AGP 4x og 8x. Nedadkompatibelt?
Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-10-02 11:12

Hej med jer.

Er der nogen her der ved om AGP 4x og 8x er nedadkompatibelt, således at et
bundkort der understøttet 4 og 8x også kan køre med et grafikkort der kun
kører 2x?

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : o&u

Dato : 24-10-02 11:25

On Thu, 24 Oct 2002 12:11:35 +0200, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>bundkort der understøttet 4 og 8x også kan køre med et grafikkort der kun

Der skal du passe på !
AGP 4x og 8x bundkort kan sjældent køre med agp 2x grafikkort. Det
afhænger af chipset. Der kan endda ske ulykker på begge dele ved det.
Nogle bundkort har dog sikring indbygget (f.eks. AOpen).

Men 8x og 4x er kompatible. Det er noget med 3.3 volt til agp 2x og
1.5 volt til 4x og 8x.

En site som www.shg.dk skriver udførligt, hvilken agp bundkortet kan
køre med. Så check der f.eks.

mvh

John

Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-10-02 14:10

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nogle bundkort har dog sikring indbygget (f.eks. AOpen).
>
> Men 8x og 4x er kompatible. Det er noget med 3.3 volt til agp 2x og

Og her står der netop at det bundkort (Soltek ATX SL-85ERV) jeg har tænkt
mig at købe kun kan køre 4x og 8x, så jeg kan altså ikke bruge mit gamle
GeForce2 der kun kører 2x - ærgerligt - men så må jeg kigge mig om efter et
andet grafikkort. Heldigvis har jeg ikke så store krav, så jeg kan vel få et
for et par hundrede kroner.

Tak for info, du har måske forhindret at jeg brændte både bundkort og
grafkkort af.

Hilsen og tak for hjælpen
Lars.

---

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 24-10-02 15:45

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> for et par hundrede kroner.
>
> Tak for info, du har måske forhindret at jeg brændte både bundkort og

Hej Lars

Mig bekendt findes der ikke et GeForce2 kort som ikke er agp 4x kompatibelt.
At du så kun kører det ved 2x, er noget helt andet.
Jeg har også lige købt et bundkort der ikke understøtter andet end agp 4x
(intel 845e chipsæt) (8x virker også, men så bare kun på 4x speed...som mit
ati radeon 9700 pro gør nu)
Da jeg fik bundkortet havde jeg også kun et GeForce 2 pro, og det virkede
fint...så jeg kunne ikke lige forestille mig at der skulle være nogen
problemer på den led.

--
Venlig hilsen / Best regards
Jacob Pedersen

Fra : Dion D Pedersen

Dato : 25-10-02 20:32

Ja, ingen problemer i det.

Hvis din bios ikke automatisk sætter den til 2x skal du selv lige gøre det.

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 26-10-02 14:46

"Dion D Pedersen" <diondp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, ingen problemer i det.

Der er desværre ikke så simpelt. Det er korrekt at chipsettet kører AGP 2x
uden problemer - problemet er at spændingerne i AGP-soklen og på
grafikkortet skal passe sammen.

AGP 1.0 (x1 og x2) kører altid 3.3v.
AGP 2.0 (x1, x2 og x4) kører fast 1.5v eller supporterer "universal AGP"
dvs. både 1,5v og 3.3v kort. Man kan derfor godt køre et gammel AGP v.1 kort
med et AGP v.2 universal mb.
Den nyeste standard, AGP 3.0, kører KUN 1.5v. Derfor kan gamle v1. kort ikke
køre i nye mb. med AGP v3.

Er er noget konkret om dit mobo og AGP 2x:
http://www.ninjalane.com/display.asp?docname=sl-85erv&page=4
http://www.soltek.com.tw/English/faq/85ERV.htm
http://www.pine-support.com/scripts/faq_graphics_nvidia_020006.htm

Her lidt generelt om AGP forvirringen:
http://www.plasma-online.de/index.html?content=http%3A//www.plasma-online.de
/english/help/almanach/agp.html

Som Jacob skriver understøtter GForce2 AGP v.2 (1.5v, x4), så du har ikke
noget problem med at smide sådan en i et nyt mb.

Mvh Rune Skou Larsen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 27-10-02 13:14

"Rune Skou Larsen" <runesl@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som Jacob skriver understøtter GForce2 AGP v.2 (1.5v, x4), så du har ikke
> noget problem med at smide sådan en i et nyt mb.

