Aflytning af mobiltelefon
Fra : hl

Dato : 24-10-02 13:51

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogen i denne gruppe kan svare på.

En af mine kollegaere påstår hårdnakket at det er muligt at aflytte en
mobiltelefon som er tændt men blot i standby, altså ikke mens der er kontakt
til en anden i den anden ende. Det skulle være noget som
efterretningstjensten på en eller anden måde skulle have mulighed for,
endvidere skulle det være blivet brugt i og omtalt i medierne, hvor kan han
ikke huske.
Som argument siger at den jo indeholder en højtaler/mikrofon! som altid er
åben og sender signal uafbrudt! Men ellers ved han ikke hvordan det foregår,
han siger også at han selv havde meget svært ved at tro på, men er nu blevet
overbevist.

Jeg mener selv det er noget vrøvl og at han forveksler det med at man kan
finde frem til hvor den befandt sig i et givent tidsrum.

Hvad siger i?

Fra : Enrique Vidal Sanche~

Dato : 24-10-02 14:31

Jeg har også hørt i nyhederne at politiet var i stand til at aflytte
samtalerne i forbindelse med en "rocker-sag".

Mikrofonen sender IKKE signalet uafbrudt, ellers var batterierne flade i
løbet af få timer.

Jeg kender ikke så meget til mobil telefoner men her er mit gæt:

En mobil telefon kan udveksle 3 slags signaler:
- lyd (samtalerne)
- data (hvis man surfer på nettet med den)
- styresignaler (SMS beskeder, identificering mm.)

Når du tænder for din mobiltelefon, skal denne identificere sig på GSM
nettet. Det gør den ved at udveksle nogle styresignaler til den nærmeste
GSM-antenne. Tele-operatøren kan også sende styresignaler til at kunne
hente data om mobiltelefonens tilstand. Og da de er i stand til at gøre
det, skulle det slet ikke undre mig at man også kan "tænde for
mikrofonen" og sende den evt. samtale tilbage.

Hilsen,
Enrique

Fra : hl

Dato : 25-10-02 07:51

"Enrique Vidal Sanchez" <enriqueDONOTSPAM@control.auc.dk> wrote in message >
> [...]
> det, skulle det slet ikke undre mig at man også kan "tænde for
> mikrofonen" og sende den evt. samtale tilbage.

Tja, det kunne være en mulighed.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 25-10-02 08:16

Enrique Vidal Sanchez <enriqueDONOTSPAM@control.auc.dk> wrote:

>Jeg har også hørt i nyhederne at politiet var i stand til at aflytte
>samtalerne i forbindelse med en "rocker-sag".

Ja, men det var en telefonsamtale, så der er ikke noget problem.

> [...]
>det, skulle det slet ikke undre mig at man også kan "tænde for
>mikrofonen" og sende den evt. samtale tilbage.

Jeg tvivler meget på, at der en sådan funktion. For det første ville det
komme frem meget hurtigt i medierne. Der er simpelthen for mange
operatører i verden til, at en eller anden medarbejder ikke ville
"sladre".

For det andet ville det tappe batterierne meget hurtigt. Så det ville
være nogen praktisk funktion.

Peter

Fra : Tom

Dato : 24-10-02 14:53

> [...]
> efterretningstjensten på en eller anden måde skulle have mulighed for,
> endvidere skulle det være blivet brugt i og omtalt i medierne, hvor kan

Sikke da noget ævl.
Mobilen sender ikke noget lyd når den står i standby. Hvorfor f..... skulle
alle telefoner ellers have en standbytid på 2-10 dage og taletid på 1-3
timer. Han må have set for mange 007 film.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : hl

Dato : 25-10-02 07:52

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message news:3db7fb44$0$3357>
> [...]
> alle telefoner ellers have en standbytid på 2-10 dage og taletid på 1-3
> timer. Han må have set for mange 007 film.

ok, men ville det lade sig kunne gøre som Enruque skriver, at operatøren kan
sende en kode der kan aktivere mikrofonen?

