Tabeller i 2 forskellige farver
Fra : Mega Hawk

Dato : 25-10-02 10:01

Det jeg vil have er når brugeren tilføjer et link i min database
så bliver tabellen en farve og et link mere kommer tabellen i en
anden farve så den hele tiden veksler mellem de 2 farver.
Jeg har spurt et sted før og fik dette svar men det virker ikke

<?php
echo "<table>";
for($i = 0; $i < 20; $i++){
if($background-color == "#999999"){ //Hvis farven er mørkegrå
så skift til lysegrå
$backgroundcolor = "#CCCCCC";
} else { //Hvis ikke farven er Mårkegrå, lav den mørkegrå,
dette stykke kode bliver også kørt hvis farven ike er sat
$backgroundcolor = "#999999";
}
echo "<tr
}
echo "</table>";
?>

Nogen som kan hjælpe eller se fejlen her?
Eller skrive noget som virker?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Seebach

Dato : 25-10-02 12:48

"Mega Hawk" <mega-hawk@oncable.dk> wrote in message

> <?php
> echo "<table>";
> for($i = 0; $i < 20; $i++){

Bindestregen i $background-color er måske grund til et og andet:
> if($background-color == "#999999"){ //Hvis farven er mørkegrå

> Nogen som kan hjælpe eller se fejlen her?
> Eller skrive noget som virker?
Min favorit:
$color = ($colvar = !$colvar)?($color1):($color2);

Tildelingen $colvar = !$colvar sætter $colvar til den (binære) værdi den
/ikke/ har, og returnerer den.
Dvs. (rigtig nasty kode :), hvis $colvar er uinitialiseret, returnerer
tildelingen true og $color bliver $color1.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Mega Hawk

Dato : 25-10-02 14:23

Martin Seebach wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> Dvs. (rigtig nasty kode :), hvis $colvar er uinitialiseret, returnerer
> tildelingen true og $color bliver $color1.

rigtig nasty kode vil jeg også sige det er for jeg fatter slet ik noget af
den kan du ik være så flink og lave et lille eksempel hvor den bruges
så jeg kan se hvor jeg skal sætte den ind og alt det der for jeg fatter ik
noget af den

Fra : Martin Seebach

Dato : 25-10-02 15:23

> [...]
> den kan du ik være så flink og lave et lille eksempel hvor den bruges
> så jeg kan se hvor jeg skal sætte den ind og alt det der for jeg fatter ik

$color1 = "#FF0000";
$color2 = "#00FF00";
echo "<table>";
while($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
$color = ($colvar = !$colvar)?($color1):($color2);
}
echo "</table>";

Det forudsætter naturligvis at du har et mysql-result i $result og det
indeholder en kolonne der hedder "data".
Håber det kunne bruges.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Mega Hawk

Dato : 25-10-02 16:52

Harj igen Martin Seebach.

Ja jeg er ked af at sige det, men jeg synes ik jeg kan få det til at virke
Jeg smider lige min kilde kode ind så kan du jo se om jeg har skrevet noget
forkert eller hvad jeg har for det hele er stadig den samme farve

<center>
<?php
$valuta=Kr;
$color1 = "#FF0000";
$color2 = "#00FF00";
require_once("db.php");
$pris = mysql_query("SELECT * FROM priser") or die(mysql_error());
while($r = mysql_fetch_array($pris)) {
$color = ($colvar = !$colvar)?($color1):($color2);
$r["vare"];
$r["umoms"];
$r["mmoms"];
echo'
<center>
</center>
}
?>
</center>

Håber du kan rette det her så det virker

Fra : Martin Seebach

Dato : 25-10-02 17:33

> $valuta=Kr;
"" rundt om .. det er en string

> $r["vare"];
> $r["umoms"];
> $r["mmoms"];
Hvad skal disse tre linjer? Dem kan du bare fjerne...

Det kan da f'øvrigt godt være at background=.. skal på TD tag'sne i stedet..
Hvis de to andre rettelser ikke gør noget, så prøv det.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Morten Toft

Dato : 25-10-02 16:55

Prøv med lidt god programmeringsetik i stedet!

<?php
$bgcolor = array (1 => "#FFFFFF", 2 => "FFFGHD");
$colorrow = 1;

print "<table>\n";
print "<tr>\n";

while ([condition]) {

if ($colorrow == 1) {
$cellcolor = $bgcolor[1];
} else {
$cellcolor = $bgcolor[2];
}

print "<td bgcolor=\"$cellcolor\">[content]</td>\n";

$colorrow = $colorrow + 1;

if ($colorrow > 2) { $colorrow = 1; }

}

print "</tr>\n";
print "</table>\n";
?>

Fra : Martin Seebach

Dato : 25-10-02 17:26

"Morten Toft" <morten@sportsindex.net> wrote in message
> Prøv med lidt god programmeringsetik i stedet!

*erhm*

Det eneste der er dårlig programmeringsetik i min løsning, ville være hvis
man brugte $colvar uinitialiseret.

Kender man ternary-operatøren (hvad hedder den egentlig på dansk?), er
linjen tilmed selv-forklarende i kraft af variabel-navnene.

Programmeringsetik har intet at gøre med om newbies kan gennemskue hvad der
foregør i første forsøg, det er pædagogik :) .. og der er din kode nok en
del bedre ..

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Mega Hawk

Dato : 25-10-02 17:43

hey folkenz.

Jeg er sgu meget glad for i vil hjælpe mig, men husk på jeg er ny
til det her og så kommer i med jeres koder som jeg ik lige fatter
så meget af
Kan i ik tage den kode jeg har lagt ind her og skriv den om som i
mener den skal være så den virker for mig så den er lige til at
kopier og sætte ind så ville jeg være mægtig glad.

Fra : TGJ

Dato : 25-10-02 18:01

Måske du kan bruge noget her:
http://www.spoono.com/tutorials/php/alternating_row_colors/

Thomas
P.Ss er newbie så jeg ved ikke om det er det du mener :)

Fra : Mega Hawk

Dato : 25-10-02 18:40

> P.Ss er newbie så jeg ved ikke om det er det du mener :)

Yier well jeg er selv newbie så jeg skal ik kun udtale mig om det
er det jeg skal bruge.
Jeg har lige prøvet, men af en eller anden grund meldte den fejl
ved ik lige hvorfor
Har tilrettet den men....