Hej Rune..

Nu er jeg på det nærmeste HELT forvirret. Jeg har planer om at købe et
Soltek ATX SL-85ERV2 og vil gerne køre med mit gamle Creative GeForce2 MX200
i dette bundkort. Kan jeg det? Eller skal jeg ud og investere i et nyt
grafikkort eller skal jeg vælge et bundkort der uderstøtter AGP 2x? Det
sidste vil jeg helst ikke da jeg ikke har lyst til at investere i noget
"forældet skidt".
Der er åbenbart ikke helt enighed om man kan eller ikke kan, men at dømme
efter de overnævnte links er det nok en skidt idé at forsøge.
Enden på alt dette bliver nok at jeg køber mig et nyt grafikkort, man får
egenligt meget for nogle få hundrede kroner når man ikke prioriterer
"spil-hastighed" højt. Egenligt bruger jeg også fortrinsvist min masikine
til "talknuseri", så hastigheden af grafikkortet er nok ikke så interessant.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-10-02 14:09

Lars Hjortø skrev i meddelelsen
<3dbbd871$0$97625$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>"spil-hastighed" højt. Egenligt bruger jeg også fortrinsvist min masikine
>til "talknuseri", så hastigheden af grafikkortet er nok ikke så

du kan bruge det bundkort, hvis!
dit GFX kort kan kører AGP 4x, eller 8x

hvis dit GFX kort kun kan kører AGp 1x eller 2X
kan du _ikke_ benytte det i forbinelse med det valgte Soltek MOBO

citat fra www.shg.dk
SPECIELT: Bundkortet kan kun køre med AGPx4 eller AGPx8 grafikkort (1.5
volt),
AGPx1 og AGPx2 (3.3 volt) kan IKKE køre på dette bundkort.
citat slut

så kan det vidst ikke siges tydeligere..

hvis dit GFX kort ikke kan kører AGP 4x, og du ikke vil ofre ret meget på
sagen
kan du evt. drosle ned til et brugt PCI kort..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Lars Hjortø

Dato : 28-10-02 15:17

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dbbe5f6$0$5517$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> kan du evt. drosle ned til et brugt PCI kort..
>
> --
> med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

Hej Michael

Tak for svaret, det var vist også hvad jeg mere eller mindre selv var kommet
frem til efter lang tids søgen på nettet. Jeg tror jeg finder ud af hvad man
kan få for en plovmand og køber sådan et. 4X AGP er ved at komme ned i pris.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-10-02 16:41

Lars Hjortø skrev i meddelelsen
<3dbd46bf$0$34833$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Hej Lars

> [...]
man
>kan få for en plovmand og køber sådan et. 4X AGP er ved at komme ned i

Aopen Geforce2 MX200 TV out 32MBram 350MHz ramdac
4585,- på edbpriser
kunne være et bud

Fra : Lars Hjortø

Dato : 28-10-02 20:16

Hej Michael

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dbd5aed$0$5520$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> man
> pris.

> Aopen Geforce2 MX200 TV out 32MBram 350MHz ramdac

Århhh, det var dyrt! .... Heldigvis fandt jeg ud af at det kun koster
485,- , men har overvejet et ATi eller Matrox i en eller anden udgave. De
kan begge fås med dual-display funktion og i nogen tilfælde også med
DDR-RAM. Jeg prioriterer nok features og detaljer højere end "rå
dataflytning". Men... Jeg kan nå at ombestemme mig mange gange endnu, men en
ting er sikkert, jeg køber et nyt grafikkort så jeg ikke resikerer at fise
bundkort eller grafikkort af.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-10-02 21:46

Lars Hjortø skrev i meddelelsen
<3dbd8cef$0$28818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Hej igen

> [...]
en
>ting er sikkert, jeg køber et nyt grafikkort så jeg ikke resikerer at fise

det var en seriøs tastebøf jeg begik der :-/

any roads.. jeg kan godt finde på at anbefale Matrox GFX kort
men det ser ikke ud til at du kan få et sprit nyt Matrox kort for en plov..

ATI, tjae.. det virker da, men absolut ikke til spil..
der er da ingen features, eller detaljer ved de kort?!?

god jagt

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 30-10-02 17:22

> [...]
en
> ting er sikkert, jeg køber et nyt grafikkort så jeg ikke resikerer at fise

Hej Lars

Jeg mener stadigvæk at dit GeForce 2 uden problemer vil fungere i dit nye
bundkort, da GeForce 2 understøtter AGP 4x.
(Det skrev jeg også d. 24-10 som svar længere oppe)

--
Venlig hilsen / Best regards
Jacob Pedersen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 30-10-02 20:33

"Jacob Pedersen" <jacob*fjern*@*fjern*eculture.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkort, da GeForce 2 understøtter AGP 4x.
> (Det skrev jeg også d. 24-10 som svar længere oppe)

Hej Jacob

Måske man skulle skrive en mail til Creative Labs og spørge om det kan køre
i et AGP 4X slot. Det må de da vide. Ellers er det lidt ærgerligt at brænde
bundkort og grafikkort af. Så hellere være på den sikre side og købe et
billigt kort.
Men ellers tak for hjælpen. Den viden der er her på nyhedsgrupperne er guld
værd for nogen som mig.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-10-02 21:29

Lars Hjortø skrev i meddelelsen
<3dc033f5$0$28779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>billigt kort.
>Men ellers tak for hjælpen. Den viden der er her på nyhedsgrupperne er guld

står det ikke i manualen, eller på æsken?

Fra : Lars Hjortø

Dato : 31-10-02 15:10

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc04191$0$5509$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lars Hjortø skrev i meddelelsen
> <3dc033f5$0$28779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> står det ikke i manualen, eller på æsken?

Der står udtrykkeligt at den understøtter AGP 2X, ikke noget om 4X.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 31-10-02 17:43

> [...]

> billigt kort.
> Men ellers tak for hjælpen. Den viden der er her på nyhedsgrupperne er

Hej Lars

Jeg har selv købt et P4 bundkort med intel 845e chipsæt, der ikke
understøtter AGP 2x.
Da jeg købte det, havde jeg et Asus V7700 pro, som er et GeForce 2 - baseret
kort.
Dette kørte uden problemer, og det gjorde mit endnu ældre GeForce 1 kort
også (jeg solgte mit GF2, inden jeg fik det nye, derfor har det gamle GF1
også været i) Så jeg ville ikke tage det så tungt.
Desuden mener jeg at der er forskel på hvilke hakker der er i printet der
skal ned i AGP-porten afhængig af om det givne kort kan køre med 1,5V eller
ej. (dette må du ikke hænge mig op på, og jeg VED at ikke alle har det)

--
Venlig hilsen / Best regards
Jacob Pedersen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 31-10-02 19:57

> [...]
eller
> ej. (dette må du ikke hænge mig op på, og jeg VED at ikke alle har det)

Hej Jacob.

Lyder måske som om jeg er FOR forsigtig, men jeg tør ikke risikere at brænde
begge dele af, så enten køber jeg mig et meget billigt AGP 4X eller også
giver jeg hvad jeg skal for at få et med Dual Display understøttelse. Det
bliver formodenligt enten et Matrox eller ATi. Jeg er ret lun på dem begge,
men ved ikke hvad jeg skal vælge. Specielt ATi har et væld af forskellige
modeller. Jeg har også overvejet er Hercules, men synes alligevel ikke de
helt har det jeg vil have. Men nu må vi se hvad der sker.

Med venlig hilsen Lars.

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 31-10-02 20:39

> [...]
>modeller. Jeg har også overvejet er Hercules, men synes alligevel ikke de
>helt har det jeg vil have. Men nu må vi se hvad der sker.

jeg synes ATi virker noget discount agtigt
ok jeg har også kun prøvet deres billige modeller

men det er ikke grafik, hverken opløsning, eller
hastighed, der er værd at skrive om..

så dyre er Matrox kortene heller ikke

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

som er meget glad for sit G400 Dual

Fra : Frede Pedersen

Dato : 26-10-02 16:41

Dion D Pedersen <diondp@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3db99c2f$0$97616$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, ingen problemer i det.
>
> Hvis din bios ikke automatisk sætter den til 2x skal du selv lige gøre
det.

Det er faktisk ikke rigtigt.
Langt de fleste P4 bundkort i dag, kan ikke køre med agp 2x grafikkort
(3,3V). De brænder faktisk af (nogle enkelte har en sikring)

mvh Jacob Pedersen