Kampfisk hvide prikker
Fra : Jeannette Sjoberg

Dato : 24-10-02 15:18

Hej NG
Jeg er netop startet op efter 15 års pause med et nyt lille akvarie (60L)
Jeg har 5 kampfiskhunner og en han.
Nu ser jeg, efter at have haft akvariet i 14 dage, at den ene af hunnerne
har fået nogle små hvidlige prikker ca. 20 stk. forskellige steder på
kroppen.
En af de andre hunner har nogle få prikker, ca 5 stk.
Prikkerne er ca ½mm. i diam. og kan ikke ses, når jeg løfter fisken fri af
lyset fra akvariet,- hvilket jeg fandt jeg ud af, da jeg ville køre til
dyrehandlen med fisken for at få svar på dette spørgsmål.
Jeg har også enkelte neonfisk 8 stk. hvoraf den ene har fået 2 prikker på
halefinnen, af samme udseende.

Har i links til en hjemmeside hvor sådanne spørgsmål kan besvares, eller er
der en af jer, som har et forslag på mulig sygdom?

Vandtemp. 25 grader
lys 13 timer
rigeligt med planter
cirkulationspumpe
luftpumpe
Vandet ser rent ud, men kender ærligt talt ikke de kemiske værdier, hvilket
jeg heller ikke kendte for 15 år siden, i det gamle akvarie!

Kenneth Westergaard
www.sailsport.dk

Fra : Claus

Dato : 24-10-02 17:07

Det er sandsynligvis forkølelse-pletter. Du kan købe effektivt medicin
hos fiskehandleren elller prøve at hæve temeraturen. Det plejer at
hjælpe. mvh On Thu, 24 Oct 2002 16:18:03 +0200, "Jeannette Sjoberg"

Fra : Plesner

Dato : 24-10-02 17:42

> Det er sandsynligvis forkølelse-pletter. Du kan købe effektivt medicin
> hos fiskehandleren elller prøve at hæve temeraturen. Det plejer at
> hjælpe.

Eller også er det fiskedræber - også det kan man få effektiv medicin mod
hos dyrehandleren.

Plesner

Fra : Claus

Dato : 24-10-02 19:23

Det er rigtigt men forkølelse-pletter er langt mere udbredt end
fiskedræber. mvh k

Fra : Plesner

Dato : 24-10-02 19:55

> Det er rigtigt men forkølelse-pletter er langt mere udbredt end
> fiskedræber. mvh k

Er de ? Jeg tror der er flere faktorer, der spiller ind her. I løbet af de
sidste 20 år har jeg kun haft forkølelsespletter en enkelt gang, mens jeg
er blevet ramt af fiskedræber i hvert fald 10 gange.

Plesner

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-10-02 23:26

"Jeannette Sjoberg" <jeannette@bouvier.dk> wrote in message
Klip
> [...]
hvilket
> jeg heller ikke kendte for 15 år siden, i det gamle akvarie!

Hej.
Du fik svar på det med sygdommen, men hvis du bare har kampfisk i akvariet,
så behøver du altså ikke cirkulationspumpe, da fiskene henter sin
iltforsyning i vores luft, og heller ikke er ret vilde med for stærk strøm i
vandet.
Håber at du får dine fisk friske igen.
Hilsen Ditte

Fra : susanne christensen

Dato : 31-10-02 15:02

>Hej Jeannette
Du skal gå ned til din dyrehandel og købe medicin mod hvide
pletter, ellers dør alle dine fisk. Jeg kan ikke huske om det er
svamp eller paracitter, men det kan de nok fortælle dig hvis du
vil vide det.Det er en god ide at bruge det hvergang du kommer nyt
vand i, eller får nye fisk
hilsen
susanne

Fra : Claus

Dato : 31-10-02 16:25

On 31 Oct 2002 14:02:26 GMT, susanne christensen
<susanne@postkasse.org> wrote:

Det er bestemt ikke er en god ide at hælde medicin i akvariet hver
gang man skifter vand! Det kunne også hurtigt blive en bekostelig
affære. Man kan evt tilsætte en lille smule salt der angivligt virker
imod stress og paracitter. Men det er rigtigt nok at du skal få
behandlet de hvide pletter da fiske sandsynligvis ellers vil dø af
det, men prøv i første omgang at hæve temperaturen. mvh