giver det her mening?
Fra : ottesen

Dato : 25-10-02 13:26

Hej!

Jeg bor i et bofællesskab hvor 4 personer deler en ADSL forbindelse. I
switchen er der 6 huller. et hvor der står Uplink og fem hvor der står
PC01 - 05. I uplink sidder routeren. I fire af hullerne sidder der pc'ere. I
går ville jeg så sætte en pc i det sidste hul (den kører win2K server men
det er vel ligegyldigt i denne forbindelse..). Nu er der der ikke længere
hul igennem til nogle af pc'erne. Hvis jeg tager een ud (lige meget hvilken)
så spiller det hele igen. Giver det mening - og er der i givet fald nogle
der kan give mig en forklaring? Jeg har ingen manual til switchen som
hedder Unex.

hilsen
/ottesen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-10-02 13:40

Hejsa,

Du er sikker på at Uplink-porten ikke er en delt port ik? På mange "små"
switche, er uplink-porten delt med en anden port, typisk den første eller
den sidste. Derfor kan der ikke sidde et stik i begge porte på en gang.

Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Fra : ottesen

Dato : 25-10-02 13:50

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> switche, er uplink-porten delt med en anden port, typisk den første eller
> den sidste. Derfor kan der ikke sidde et stik i begge porte på en gang.

Hej Jonas!
Nej - jeg er ikke sikker på noget - er ikke specielt sagkyndig på området
Men hvis det du beskriver var tilfældet, så burde det vel være en
bestemt port som jeg ikke måtte forbinde noget til. Dette er ikke tilfældet.
Så længe der er en port fri så er det ligemeget hvilken af dem det er. Hvad
er iøvrigt ideen med at uplink-porten er delt med en anden port?

/ottesen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-10-02 14:41

On Fri, 25 Oct 2002 14:49:47 +0200, "ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote:

>Hvad
>er iøvrigt ideen med at uplink-porten er delt med en anden port?

En uplink-port er vel ikke anderledes end alle mulige andre porte, når
vi snakker hub/switch. Den eneste forskel er sikkert, at sende og
modtage er byttet.

Så ideen er, at man med den samme "indmad" i switchen kan give en
billig ekstra funktionalitet for den ringe pris af at montere et
ekstra RJ45-stik og at male et par bogstaver mere på kassen.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Cubus

Dato : 25-10-02 13:47

"ottesen" <ottesen@sol.dk> skrev

> [...]
> så spiller det hele igen. Giver det mening - og er der i givet fald nogle
> der kan give mig en forklaring? Jeg har ingen manual til switchen som

Uplink-porten er delt med en af de alm. porte, i dit tilfælde vist nok PC05
(ellers er det PC01). Derfor må kun en af dem bruges på een gang. Du
kan altså maksimalt tilslutte 5 enheder på een gang, selvom der er 6 huller.
Men så vidt jeg kan se har du også kun 5 ting du vil tilslutte, så det skulle
kunne lade sig gøre at anvende fx PC01-04 samt uplink på samme tid.
(Ellers PC02-05 samt uplink, hvis det er sådan din switch er skruet
sammen).

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Calle.

Dato : 25-10-02 13:49

ottesen wrote:
> [...]
> mening - og er der i givet fald nogle der kan give mig en forklaring?
> Jeg har ingen manual til switchen som hedder Unex.

Hej, det er tit sådan, at hvis man bruger uplink porten, så mister man en af
de andre. f. eks ved min Dlink 804 tager den port 1

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-10-02 13:52

> [...]
> så spiller det hele igen. Giver det mening - og er der i givet fald nogle
> der kan give mig en forklaring? Jeg har ingen manual til switchen som

Det er nok en 4-ports switch med en port til uplink. Du kan så uplinke fra
uplink porten med et normalt kabel eller fra en af de andre porte med et
Crosss-Over kabel, men du kan ikke tilslutte noget til både uplink og f.eks.
port 1 samtidig. Derfor kun 4 porte til rådighed. Køb en 6-ports i stedet.

mvh
Preben