Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvedybde på filmscannere
Fra : Jan Jespersen

Dato : 27-02-01 10:15

Er der nogen som har mod på at forklare mig betydningen af farvedybde på
scannere.

Canon FS2710 har f.eks. en farvedybde på 36 bit, mens den dyrere Nikon
Coolscan IV har en farvedybde på 12 bit?

Mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-01 12:07

Jan Jespersen wrote:

> [...]
>
> Canon FS2710 har f.eks. en farvedybde på 36 bit, mens den dyrere Nikon
> Coolscan IV har en farvedybde på 12 bit?

Du oplyser desværre ikke, hvilke web-sites du har de pågældne data fra,
så jeg kan ikke gå ind og se hvordan oplysningerne skal tolkes, men jeg
vil tro, at Conon's 36 bit farvedybde er de 3 farvekanaler (RGB)
sammenlagt, og at Nikon opgiver farvedybden pr. farvekanal, og 3 x 12
bit giver også 36 bit.

Nogle scannere oplyser, at de scanner i 48 bit, men det skyldes at de
bruger CMYK-systemet med 4 farvekanaler, så de yder altså ikke mere end
12 bit pr. farvekanal.

Antallet af bit (f.eks. 36), er det antal data der bruges til at
beskrive farven i hver enkelt pixel, jo større antal bit, jo flere
kombinations mulighedder er der til rådighed for beskrivelse af farverne.

36 bit giver mere en 11 millioner farvenuancer, og det er langt mere end
det meneskelige øje kan skelne, og der findes ikke nogen reproduktions
metode, der tilnæmelsesvis kan gengive så man nuancer.

En anden meget mere væssentlig kvalitetsfaktor er scannerens D-max, D
står for density, og er et mål for sværtningen. Et område helt uden
sværtning har en density på 0.0, og et helt sort område kan have en
densiti på over 4.0.

Et veleksponeret og korrekt fremkaldt dias vil normalt have et density
omfang fra 0.0 til 4.0, og da mange af de prisbillige scannere kun har
et D-max på 3.0, så vil de ikke kunne reproducere detaljer i de mørke
områder, de vil gengive alt der er mørkere en 3.0, som helt sort.

Det er kun de halv- og helprofessionelle scannere, der har et D-max på
over 3.0, man skal op med fra 12 til 25.000 kr. for scannere med et
D-max på f.eks. 3.7, og hvis man vil op på 4.0 og derover, så er prisen
fra en kvart mill. og opefter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 27-02-01 12:20

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
[...]

Nikons nye Coolscan IV (LS40) har dmax på 3.6 og LS4000 har oppgitt en
dmax på 4.2. Begge disse scannerne koster under 20.000. (Men jeg utelukker
jo ikke at disse tallene er noe optimistiske - du har kanskje erfaringer
med det?)

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-01 13:34

Bjørn Pedersen wrote:

> [...]
> 20.000. (Men jeg utelukker jo ikke at disse tallene er noe
> optimistiske - du har kanskje erfaringer med det?)

Lad mig sige det sådan, at flatbed scannerne konstant bliver bedre og
billigere, så det er ikke usansynligt, at der er kommet flatbed scannere
på markedet, som kommer op over D-max 4.0, dette område har ellers været
forbeholdt de store tromlescannere, der gennemlyser diaset med en laserstråle.

Dem der ikke ved hvad en tromlescanner scanner er, kan se billeder på
flg. to links.

http://www.gunnarshaug.no/html/prepress.html

http://www.prepress.dk/scan.html

En tromlescanner virker ved at diasne moteres på en klar acryl tromle,
inde tromlen sidder et laserhoved, der sender en tynd lysstråle igennem
diaset og ind i en optik, der har nogle CCD-celler, som analyserer farverne.

Når der scannes, så kører tromlen med høje omdrejninger, og de dias der
er monteret på tromlen aftastes, som gevindet på en skrue, ved at
laserhovedet og optiken synkront bevæger sig sideværs.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 27-02-01 20:32

[...]

De scannerne jeg nevnte er ikke flatbedscannere, men filmscannere som i
likhet med trommelscannere gjennomlyser negativet eller diaset når det
scannes. Begge er beregnet for APS og 35mm film, Nikon kommer også med en
LS8000 som tar filmformater opp til 6x9cm.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-01 21:04

Bjørn Pedersen wrote:

> [...]
> scannes. Begge er beregnet for APS og 35mm film, Nikon kommer også med en
> LS8000 som tar filmformater opp til 6x9cm.

