Termostatvarmer?
Fra : Kristian

Dato : 25-10-02 16:48

Jeg har et ca. 85 liters akvarie, med en 100W termostatvarmer! Såvidt jeg
har læst mig til, kan den bruges op til 120 liters akvarier, så den skulle
jo være god nok!

"Problemet" er at jeg syntes den står tændt rimeligt ofte, sammenlignet med
hvad den gjorde på min brors gamle 60 liters akvarie! På min brors gamle
akvarie var det ikke særlig tit at den tændte, men i mit 85 liters er det jo
5-10 min. efter at den er slukket at den tænder igen! Kan det være noget med
varmeren, for det er trodsalt en ældre sag!

I øvrigt: Hvor varmt skal jeg indstillle den til? Det er helt alm. akvarie
fisk, gubbyer, neonfisk, lygtefisk og en enkelt sugemalle og jeg har sat den
til 23 grader, men er det ok?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-10-02 17:44

Afhængig af hvor varmt rummet er som akvariet befinder sig i, vil
varmelegemet starte/stoppe mere eller mindre. Et armatur med en glødepære
vil også bruge varmelegemet mindre, end et akvarie med neonrør.

25 grader er som udganspunkt nok mere optimalt end 23.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber - stall.dk

"There are two things in life which are infinite. The univers, and humans
stupidity!"
- Albert Einstein

Fra : Ghetto Svend

Dato : 26-10-02 01:05

"Kristian" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> varmeren, for det er trodsalt en ældre sag!

Nej, her betyder det intet at varmelegemet er en ældre model.
Hvis du vil spare på varmen skal du isolere dit akvarie.

Svend

Fra : Henrik Rathje

Dato : 26-10-02 06:07

Hej

Meget varme forsvinder i overfladen. Så her er det vigtig at have
fulddækkende armatur på. en flamingo plade i bunden og en på bagsiden vil
også hjælpe på situationen.
I mit 660L havde jeg 10mm flamingo indvendig i bunden. Men det var lige så
meget fordi jeg ville undgå risser m.m pga af store sten.
Hvilken temperatur kører du med? 25 grader er mere en rigeligt til langt de
fleste fisk.

mvh
Henrik

Fra : Kristian

Dato : 26-10-02 09:18

"Henrik Rathje" <Hrathje@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget fordi jeg ville undgå risser m.m pga af store sten.
> Hvilken temperatur kører du med? 25 grader er mere en rigeligt til langt

Jeg kører med 23 grader!