Fra : Georg

Dato : 29-10-02 22:59

I pricippet skal man tage batteriet af sin telefon, eller pakke telefonen
ind i sølvpapir (det dæmper radiobølgerne) hvis man vil være HELT sikker på,
at ingen foretager rumaflytning via telefonen, også selvom den er slukket.
At aflytte samtalerne er en smal sag for myndighederne. Udstyret til
aflytning er på centralen, og har således intet med den æterbårne
kummonikation at gøre. Man kunne godt forestille sig følgende scenarie: En
person er af PET under mistanke for et eller andet, og man vil gerne kunne
aflytte de rum han befinder sig i, uanset hvor. I samarbejde med
mobiloperatøren, får de telefonen til at "opføre sig mærkeligt" og mistænkte
indleverer den til reparation. På værkstedet indbygges en lille chip (a`la
bluetooth) der er i stand til (med begrænset rækkevidde) at transmittere
lyde opfanget af mikrofonen. Viola, man slipper for, at proppe en lejlighed
eller hus med aflytningsudstyr.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 29-10-02 23:47

"Georg" <linesnuden@yahoo.com> wrote in message news:3dbf047f$0$34841

> [...]
> bluetooth) der er i stand til (med begrænset rækkevidde) at transmittere
> lyde opfanget af mikrofonen. Viola, man slipper for, at proppe en

Hmm, det var da en konspirationsteori af de mere interessante

Du siger altså at myndighederne skal samarbejde med mobiloperatøren og
værkstedet. For en sikkerheds skyld skal man samarbejde med ALLE værksteder
for at være sikker på at være på det værksted, hvor mistænkte afleverer
telefonen. Derudover skal man håbe på at personen afleverer sin telefon -
der formentlig er stjålet - til reparation i stedet for bare at smide den
ud.

Rent teknisk skal der så indbygges en chip i selve telefonen så
myndighederne skal designe en løsning til alle typer telefoner og ikke nok
med det så skal telefonproducenterne i samarbejde med myndighederne
reservere plads i designet til en sådan udvidelse. Hvis producenten har
lavet et design med mulighed for bluetooth kommunikation ville firmaet selv
have indsat chippen fra starten af selve chippen koster nemlig næsten ingen
ting. (Bluetooth chipfabrikanterne har en målsætning om, at chippen skal
koste under $5 ! Den nuværende markedspris kender jeg dog ikke).

Herudover skal der opsættes bluetooth receivere alle de steder man ønsker at
aflytningen skal ske. Det kan evt. lade sig gøre med en bluetooth receiver
på en aflytningsvogn, men det kræver stadigvæk at man er i nærheden af
mistænkte.
Alt i alt vil det være både nemmere, meget billigere og langt mere praktisk
at foretage aflytning med almindelige trådløse mikrofoner.

Endelig ville personen nok også lægge mærke til det, hvis telefonen
pludselig skulle oplades hver tredje time...

--
mvh / k.r.
Kasper Grevsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-10-02 15:20

"hl" <hljensen@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> efterretningstjensten på en eller anden måde skulle have mulighed for,
> endvidere skulle det være blivet brugt i og omtalt i medierne, hvor kan

Det TDC har udviklet er et system der kan spore en person med en
mobiltelefon rimeligt nøjagtigt...

Altså når mobiltelefonen er tændt, kommunikere mobilen jo hele tiden med den
bedste sendemast...

Ved så at finde ud af hvilke sendere mobilen har benyttet, og sammen hold
med tekniske data for forbindelses kvalitet... Så kan man nogenlunde pejle
sig frem til, i hvilken rute personen har bevæget sig... Det er selvfølgelig
mere nøjagtigt jo flere sendere der er i nærheden. Fx i byerne. Hvor man
hele tiden skifter mast når man bevæger sig rundt...

De tekniske data, kan jo så være signalstyrke fra mobilen, evt delay osv..
SÅ man ca. kan finde ud af, hvor langt væk fra masten man befinder sig...

Fra : hl

Dato : 25-10-02 07:54

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote in message >

> Det TDC har udviklet er et system der kan spore en person med en
> mobiltelefon rimeligt nøjagtigt...

ja, den er jeg med på.

> [...]
> mere nøjagtigt jo flere sendere der er i nærheden. Fx i byerne. Hvor man
> hele tiden skifter mast når man bevæger sig rundt...

Den er jeg fuldt ud med på, men det var mere om aflytning kunne lade sig
gøre med en telefon i standbymode?

Fra : Kim

Dato : 24-10-02 19:36

Det meste er noget vrøvl.
Det eneste rigtige er, at man kan se i hvilket område telefonen har været,
d.v.s. hvilke sendemaster den har været "koblet på". En tændt telefon
er hele tiden koblet på den nærmeste sendemast, og når man så flytter
sig (kører) skifter man fra mast til mast, og på den måde kan man følge
en persons bevægemønster. Derfor kan man sige at vedkommende
har været i et givet område på et bestemt tidspunkt.

Mvh, Kim

Fra : Michael Jensen

Dato : 24-10-02 21:15

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en persons bevægemønster. Derfor kan man sige at vedkommende
> har været i et givet område på et bestemt tidspunkt.

En telefons bevægelsesmønster registeres ikke. Der logges kun information om
hvilken celle man finder sig på, så fremt man modtager eller foretager er
opkald, sender SMS eller lignenden.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 24-10-02 23:51

> [...]

> mobiltelefon som er tændt men blot i standby, altså ikke mens der er kontakt

Tjaeh, mikrofonen laver vel nogle elektriske impulser i nogle ledninger
lige meget om telefonen er tændt eller ej. Det kan være, at man på kort
afstand med uhyre præcist udstyr kan aflæse de impulser.

Hvis telefonen er i standby kan det være, at disse signaler kommer mere
rundt i telefonen, end hvis den er slukket, og på den måde bliver nemmere
at aflytte.

Ellers er der den sikkert mere realistiske mulighed for sikkerhedshuller i
mobiltelefonens software. Hvis deres software er lige så dårlig som alt
andet software skulle det ikke undre mig om der findes talrige måder at få
den til at udføre vilkårlig kode, fx ved at sende en specielt designet SMS
eller måske lave nogle GSM-signaler, der ikke er taget ordentlig højde for.

Fra : Tom

Dato : 25-10-02 05:51

> Tjaeh, mikrofonen laver vel nogle elektriske impulser i nogle ledninger
> lige meget om telefonen er tændt eller ej. Det kan være, at man på kort
> afstand med uhyre præcist udstyr kan aflæse de impulser.

NEJ NEJ NEJ
Sikke da noget vrøvl.

> Hvis telefonen er i standby kan det være, at disse signaler kommer mere
> rundt i telefonen, end hvis den er slukket, og på den måde bliver nemmere
> at aflytte.

NEEEEJ når telefonen er i standby så er store dele af de forskellige
kredsløb SLUKKET for ikke at bruge strøm.

> [...]
> den til at udføre vilkårlig kode, fx ved at sende en specielt designet SMS
> eller måske lave nogle GSM-signaler, der ikke er taget ordentlig højde

Ak og ve. DER BLIVER IKKE SENDT LYD FRA EN MOBILTELEFON NÅR DEN ER I STANDBY
......sådan er det bare.

Fra : hl

Dato : 25-10-02 07:58

"Tom" <tom@christensen.dk> wrote in message

> NEJ NEJ NEJ
> Sikke da noget vrøvl.

Hvorfor er det noget vrøvl ?

> NEEEEJ når telefonen er i standby så er store dele af de forskellige
> kredsløb SLUKKET for ikke at bruge strøm.

ok, det lyder jo rigtig nok, men vil du udelukke at man få aktiveret
mikrofonen via en kode over netværket, lidt lige som WOL?

Fra : Tom

Dato : 25-10-02 08:50

> Hvorfor er det noget vrøvl ?

En mikrofon afgiver ca 100uV til 1 mV og det i frekvensområdet 300 til 3.000
KHz. Disse frekvenser kan slet ikke transmiteres gennem luften da de er alt
for lavfrekvente.

> ok, det lyder jo rigtig nok, men vil du udelukke at man få aktiveret
> mikrofonen via en kode over netværket, lidt lige som WOL?

JA sådan som GSM telefoner er lavet er det ikke muligt.

Fra : Enrique Vidal Sanche~

Dato : 25-10-02 12:26

Tom wrote:

> JA sådan som GSM telefoner er lavet er det ikke muligt.

Hvad mener du med "sådan som GSM telefoner er lavet er det ikke muligt"?

Jeg savner lidt argumentation af dine skråsikre påstande.

Politiet kan fra en mobil GSM basestation udsende et signal som
opsnapper identifikationsnummeret af mobiltelefoner i det givne område.
Hvordan gør de det?
Det sender et signal i luften som bliver modtaget af mobiltelefonerne. I
mobiltelefonerne er der noget SW som reagerer på dette signal og disse
sender identifikationsnummeret tilbage til den mobile GSM basestation.

Jeg er ikke klar over hvorvidt politiet kan sende et signal fra den
mobile GSM basestation som "åbner" for mikrofonen men jeg kan slet ikke
se hvorfor det ikke skulle være muligt når teknologien er der.

Hilsen,

Enrique

Fra : Tom

Dato : 25-10-02 14:32

> Jeg savner lidt argumentation af dine skråsikre påstande.

Jeg er uddannet inden for elektronikfaget

> Politiet kan fra en mobil GSM basestation udsende et signal som
> opsnapper identifikationsnummeret af mobiltelefoner i det givne område.
> Hvordan gør de det?

Det udstyr der bruges til sådanne formål og som Politiet mig bekendt IKKE er
i besiddelse af lytter kun. Enhver telefon har sit eget id så dette flyver
faktisk frem og tilbage i luften hele tiden. Politiet må selvfølgelig ikke
foretage aflytning af noget som helst uden en dommerkendelse. Og de må
heller ikke aflytte alt og alle men kun en konkret person hvis de har en
begrundet mistanke.
Dette fik jeg fortalt af kriminalpolitiet for 3 uger siden fordi vi havde
indbrud på arbejdet og jeg nævnte at hvis de kontaktede teleselskaberne så
kunne de jo få en oversigt over alle de mobiltelefoner der har været i
området. Summa sumarum Politiet må IKKE lave en generel overvågning eller
udskrift.
Jeg har fra flere TDC teknikere fået at vide at når Politiet laver
overvågning så foregår dette gennem teleselskaberne, det ville jo heller
ikke give nogen mening når en "sniffer" kun fungerer op til 5 Km væk fra
mobiltelefonen.
Teleselskaberne har også den NØDVENDIGE dokumentation for GSM trafikken hvis
det kommer til en retsag.

> [...]
> mobile GSM basestation som "åbner" for mikrofonen men jeg kan slet ikke
> se hvorfor det ikke skulle være muligt når teknologien er der.

Hvor har du dog alt dette fra du skriver?

Det er selvfølgelig ikke muligt og alle teknikere (incl. undertegnede) ved
hvad der er muligt og ikke muligt med GSM,
Jo teoretisk ville det være muligt at lave så man åbende for mikrofonen ved
at sende nogen koder til telefonen, men sådan er det ikke i praksis. Ikke en
eneste mobiltelefon leverandør ville medvirke til noget sådant.

Jeg har dog set at et svensk firma for år tilbage lavede en sniffer som
kunne opsnappe alle GSM telefonsamtaler inden for rækkevide. Men derfra og
til at kunne gå ind og styre den enkelte brugers telefon, nej det er ikke
muligt som det er i dag.

Fra : Enrique Vidal Sanche~

Dato : 25-10-02 15:17

Tom wrote:
> Politiet må selvfølgelig ikke
> foretage aflytning af noget som helst uden en dommerkendelse.

Det er underordnet for mig hvad der står i loven. Jeg er bare ud efter
(lige som "hl") om det teknisk set er muligt at "åbne" for mikrofonen og
aflytte samtalerne.

> Hvor har du dog alt dette fra du skriver?

Et eksempel på hvad det hollandske politi kan gøre:
http://www.kjoge.dk/viruskiller/onenews.php?ID=307

> [...]
> at sende nogen koder til telefonen, men sådan er det ikke i praksis. Ikke en
> eneste mobiltelefon leverandør ville medvirke til noget sådant.

Ok, fair nok. Du har sådan set svaret på spørgsmålet:
Hvis politiet skal kunne "åbne" mikrofonen, skal SW i mobiltelefonen
understøtte denne pt. manglende funktionalitet.

Men så må det være journalisterne (fra TV2-nyhederne) som ikke har
forstået teknikken. Jeg mener (lige som andre jeg kender) at
journalisterne sagde at politiet var i stand til at "åbne" mikrofonen så
længe mobiltelefonen ikke var slukket.