Jo de scannere du nævner er netop flatbedscannere, for diaposetivet
ligger plant under scanningen, og aftastningen sker ved at CCD image
cencoren bevæges hen over/under billedfladen eller omvendt, og
diaposetivet scannes i hele dets bredde, linie for linie, og det er i
den forbindelse ligegyldigt om det er en transmissions- eller reflexscanning.

En tromlescanner aftaster diaposetivet punkt for punkt, og antallet af
punkter er baseret på den valgte opløsning og forstørrelsesgrad, og
tromlescannere kan også lave refleksscanninger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : P.C.

Dato : 27-02-01 12:37

Hej

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3A9B8A65.C330A497@niels-ebbesen.net>...

>Antallet af bit (f.eks. 36), er det antal data der bruges til at
>beskrive farven i hver enkelt pixel, jo større antal bit, jo flere
>kombinations mulighedder er der til rådighed for beskrivelse af farverne.

-------- Undskyld nu forstår jeg ikke ; der er da kun tre farver mulige for en
pixel !
Altså den lille plet der er det mindste objekt, er da en lysplet der kommer på
indersiden af skærmen, og selve skærmen er da opbygget sådan at der kun er enten
ingen pixel, eller en pixel i en af de tre grundfarver ( sådan teoretisk set).
Hvordan kan en enkelt pixel så have en anden farve, når skærmen rent fysisk er
bygget sådan, at hun grundfarverne eller ingen pixel kan blive vist ?

Jeg mener at farverne opstår ved at der bliver "oprettet" en lidt større firkant
på skærmen ; f.eks på 3 gange 3 pixels og derved er der "mulighed" for at vise
27 forskellige "farver".

At der kan vises 16 bit farver betyder blot, at der indenfor det matrix af
pixels der opereres med, kan sammensættes 16 bit farver med de tre grundfarver.
--------- Og så er det jo ligegyldigt med om skærmen er 480x640 eller 600x800
_pixels_ .

Hvis der er noget jeg har misforstået ---- det hænder jo for autodidakte, --- så
vil jeg da gerne vide hvornår computerskærme begyndte at operere med andet end
de rene grundfarver eller de "reviderede" grundfarver.
Der _er_ da forskellige belægninger på indersiden af en skærm, og et lag
flurecerende materiale tager sig af _en_ grundfarve og et andet lag tager sig
af den næste grundfarve. -------- jeg har _aldrig_ hørt om skærme der håndterer
16 bit flurecerende materiale ,for at vise 32 mill forskellige farver.

MVH.
P.C.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 28-02-01 02:10

"P.C." <per.corell@gentofte.mail.telia.com> wrote in message

> [...]
fysisk er
> bygget sådan, at hun grundfarverne eller ingen pixel kan blive vist ?

En "skærm pixel" kan have "alle" farver. Og bliver reproduceret på din skærm
som tre tætsiddende prikker (en rød, en grøn og en blå prik) af varierende
intensitet.

> [...]
firkant
> på skærmen ; f.eks på 3 gange 3 pixels og derved er der "mulighed" for at

Dette er en meget anvendt metode til "fuldfarve" tryk på papir mm. Fra din
scanner og til din skærm repræsenteres en pixel som een prik.

> [...]
håndterer
> 16 bit flurecerende materiale ,for at vise 32 mill forskellige farver.

Næe, de regulerer bare intensiteten af tre grundfarver til additiv
farveblanding: rød, grøn og blå.

/Anders

Fra : Jan Jespersen

Dato : 27-02-01 13:17

> [...]
> vil tro, at Conon's 36 bit farvedybde er de 3 farvekanaler (RGB)
> sammenlagt, og at Nikon opgiver farvedybden pr. farvekanal, og 3 x 12

Tak for svaret.

Canon kan man læse om her:
http://www.canon-europa.com/cgi-bin/parser.pl?page=products&product=789&prod
type=26&subprodtype=27&range=

Nikon her:
http://www.nikonusa.com/usa_product/product.jsp?cat=7&grp=701&productNr=9236

Prisen hos f.eks.http://www.technikdirekt.de/english/ er lidt over 5000 kr
for Canon'en og lidt over 7000 kr for Nikon'en. Så om man får meget mere for
de sidste 2000 kr, ved jeg ikke. Men som sagt har Nikon Coolscan en D-max på
3,6, hvor Canon har en på 3,2.

Mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-01 13:57

Jan Jespersen wrote:

> [...]
> de sidste 2000 kr, ved jeg ikke. Men som sagt har Nikon Coolscan en D-max på

Som jeg læser og tolker de to scanners tekniske data, så er Nikon
scanneren på flere punkter væssentligt bedre end Canon scanneren, så den
højere pris er ikke urimlig.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen