MS Windows
briani 27239
Laver WinXp SP1 dk ged i filsystemet?
Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-02 15:42

Hej gruppe!

Efter install af Win Xp SP1 dk på home-ed, NTFS fik jeg pludselig fejl
i filsystemet. Det gav ingen symptomer før jeg investerede sure 800 kr
i nyeste Partition Magic. Den kunne ikke resize C på grund af 'Error
1556', der desværre ikke er dokumenteret i programmets
brugervejledninger eller på PowerQuests site. Men den ligger i
intervallet 'NTFS-specific errors'. Chkdsk /f melder ingenting, men
chkdsk alene siger:

CHKDSK opdagede en ledig plads markeret som allokeret i diskenhedens
bitmap. Windows fandt problemer i filsystemet. Kør CHKDSK med
parameteren /F (fix) for at løse dem.

Det løser dem bare ikke.

Jeg endte med at formatere C-drevet og nyinstallere Xp: ingen fejl. Så
lagde jeg SP1 oven på den jomfruelige install: straks samme fejl igen.

Jeg endte med at omformatere hele disken til FAT32. Så kunne jeg jo
godt have sparet de 800 kr. Men jeg tøver da med at opdatere med SP 1
igen. Jeg brugte godtnok den tidlige uofficielle fil, men var der en
en klog her, der bekræftede, at den var identisk med den officielle?
Har andre her oplevet noget lignende?

Og så lige en sur huskekage: hvis man har gemt vigtige data på E som
sit eneste FAT32-drev, så skal man ikke lægge en Win98-floppy i og
skrive format C - og naivt tro, den formatterer C. Jeg vidste det
egentlig godt, men glemte at tænke mig om :O{

træt hilsen pl

Fra : Svend Emil

Dato : 24-10-02 15:51

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
> Har andre her oplevet noget lignende?

Jeg har ikke haft det mindste problem, når det kommer til at jeg har
installeret SP1, men det kan jeg (desværre) se at der er mange andre som
har.

Jeg har ikke mærket forskel overhovedet...
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-02 15:59

On Thu, 24 Oct 2002 16:50:57 +0200, "Svend Emil"
<svendemil@hotmail.com> wrote:

>Jeg har ikke haft det mindste problem, når det kommer til at jeg har
>installeret SP1,

Næh, det troede jeg heller ikke. Har du ntfs på dit systemdrev? Har du
prøvet at køre chkdsk uden parameter fra en kommandoprompt på det?

>men det kan jeg (desværre) se at der er mange andre som
>har.

Også den slags?

Fra : Svend Emil

Dato : 24-10-02 16:09

> Næh, det troede jeg heller ikke. Har du ntfs på dit systemdrev? Har du
> prøvet at køre chkdsk uden parameter fra en kommandoprompt på det?

Ja, jeg kører ntfs. Hvad er chkdsk ?? Diskfragmetering ?? (den har jeg kørt
unden probs)

--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Svend Emil

Dato : 24-10-02 16:23

> Ja, jeg kører ntfs. Hvad er chkdsk ?? Diskfragmetering ?? (den har jeg
kørt
> unden probs)

se news:3db80f1e$0$19331$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

er der noget bemærkelsesværdigt ???

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-02 17:15

On Thu, 24 Oct 2002 17:22:43 +0200, "Svend Emil"
<svendemil@hotmail.com> wrote:

>se news:3db80f1e$0$19331$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>er der noget bemærkelsesværdigt ???

Det ved jeg ikke - Agent kan ikke finde aetiklen, heller ikke selv om
jeg fjerner de prikker, der gør linket ubrugeligt-

Fra : Svend Emil

Dato : 24-10-02 17:26

> Det ved jeg ikke - Agent kan ikke finde aetiklen, heller ikke selv om
> jeg fjerner de prikker, der gør linket ubrugeligt-

Dét var underligt, især når prikkerne ikke er med i linket ??!
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Madsen

Dato : 24-10-02 16:01

Peter Loumann skrev:

> CHKDSK opdagede en ledig plads markeret som allokeret i diskenhedens
> bitmap. Windows fandt problemer i filsystemet. Kør CHKDSK med
> parameteren /F (fix) for at løse dem.

Åh nej. Det var den fejl jeg også kæmpede med sidste gang jeg kørte
NTFS i WinXP. Jeg gav til sidst op og gik tilbage til FAT32. Hvis du
finder en løsning så vil jeg meget gerne høre om det.

Mine kvaler kan læses her:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=2be9344554043926&seekm=Xns92821CA2AA5Ecopy.if.you.wish%40madsen.tdcadsl.dk#link1>
Eller: <http://makeashorterlink.com/?P6B9153F1> hvis ovenstående link
ikke fungerer som det skal.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-02 17:24

UPS! Jeg har ikke rigtigt fået indstillet mine ting endnu, så den her
besked røg ved en fejl til Madsens private postkasse. Undskyld!

On Thu, 24 Oct 2002 17:01:19 +0200, in dk.edb.system.ms-windows Madsen
wrote:

>Åh nej.

Jo, desværre. Surt!

>Det var den fejl jeg også kæmpede med sidste gang jeg kørte
>NTFS i WinXP.

>Jeg gav til sidst op og gik tilbage til FAT32. Hvis du
>finder en løsning så vil jeg meget gerne høre om det.

Som jeg. Nej jeg har jo så ingen løsning. Men jeg bryder mig ikke om
at køre videre med et defekt filindex, den slags har det med at
forplante sig. Og jeg kunne jo heller ikke ompatitionere af samme
grund. Så undrer jeg mig bare over, hvor NTFS' større sikkerhed og
stabilitet skulle ligge.

>Mine kvaler kan læses her:
> [...]

Ja, det ligner på en prik. Bortset fra, at du ikke kæder det så
direkte og eksperimentelt sammen med Xp SP1. Omvendt føler jeg mig
ikke overbevist om, jeg ikke kommer til at se det samme, når/hvis jeg
opdaterer min på FAT32 ...

Fra : Madsen

Dato : 24-10-02 17:33

Peter Loumann skrev:

> Men jeg bryder mig ikke om at køre videre med et defekt filindex,
> den slags har det med at forplante sig.

Samme tanke her dengang jeg havde problemet.

[Snip link]

> Ja, det ligner på en prik. Bortset fra, at du ikke kæder det så
> direkte og eksperimentelt sammen med Xp SP1.

Nej, det gjorde jeg ikke da det ikke skete i samme sekund som jeg
opgraderede til SP1. Jeg havde kørt SP1 i et stykke tid uden videre
problemer.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-02 18:08

On Thu, 24 Oct 2002 18:33:13 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Samme tanke her dengang jeg havde problemet.

>Nej, det gjorde jeg ikke da det ikke skete i samme sekund som jeg
>opgraderede til SP1. Jeg havde kørt SP1 i et stykke tid uden videre
>problemer.

Nej, samme her. Jeg render ikke og chkdsk'er fra prompt, endda uden
parameter, til hverdag. Og med /f eller kørt fra windåzen siger den jo
ikke noget om det. Havde det ikke været fordi jeg lige netop skulle
ompartionere, ku' der være gået lang tid, før jeg opdagede det. Og
uden meldingen fra PM havde jeg måske været tilbøjelig til at slå det
hen som en fejl i chkdsk snarere end i filtabellen ...

Derfor undrer det mig, at MS påstår, det er sjældent. I mine øjne ku'
det sagtens være en bombe under Win Xp - som jeg ellers lige var så
glad for.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 24-10-02 16:38

On Thu, 24 Oct 2002 16:42:29 +0200 skrev Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> .

> [...]
>brugervejledninger eller på PowerQuests site. Men den ligger i
>intervallet 'NTFS-specific errors'. Chkdsk /f melder ingenting, men

Pudsigt...har uden SP1 oplevet samme fejl, det viste sig at være 4 filer i en
ICQ-mappe der alle havde noget AOL tilfælles. Disse 4 filer kunne ikke slettes
på nogen måde, havde pillet-rodet-ravet ved ejerskab til filerne, men ligemeget
hjalp det. Flyttede alle andre filer på disken over på en anden partition,
formaterede og vupti...ingen problemer.

Kan ikke sige du har samme fejl, men værd at undersøge....

VH Martin

Fra : Martin Østerberg

Dato : 24-10-02 17:31

On Thu, 24 Oct 2002 17:38:05 +0200 skrev Martin Østerberg <dev_null@trashcan.dk>
..

> [...]
>formaterede og vupti...ingen problemer.
>
>Kan ikke sige du har samme fejl, men værd at undersøge....

Lige en krølle på halen, de 4 filer der gav mig problemer var cool*.dll alle i
ICQ-mappen.

VH Martin

Fra : Edmund

Dato : 24-10-02 17:18

Peter Loumann wrote:
> [...]
> igen. Jeg brugte godtnok den tidlige uofficielle fil, men var der en
> en klog her, der bekræftede, at den var identisk med den officielle?

Jeg sammenlignede dem med komandoen COMP i XP ´s komandopromt, som
sagde de var ens.

> [...]
> skrive format C - og naivt tro, den formatterer C. Jeg vidste det
> egentlig godt, men glemte at tænke mig om :O{

Jeg har gjort det samme lige efter at have fyldt d-drev med "gode
sager".

Jeg har kørt med NTFS siden den officielle SP1 kom og har ikke haft
problemer med CHKDSK.
En diskdefragmentering siger at MFT tabel er delt i 2 fragmenter.

Hvad med første gang du havde problemer, havde du konverteret din XP fra
FAT32 til NTFS. Jeg mener at huske at MADSEN som har haft samme
problemer som dig, havde gjort sådan.

Er du 100% sikker på at du har formateret ved den nye XP installation og
ikke bare bedt om at få fjernet den gamle XP.

SPØRGSMÅL:?
Hvad med denne MFT tabel bliver den fjernet ved en format, eller skal
man helt ud og sige slet partition før den er væk, eller skabt på ny.

--
Mvh Edmund

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-02 18:12

On Thu, 24 Oct 2002 18:18:06 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>Jeg sammenlignede dem med komandoen COMP i XP ´s komandopromt, som
>sagde de var ens.

Det lyder helt rimeligt

>Jeg har gjort det samme lige efter at have fyldt d-drev med "gode
>sager".

Surt! Jeg ku' sparke mig selv - Men tak for trøsten: fælles tåbelighed
;o]

>Hvad med første gang du havde problemer, havde du konverteret din XP fra
>FAT32 til NTFS.

Ja

>Er du 100% sikker på at du har formateret ved den nye XP installation og
>ikke bare bedt om at få fjernet den gamle XP.

Ja ja, fduldstændig. Jeg ka' godt kende en formatering

>SPØRGSMÅL:?
>Hvad med denne MFT tabel bliver den fjernet ved en format, eller skal
>man helt ud og sige slet partition før den er væk, eller skabt på ny.

Ja - en NTFS-formatering fjernede problemet. At jeg så i anden omgang
endter med at slette alle partioner og beggynde /helt/ forfra er en
anden sag.

Fra : Sputnik

Dato : 24-10-02 21:29

> Hvad med første gang du havde problemer, havde du konverteret din XP fra
> FAT32 til NTFS. Jeg mener at huske at MADSEN som har haft samme
> problemer som dig, havde gjort sådan.
>
> Hej alle
Er der nogen der gidder at fortælle mig, på godt dansk, om fordele og ulemper
ved FAT32 og NTFS.
Når man kører install CD,en kommer den og spørger om man vil opdatere til
NTFS, men det turde jeg ikke.
De par stykker jeg har talt med, siger NEJ til NFTS
Hvad si´r du ??
Venlig hilsen
John

Fra : Madsen

Dato : 24-10-02 22:05

Sputnik skrev:

> Er der nogen der gidder at fortælle mig, på godt dansk, om fordele
> og ulemper ved FAT32 og NTFS.

Det er lidt svært at sige for det kommer helt an på hvilke behov
man har. NTFS kan give større sikkerhed end FAT32 da det giver
nogle ekstra faneblade i Win2000/XP at rode med hvis du kører NTFS.
Du kan lave quota-styring som kan bestemme hvor meget diskplads
enkelte brugere har adgang til og WinXP Pro kan kryptere filer på
en NTFS-disk, hvis man skulle få behov for det.

NTFS har også en funktion som gør at du ikke mister data hvis pc'en
går ned. Der ligger altid en kopi af alle data et andet sted på
disken, så vidt jeg er orienteret. Når en FAT32-disk går ned kan du
jo godt risikere at scandisk efterfølgende finder fejl i form af
'Lost Clusters'. Jeg har dog aldrig mistet data på den konto, men
det skulle kunne ske med FAT32.

Nogle siger at NTFS er hurtigere end FAT32, men det vil jeg ikke
give dem ret i. Det er ikke hvad jeg har oplevet her i hvert
tilfælde. NTFS bliver hurtigt ret tungt at danse med hvis du ikke
jævnligt defragmenterer drevet og hurtigere end FAT32 synes jeg.

Hvis du kører NTFS så kan du ikke se eller tilgå NTFS-disken hvis
du starter pc'en på en Win9x-bootdisk, medmindre du installerer
tredjeparts-software på disketten.

FAT32 har en grænse som siger maks. 4 GB i filstørrelse pr. fil.
Hvis du roder meget med videoredigering f.eks. så kan du ret nemt
komme til at løbe panden mod den begrænsning. I sådan et tilfælde
ville NTFS være oplagt da den ingen øvre grænse har, eller den er
i det mindste så høj at du næppe kommer til at ramme den.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 24-10-02 18:12

Edmund skrev:

> Jeg sammenlignede dem med komandoen COMP i XP ´s komandopromt,
> som sagde de var ens.

Og jeg brugte et program ved navn CRC Checker.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/whistler>

> Hvad med første gang du havde problemer, havde du konverteret din
> XP fra FAT32 til NTFS. Jeg mener at huske at MADSEN som har haft
> samme problemer som dig, havde gjort sådan.

Ja, det havde jeg også, men jeg havde konverteret til NTFS et godt
stykke tid før at jeg installerede SP1 og det havde kørt uden
problemer længe, så jeg skal da ikke udelukke at det er et SP1-
problem. Jeg forbandt blot ikke de to ting da jeg kæmpede med det.

> SPØRGSMÅL:?
> Hvad med denne MFT tabel bliver den fjernet ved en format, eller
> skal man helt ud og sige slet partition før den er væk, eller
> skabt på ny.

Så vidt jeg ved, så kan du ikke fjerne NTFS uden at køre enten fdisk
eller delpart hvorefter du så skal oprette en ny FAT32-partition.
Velsagtens pga. arrigskab har jeg totalt svedt ud hvordan jeg slap
af med NTFS-partitionen, men jeg mener at jeg fjernede den fra
Win2000, som jeg havde/har installeret på et andet drev.

Madsen.