Gamle mål
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-10-02 22:57

Jeg vil gerne vide hvor meget det gamle mål 'favne' er i meter. Er der et
link til omregningsfaktorer der inkluderer de gamle mål?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 24-10-02 23:29

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Jeg vil gerne vide hvor meget det gamle mål 'favne' er i meter. Er der et
> link til omregningsfaktorer der inkluderer de gamle mål?

En hurtig Google-søgning på "mål favn" gav følgende:

http://www.formel.dk/enheder/gamle_danske_maal.htm

-mb

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-10-02 17:37

Martin Bundgaard wrote:

> En hurtig Google-søgning på "mål favn" gav følgende:
>
> http://www.formel.dk/enheder/gamle_danske_maal.htm

Ellers kan man finde ret mange enheder i Rowletts fortegnelse:

http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictF.html#fathom

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 25-10-02 18:05

> Ellers kan man finde ret mange enheder i Rowletts fortegnelse:
>
> http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictF.html#fathom

Ja, den ser unægteligt lidt mere komplet ud. :)

-mb

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-10-02 21:07

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev i en

> Ellers kan man finde ret mange enheder i Rowletts fortegnelse:
>
> http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictF.html#fathom

Den angiver en favn som 6,18 feet.
Her var det nok mere korrekt at holde sig til de danske enheder!
1 favn = 3 alen á 2 fod .s.v. á 12 tommer .

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-02 21:14

Martin Bundgaard <noway@noway.noway> skrev i en
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
>
> En hurtig Google-søgning på "mål favn" gav følgende:
>
> http://www.formel.dk/enheder/gamle_danske_maal.htm
>
> -mb

Tak, jeg/vi må se at lære det der med søgningen før man spørger

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen