slap væk. Jeg var helt
udsplattet bagefter af al den adrenalin...

Hvis du tænker på at tage derover, så tage dit ørredgrej med, og find en
strand der skråner godt. Fiskene kommer ret tæt på kysten ('boilers' går
helt ind under land) og man kan også riskikere at få 'bass'. De lokale
bruger tung surfcasting grej (12-14 fods stænger med 0.40 line og 100 - 150g
kastevægte) der tager fighten ud af fisken - og jeg vil vædde på, at
ørredblink fanger bedre end de 'mackerel feathers' som er blot simple,
farvede fjer fiskede som ophængere, 4-6 stykker ad gangen. De bliver sikkert
misundelige på den gode sport du selv oplever på let grej.

Forresten smager friskfanget makrel fra grillen nogenlunde godt :)

--
- if at first you don't succeed, then skydiving is not for you.

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-10-02 11:17

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lige en rapport fra det engelske sydkyst,

Hej Rasmus.

Tak fordi vi måtte komme med på din fisketur, det var spændende læsning.

venlig hilsen
Alex Linaa