Hvorfor står der ftp i "http://ftp.bla.bla~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 24-10-02 19:29

Jeg håber det er den rette gruppe jeg spørger på:

Ofte går jeg ind på mirrors som har URL'er som
http://ftp.bla.bla.bla.bla

Når nu jeg spørger serveren med en http-forespørgsel, hvorfor hedder
serveren ofte noget med ftp.

Jeg ved godt det ikke har noget med ftp at gøre, men jeg undrer mig lidt
over navngivningen!

Christian

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-10-02 20:04

"Christian Thorsen" <nospam@hotmail.com> wrote in

> [...]
> hedder serveren ofte noget med ftp.
>
> Jeg ved godt det ikke har noget med ftp at gøre, men jeg undrer

Sikkert fordi man på den pågældende webserver bruger en virtuel host så
alle requests der starter med ftp bliver håndteret af en anden server,
eller at man på den måde bliver dirigeret til et andet sted på serveren
end der hvor de almindelige web-filer ligger.

Flemming

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-02 20:05

In article <ap9e5i$slb81$2@ID-139211.news.dfncis.de>, Christian Thorsen wrote:
> [...]
> serveren ofte noget med ftp.
>
> Jeg ved godt det ikke har noget med ftp at gøre, men jeg undrer mig lidt

Sandsynligvis fordi du også kan tilgå den pr. ftp, eller fordi
det er et levn fra gamle dage, eller fordi den er sat op af
en der mener at Microsoft er tåber, og at dem der har valgt
at bruge IE skal straffes af Microsoft hvis de kun
skriver ftp.bla.bla.bla i URL'en.

Fra : Christian Thorsen

Dato : 24-10-02 21:41

> eller fordi den er sat op af
> en der mener at Microsoft er tåber, og at dem der har valgt
> at bruge IE skal straffes af Microsoft hvis de kun
> skriver ftp.bla.bla.bla i URL'en.

Tak for svaret....
Jeg forstår dog ikke lige , hvad du mener med det sidste!

Hilsen

Carsten
cjt@callisto.dk

tlf. 43 52 62 00
mobil 26 55 15 80

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-02 22:47

In article <ap9lta$sdscv$1@ID-139211.news.dfncis.de>, Christian Thorsen wrote:

> Tak for svaret....
> Jeg forstår dog ikke lige , hvad du mener med det sidste!

Internet Explorer plejer selv at skrive ftp:// foran hvis
din URL starter med ftp.bla... Så du skal straffes ved selv
at blive tvunget til at skrive http://

Testede lige. Det gør mozilla også nu :(

Fra : Martin Djernaes

Dato : 24-10-02 23:17

Hej,

"Povl H. Pedersen" wrote:
> Testede lige. Det gør mozilla også nu :(

Det var min opfattelse at det var meget almindeligt. Man brugte host
navne til at "adskille" (logisk) services. ftp.foo.bar, www.foo.mail,
mail.foo.bar, etc.

Martin

P.S. Netscape 4 goer ogsaa.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-10-02 08:51

Christian Thorsen skrev:

> [...]
> http://ftp.bla.bla.bla.bla
>
> Når nu jeg spørger serveren med en http-forespørgsel, hvorfor hedder

Det er da bare fordi webmaster har valgt det navn til sit subdomæne...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 25-10-02 12:56

"Christian Thorsen" <nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> serveren ofte noget med ftp.
>
> Jeg ved godt det ikke har noget med ftp at gøre, men jeg undrer mig lidt

tja, det er som du selv siger blot en navngivning. Typisk vælger folk www,
mail, ns, ftp som hostnavne i deres domain.
men man kan kalde det hvad som helst.
sålænge det står efter http:// prefix
en ftp prefix har denne syntax:
ftp://username:password@hostname_or_ip

eller blot ftp://hostname.TLD ved anonymous login

HTH
Martin Bilgrav