Hilsen,
Enrique

Fra : Tom

Dato : 25-10-02 15:52

> Det er underordnet for mig hvad der står i loven. Jeg er bare ud efter
> (lige som "hl") om det teknisk set er muligt at "åbne" for mikrofonen og
> aflytte samtalerne.

Jo teknisk er det muligt, bare ikke som verden ser ud i dag.

> Et eksempel på hvad det hollandske politi kan gøre:
> http://www.kjoge.dk/viruskiller/onenews.php?ID=307

Det er det jeg har omtalt som en sniffer og som har været kendt i årevis,
det er såman bare at aflytte den trafik som bliver sendt i æteren.

> Ok, fair nok. Du har sådan set svaret på spørgsmålet:
> Hvis politiet skal kunne "åbne" mikrofonen, skal SW i mobiltelefonen
> understøtte denne pt. manglende funktionalitet.

Ja og det gør ingen GSM telefon. Om en UMTS telefon vil kunne må jeg blive
dig et svar skyldig.

> [...]
> forstået teknikken. Jeg mener (lige som andre jeg kender) at
> journalisterne sagde at politiet var i stand til at "åbne" mikrofonen så

Ja nu er journalister jo heller ikke de mest nøjagtige til at gengive
sandheden.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 25-10-02 14:50

> for.
>
> Ak og ve. DER BLIVER IKKE SENDT LYD FRA EN MOBILTELEFON NÅR DEN ER I STANDBY
> .....sådan er det bare.

Og mikrofonen på min computer optager kun når jeg beder den om det.

Medmindre jeg fx kører en uopdateret Outlook Express, der kan finde på at
afvikle kode fra emails, der kan indeholde et program, der sender lyden til
nogen.

Hvis du fx følger med på bugtraq, der også har en hjemmeside
www.securityfocus.com, vil du se, at der ofte opdages sikkerhedshuller i
software, der giver en angriber mulighed for at afvikle vilkårlig kode!

Hvordan kan du være helt sikker på, at mobiltelefoners software ikke har
samme slags fejl?

Et eksempel på en fejl, hvor der kunne afvikles vilkårlig kode var, at man
kunne få programmet til at skrive en enkelt byte udover et hob-allokeret
område. Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig, at der findes
enda værre fejl i mobiltelefoners software.

Når det er muligt at låse en telefon med en SMS [1], så skulle det ikke
undre mig om en dygtig hacker ville kunne videreudvikle det angreb til at
udføre vilkårlig kode.

Jeg har i hver fald svært ved at se garantien for, at det ikke kan lade sig
gøre.

[1] How to crash a phone by SMS,
http://www.theregister.co.uk/content/55/23080.html

Fra : Tom

Dato : 25-10-02 15:35

> Og mikrofonen på min computer optager kun når jeg beder den om det.

GSM og en PC er som at sammenligne æbler og pærer.

> [...]
> software, der giver en angriber mulighed for at afvikle vilkårlig kode!
>
> Hvordan kan du være helt sikker på, at mobiltelefoners software ikke har

Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvilke fejl "bugs" en mobiltelefon måtte have
i softwaren.
Jeg kan udtale mig om de funktioner GSM telefoner har og understøtter.
GSM understøtter ikke koder der kan "løfte røret" og sende tale ud i æteren
bare sådan.

> Når det er muligt at låse en telefon med en SMS [1], så skulle det ikke
> undre mig om en dygtig hacker ville kunne videreudvikle det angreb til at
> udføre vilkårlig kode.

Ja hvis jeg ikke kan overbevise dig så må du gerne blive i den tro.

> Jeg har i hver fald svært ved at se garantien for, at det ikke kan lade
sig
> gøre.

Jo hvis og hvis. Det kræver at f.eks en SW ingeniør laver noget
udokumenteret uden om selskabets officielle politik, så det KAN lade sige
gøre men sådan er det ikke i praksis. Det KAN også ske at der falder en
helikopter ned i hovedet på mig i morgen.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 25-10-02 20:47

Hej Tom ...

Måske ikke så relevant i denne sammenhæng men det giver meget stof til
eftertanke:

Det i dag (og har været det i mange år) muligt at "aflytte" pc'ere gennem
netledningerne (yep 230V) ... "aflytte" tv, monitorere osv... igennem
luften.

