MS Windows
briani 27239
Genbrug af software licenser
Fra : mbuur

Dato : 25-10-02 10:43

Kan man genbruge software licenser. Dvs. hvis jeg køber en ny PC uden
fx. win98, kan jeg så bruge min licens fra min gamle PC, som jeg
herefter skrotter?

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 10:42

mbuur wrote:

> Kan man genbruge software licenser. Dvs. hvis jeg køber en ny PC uden
> fx. win98, kan jeg så bruge min licens fra min gamle PC, som jeg
> herefter skrotter?

Hvis det er en Windows, som du har købt særskilt, må du gerne bruge den
på den nye computer. Men hvis det er en OEM-Windows, der for eksempel
fulgte med, da du købte den gamle computer eller en harddisk, så må du
ikke i følge licensbetingelserne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 10:50

> [...]
> på den nye computer. Men hvis det er en OEM-Windows, der for eksempel
> fulgte med, da du købte den gamle computer eller en harddisk, så må du

Men licensbetingelserne går vel ikke forud for dansk lovgivning?
Selvom M$ skriver man ikke må, må man vel godt alligevel?
Derfor; prøv dk.videnskab.jura

/Stig

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 11:28

Stig Mogensen wrote:

> Men licensbetingelserne går vel ikke forud for dansk lovgivning?
> Selvom M$ skriver man ikke må, må man vel godt alligevel?

Licensbetingelserne er en aftale mellem Microsoft og brugeren, der giver
begge parter visse rettigheder. Den slags er fuldt ud lovligt.

> Derfor; prøv dk.videnskab.jura

Der har været flere diskussioner i juragruppen og i dk.forbruger, om
hvorvidt brugeren er bundet, hvis man ikke bliver gjort opmærksom på
betingelserne før købet. Normalt er man nemlig ikke bundet af en aftale,
som man ikke kender indholdet af, eller som man ikke har accepteret.
Microsoft sikrer sig imidlertid ved at kræve at brugeren skal acceptere
licensbetingelserne, inden man installerer/starter Windows første gang.
Kan man ikke acceptere licensbetingelserne, kan man ophæve handlen og få
sine penge tilbage.

Der er ikke nogen domme, der går mod Microsoft på dette område (der er
en i Tyskland, men den kan ikke overføres på danske forhold).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Magnus

Dato : 25-10-02 13:45

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Der er ikke nogen domme, der går mod Microsoft på dette område (der er
> en i Tyskland, men den kan ikke overføres på danske forhold).

Af ren nysgerrighed er der så nogen domme der giver MS medhold ?

--
Magnus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 14:12

Magnus wrote:

> Af ren nysgerrighed er der så nogen domme der giver MS medhold ?

Ikke mig bekendt. Men vi har aftalefrihed, så indtil en dom går mod
Microsoft, skal brugeren rette sig efter aftalen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 18:25

> Ikke mig bekendt. Men vi har aftalefrihed, så indtil en dom går mod
> Microsoft, skal brugeren rette sig efter aftalen.

Vi har også friheden til at bryde aftalen, og dermed muligvis få den prøvet
for retten.

/Stig

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-10-02 23:37

Husk bare at det kan blive en kostbar affære hvis du ikke får medhold.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 14:06

> Microsoft sikrer sig imidlertid ved at kræve at brugeren skal acceptere
> licensbetingelserne, inden man installerer/starter Windows første gang.

Et klik i en "ok box", er vel næppe et juridisk bindende dokument??
Hvordan skal det derfor kunne bevises, at jeg har forstået
licensbetingelserne - der måske er lovlige?

/Stig

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 14:16

Stig Mogensen wrote:

> Et klik i en "ok box", er vel næppe et juridisk bindende dokument??
> Hvordan skal det derfor kunne bevises, at jeg har forstået
> licensbetingelserne - der måske er lovlige?

Klikket i ok-boksen er din tilkendegivelse af, at du har læst og
forstået betingelserne - og at du accepterer dem. Hvis du "underskriver"
et dokument uden at have læst det eller forstået det, er det dit eget
ansvar. Og hvis du generelt gør sådan noget, har jeg et par dokumenter
til underskrivelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 14:22

> [...]
> et dokument uden at have læst det eller forstået det, er det dit eget
> ansvar. Og hvis du generelt gør sådan noget, har jeg et par dokumenter

Du mener altså der ikke er forskel på en underskrift på et stykke papir, og
en klik i en "ok box".??

Hmmmm....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 15:27

Stig Mogensen wrote:

> Du mener altså der ikke er forskel på en underskrift på et stykke papir, og
> en klik i en "ok box".??

I dette tilfælde er et klik i en ok-boks nok. Jeg kan forestille mig,
der er en forskel på et klik og en decideret underskrift, hvis man
senere vil hævde, at det er en anden, der har accepteret aftalen. Man
vil dog ikke have meget ud af at hævde sådan noget, idet man jo så
mister retten til at bruge styresystemet.

Men helt ærligt, hvad vil du have? Skal Microsoft sende en mand ud, der
kan gennemgå licensbetingelserne med brugeren og forklare de enkelte
punkter, inden brugeren underskriver i overværelse af to vidner?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 17:37

> Men helt ærligt, hvad vil du have?

At Microsoft ikke sætter sig over dansk lovgivning - eller bilder danske
forbrugere ind at de er det.

> Skal Microsoft sende en mand ud, der
> kan gennemgå licensbetingelserne med brugeren og forklare de enkelte
> punkter, inden brugeren underskriver i overværelse af to vidner?

Næh...men hvis det klik i en boks har bare en smule af den betydning du vil
lægge i det, så ville jeg da hellere have at man i forretningen hvor man
købte sin OEM Windows, skulle underskrive et dokument der blev sendt til
Microsoft. Folk ville allerede dér studse lidt over det bondefangeri der
tydeligvis foregår fra Microsofts side, da de virkelig vil læse dokumentet
og ikke bare klikke "ok" for at komme videre processen. Når de læste
dokumentet og dér så at de ikke har lov at indstallere softwaren på den
næste PC de køber(og at de for den sags skyld heller ikke har lov at
videresælge softwaren skulle de ønske at opgradere til et nyt OS), så ville
der ikke være denne stiltiende accept af de kummerlige forhold man må finde
sig i som forburger, når man køber Microsoft software.

Min pointe er at så ville dette spørgsmål havde været rejst for længst, og
der ville ingen tvivl have været. Det ville allerede have været for retten.

Mvh

Stig

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 17:51

Stig Mogensen wrote:

> At Microsoft ikke sætter sig over dansk lovgivning - eller bilder danske
> forbrugere ind at de er det.

Ingen af delene er tilfældet, i hvert fald ikke, når det gælder
licensbetingelserne og den måde de accepteres på.

> Min pointe er at så ville dette spørgsmål havde været rejst for længst, og
> der ville ingen tvivl have været. Det ville allerede have været for retten.

Nu da du ikke er ført bag lyset, kan du jo lægge sag an mod Microsoft.
Men overvej lige, hvorfor ingen tidligere har forsøgt dette - det er vel
ikke kun dig, der er smart nok til at gennemskue Microsofts ulovlige
aftaler.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 18:23

> Ingen af delene er tilfældet, i hvert fald ikke, når det gælder
> licensbetingelserne og den måde de accepteres på.

Der er vi uenige. Der er mange der bliver forundret over deres manglende
råderet over noget de har købt og betalt.Jeg skulle mene at aldrig før i
historien er en forbrugers råderet over en købt vare, så minimal som den er
i forbindelse med et Microsoft produkt.

> Nu da du ikke er ført bag lyset, kan du jo lægge sag an mod Microsoft.

Ja, eller du kan glæde dig over at være bundet på hænder og fødder, idet du
har indgået en kontrakt ved at klikke "ok", med et internationalt monopol
der konstant indsnævrer forbrugernes rettigheder.
Jeg har skiftet til Linux i sommers....det valg var ikke kun en protest mod
Microsoft, men der var et element i det. Der er mange Linuxbrugere der ikke
er ført bag lyset - hvis ikke alle

> Men overvej lige, hvorfor ingen tidligere har forsøgt dette - det er vel
> ikke kun dig, der er smart nok til at gennemskue Microsofts ulovlige
> aftaler.

Du forvirrer "ulovlig" med "urimeligt". Desuden tager du fejl hvis du mener
at der ikke køres sager mod microsoft. Nogen vindes også. Men jeg kan da
sagtens forstå at den almindelige forbruger ikke vil skillinge sparepengene
sammen, og slæbe en international virksomhed af den kaliber for retten.
Grunden til at der ikke føres flere sager skyldes Microsofts
monopolvirksomhed, og den størrelse de har. Hvis der var fri konkurrence på
softwaremarkedet, ville softwaren have en højere kvalitet til en mindre
penge - ganske som med andre produkter. Desuden ville producenten ikke
drømme om at presse de licensbetingelser ned over hovedet på folk. De gør
det, fordi de kan og fordi de ønsker at profitmaksimere - ikke noget galt i
det. Men der er et problem når at grunden til at de kan det, er at de er en
monopolvirksomhed. Folk har reelt ikke muligheden for at vælge fra.

/Stig

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-02 20:00

Stig Mogensen wrote:

> [...]
> historien er en forbrugers råderet over en købt vare, så minimal som den er

Det er altså ikke Microsoft skyld, hvis brugerne ikke kan finde ud af at
læse de licensbetingelser, som de klikker ja til. Desuden køber man ikke
software på samme måde som en kaffemaskine. Man køber brugsretten til
programmer på en række nærmere fastsatte betingelser. Man kan så selv
vælge, om man vil acceptere aftalen eller ej. Og Microsoft er ikke værre
end så mange andre softwareproducenter, når det gælder begrænsninger i
licensaftaler.

