Hvad er en BYB???
Fra : Brian Olsen

Dato : 25-10-02 13:54

har lige siddet og læst nogle indlæg hvor der flere gange nævnes en BYB.

hvad er det???
jeg har fattet så meget at det er dårligt at købe kat der. jeg købte en kat
hos et hashhoved og den kat er skør, så det er heller ikke godt (han får
killinger fordi han ikke gider gøre noget ved alle sine hunkatte), og jeg
synes det var en sød killing men at der var for mange hos ham til at den
kunne udvikle sig ordentligt, men måske tog jeg fejl

Bente

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-10-02 14:20

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> skrev...
> har lige siddet og læst nogle indlæg hvor der flere gange nævnes en BYB.
>
> hvad er det???

BYB er en forkortelse for "Back Yard Breeder" - eller Baggårds-opdrætter på
dansk... Det er et udtryk, der bruges om folk, som opdrætter "ægte
racekatte" uden stamtavler (der så i princippet er huskatte) og tager sig
ganske godt betalt for det.
Kattene behøver bestemt ikke at have det hverken dårligt eller noget - men
"undskyldningen" for ikke at lave killinger med stamtavler er ofte, at de er
for dyre (løgn, de koster 150 kr. pr. killing), eller at det er "for
besværligt"... alt er selvfølgelig relativt, men hvor svært kan det være at
udfylde et stykke papir og sende ind til sin klub...?
I nogle tilfælde er det dog sådan, at opdrætteren ikke laver "ægte" katte -
men blandinger - og alligevel sælger dem som værende racerene, og i andre
tilfælde har kattene det heller ikke specielt godt - men det er altså ikke
alle, der er sådan!

Mvh. Camilla