Det er muligt (med det rette udstyr) at se hvad en anden person laver på sin
pc ved at overvåge hans pc's skærm gennem det støj den udsender kan man
nemlig generere billeded igen. lige som man kan regenerere data gennem støj
fra 230V

Alt dette er noget der tages meget seriøst i efterretningsverdenen også i
danmark, næsten alle militære anlæg har indebygget beskyttelse mod dette ...
det har man self. også i USA ... feks er hele CIA's hovedkvarter
konstrukeret således at det er umuligt at gøre det jeg snakker om ...

Det skulle ikke forbavse mig at det er muligt aflytte en telefon der står i
"standby" med standby mener jeg at den er tændt men "ikke laver noget" altså
ligsom når den bare venter på opkald eller at man selv fortager sig noget
.... hvor vidt man kan aktivere den når den er i "rigtig" standby tvilver jeg
meget på da dette ville gå ud over strømforbruget ... MEN ! - måske er det
muligt ... tænk lige over dette:

Hvad bruger strøm ?

LCD, Backlighter osv...

hvis man nu kunne aktivere telefonen uden at aktivere noget af dette bortset
fra mikrofonen kunne man sagtens gøre det uden nogen ville opdage det ...

Det med hvor man befinder sig hedder: Radio Triangulering
(til alle dem som ikke vidste det) du skal bare vide 3 positioner for at du
kan fastslå med stor nøjagtighed hvor telefonen befinder sig ...
simpel trigonometri ...

m.v.h.
l. madsen

Fra : Tom

Dato : 26-10-02 08:23

> Det i dag (og har været det i mange år) muligt at "aflytte" pc'ere gennem
> netledningerne (yep 230V) ... "aflytte" tv, monitorere osv... igennem
> luften.

næsten rigtigt, det er ikke gennem 230V ledningen men gennem RGB-ledningen
som går ud til monitoren.

> [...]
> det har man self. også i USA ... feks er hele CIA's hovedkvarter
> konstrukeret således at det er umuligt at gøre det jeg snakker om ...

Heller ikke så svært at dæmpe de signaler som RGB signalet udstråler.

> [...]
jeg
> meget på da dette ville gå ud over strømforbruget ... MEN ! - måske er

Det er ikke muligt som verden ser ud i dag. Jeg har indgående kendskab til
GSM og mobiltelener og der er så mange faktorer der gør at det ikke er
muligt. Af andre ting kan jeg nævne at mange telefoner har et AGC kredsløb
som spærrer for baggrundslyde. Det vil sige at man skal have tale 30 cm hen
til mikrofonen før der overhovedet bliver transmitteret noget.

> [...]
bortset
> fra mikrofonen kunne man sagtens gøre det uden nogen ville opdage det ...

GSM bygger på en protokol som svarer lidt til det sprog vi nu kommunikerer
i. Der er bare ingen koder som "wake up" "open mic." "transmit mic." og
slutteligt skal der i GSM protokollen også altid være en destination , altså
et sted hvor lyd-pakken skal sende hen.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 25-10-02 23:06

> GSM og en PC er som at sammenligne æbler og pærer.

Nu er det ikke GSM-standarden som kommunikationsprotokol jeg sammenligner
med en PC, men derimod den processor, der sidder i en mobiltelefon, den
minder ikke så lidt om en normal processor.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 25-10-02 23:28

> med en PC, men derimod den processor, der sidder i en mobiltelefon,
> den minder ikke så lidt om en normal processor.

Det kan man jo sige om alt med processorere i
.... lige fra dildoer til dåseåbnere ... nyere telefoner ihvertfal Ericsson
benytter sig af en licenseret ARM TDMI kerne til deres telefoner når man
kigger groft minder den om en AVR8515... PIC xxx
8031 ... Z80 ... osv...

m.v.h.
l. madsen

Fra : Jan Bertelsen

Dato : 25-10-02 16:49

Telestyrelsen kom forrige år med en redegørelse ang. GSM systemets sikkerhed
og forksellige muligheder for aflytning. Se sammendrag på
http://www.telestyrelsen.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024958, hvor der
også er et link til hele redegørelsen.

Jan B.