> Jeg har skiftet til Linux i sommers....det valg var ikke kun en protest mod
> Microsoft, men der var et element i det. Der er mange Linuxbrugere der ikke
> er ført bag lyset - hvis ikke alle

Jamen, så er det jo bare at starte en pengeindsamling til advokaten.

> Du forvirrer "ulovlig" med "urimeligt". Desuden tager du fejl hvis du mener
> at der ikke køres sager mod microsoft. Nogen vindes også.

Nu var det dig, der snakkede om, at Microsoft sætter sig ud over loven.
Om betingelserne er urimelige - eller føles urimelige - er en helt anden
diskussion. Og med hensyn til andre sager, pointerede jeg netop, at
Microsoft ikke sætter sig ud over loven i forbindelse med
licensbetingelserne.

> Folk har reelt ikke muligheden for at vælge fra.

Du har valgt fra, og hvis du kigger nærmere på headeren i dette indlæg,
kan du se, at jeg også har valgt fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-02 20:33

> Det er altså ikke Microsoft skyld, hvis brugerne ikke kan finde ud af at
> læse de licensbetingelser, som de klikker ja til.

At skulle binde sig til noget, fordi man har klikket "ok" i en box er i mine
øjne at sidestille med, at være bundet af at have skrevet under på et
dokument, som så viste sig at have en stærkt begrænsende klausul, skrevet
med småt.
Jeg kan kun kalde det bondefangeri...men om det så er det, kræver en
retsafgørelse.

> Man kan så selv
> vælge, om man vil acceptere aftalen eller ej.

Hvilket man jo netop ikke kan, når de har monopol(eller er det kun 92% af
desktopmarkedet?)

> Og Microsoft er ikke værre
> end så mange andre softwareproducenter, når det gælder begrænsninger i
> licensaftaler.

Det er muligt der er andre der benytter sig af samme metoder....det gør det
ikke ok.

> Jamen, så er det jo bare at starte en pengeindsamling til advokaten.

Det er relevant den dag én af de sager der opstår pga. dette kommer for
retten.

> Microsoft ikke sætter sig ud over loven i forbindelse med
> licensbetingelserne.

Det ved man jo først efter deres licenbetingelser har været prøvet ved
retten.

> Du har valgt fra, og hvis du kigger nærmere på headeren i dette indlæg,
> kan du se, at jeg også har valgt fra.

Så ved du også at Linux kræver mere af brugeren end windows - det være sig
indsigt og/eller interesse. Folk som køber en computer, for at gå på nettet
eller sende emails eller andre dagligdags IT aktiviteter, er måske vant til
windows fra arbejdspladsen, og vælger derefter naturligt noget de kender.
Det mener jeg nu de stadig skal have lov til, uden at få trukket en
licensaftale ned om ørene, som begrænser deres brugsret i hidtil uhørt
grad.

/Stig

Fra : strarup

Dato : 25-10-02 23:30

"Kim Ludvigsen" skrev d. 25-10-02 10:42 dette indlæg :

> [...]
> på den nye computer. Men hvis det er en OEM-Windows, der for eksempel
> fulgte med, da du købte den gamle computer eller en harddisk, så må du

Hej Kim,

ifølge jurist Peter Lind Nielsen fra IT-advokatfirmaet Bender.dk har han
en anden mening fra artiklen... "Microsoft på tynd is med
OEM-licenser"... -->
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=9307

mvh.

Strarup

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-10-02 08:53

strarup wrote:

> ifølge jurist Peter Lind Nielsen fra IT-advokatfirmaet Bender.dk har han
> en anden mening fra artiklen... "Microsoft på tynd is med
> [...]

Jeg kan godt huske den pågældende artikel. Selv om der kan være
forskellige juridiske fortolkninger, så tager jeg det, at der ikke har
været nogen sager herom mod Microsoft, som et vink med en vognstang om,
at der ikke er noget at komme efter. En dom som i Tyskland ville rent
økonomisk være en ganske god forretning for dem der sælger licenser.

Og så mener jeg forøvrigt at kunne huske, at Microsoft trak i land fra
den voldsomt stramme fortolkning af OEM-bestemmelserne, der er beskrevet
i artiklen. Jeg har desværre ikke kunnet finde dette på Computerworld,
så det må være et andet sted jeg har læst det.

Jeg mener desuden, at Microsoft på et tidspunkt (måske samtidig)
fastslog, at man må udskifte komponenter i samme grad med en OEM-licens,
som man kan udskifte komponenter med en Windows XP uden at skulle
genaktivere. Men jeg må indrømme, jeg kan ikke finde belæg for dette
efter en søgning på diverse online-aviser samt hos Microsoft (.dk).

Men det korte og det lange er, at vi har aftalefrihed i Danmark. Hvis
man mener, at en aftale opstiller nogle urimelige vilkår, kan man lægge
sag an for at få dem omstødt. Det kan være en dyr proces, ikke mindst
hvis man taber. Lægger man ikke sag an, skal man overholde betingelserne
- ellers risikerer man, at den anden part lægger sag an, og det kan også
være en dyr proces.

--
Mvh. Kim Ludvigsen