Hvad ved I om Mastiff?
Fra : Catja & Flemming

Dato : 27-02-01 08:56

Hejsa Hunde-venner

Nu er jeg så småt ved at være over sorgen efter at have måtte aflive min
elskede rottweiler-tæve p.g.a. sygdom og lyset ser jeg i form af at skulle
finde en ny ven til familien.
Jeg har efter en masse læsning nu forelsket mig I Mastiff'en og overvejer
kraftigt at købe en hvalp her til foråret.
Men.......
De steder jeg har kunne læse om Mastiff'en er hos diverse opdrættere og her
ser jeg kun en ulempe ved hunden nemlig HD, som jo er et problem for mange
racer.
Min bøn til jer her er så at fortælle mig hvad I ved om racen. Hvad I har
hørt m.m.
Det skal lige siges at vi er en familie på 4 der bor på landet med en masse
andre dyr (hobby-landbrug) og at vi altid har haft rottweilere.
Hjæp mig til at vide hvad der er at vide...*S*

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Catja

Fra : Telia

Dato : 28-02-01 16:14

Catja & Flemming <grundstedgaard@privat.dk> wrote in message
> [...]
> andre dyr (hobby-landbrug) og at vi altid har haft rottweilere.
> Hjæp mig til at vide hvad der er at vide...*S*

Det er på tale, at Mastiff skal forbydes ligesom Pittbull m.fl., så mon ikke
I skulle vente lidt og se hvad det ender med.
mambo

Fra : Don Harris

Dato : 18-03-01 17:34

Hej

Jeg har læst mig frem til følgende beskrivelse:

Mastiffen er venlig, godmodig og uden falskhed. Den må aldirg være ængstelig
eller aggresiv. Den rolige, intelligente hund er ikke ligefrem vild med at
løbe, men behøver plads omkring sig. Den følsomme kæmpe lader sig let
opdrage med kærlighed og konsekvens. Den besidder et naturligt
beskyttelsesinstinkt, men er aldrig unødig skarp. Dens udtryksfulde
fremtoning og truende optræden er tilstrækkelig til at forhindre enhver
indtrængen.

Skulderhøjde 70 - 76 cm. Vægt 79 - 86 kg

Historien bag racen er :

Man har beciser for, at mastiffracen fandtes i Storbritannien under romernes
belejring. Julius Cæsar roste hundenes tapperhed i kamp. Senere, ved slaget
ved Agincourt i 1415, blev sir Peers Leghs lig vogtet af hans mastiff, mens
kampen stod på.Hjemvendt til England siges den at have lagt grunden til den
berømte Lyme Halle bloklinje. Mastifferne var lige ved at uddø under anden
verdenskrig, men siden er det lykkedes at opformere racen.

Det skal ydermere siges, at Mastiffen går under betegnelsen farlig hunderace
og det vil sige, at den når den er offentlige steder, skal bære mundkurv og
være i snor.

Hilsen Carina

Fra : Mari

Dato : 28-02-01 21:21

"Catja & Flemming" <grundstedgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Min bøn til jer her er så at fortælle mig hvad I ved om racen.
>Hvad I har hørt m.m.

Mastiff er ikke een men flere varianter af molosserne.
Dansk Molosser klub: http://molosser.i.am/
Tysk Molosser klub: http://molosser.de/

Se på denne side, hvilke regler der gælder for molosser i Tyskland
det kunne vel tænkes også at blive aktuelt for Danmark.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : V. Iversen

Dato : 01-03-01 10:14

Mari <mari@hansen.image.dk> wrote in message

> "Catja & Flemming" <grundstedgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
>

> Mastiff er ikke een men flere varianter af molosserne.

Dette er ikke helt rigtigt. Der er mange hunde, der har "Mastiff" i deres
navn, men der findes faktisk en race, som hedder "Mastiff" Dette er en meget
stor og tung hund fra England, som bland andet er grundstammen i Bull
Mastiffen. Eftersom Katja og Flemming kun omtaler en hund, går jeg ud fra at
det er denne hund de mener?

> Dansk Molosser klub: http://molosser.i.am/
> Tysk Molosser klub: http://molosser.de/
>
> Se på denne side, hvilke regler der gælder for molosser i Tyskland
> det kunne vel tænkes også at blive aktuelt for Danmark.

Hvis der kommer regler for nogle af Molosserne i danmark, vil der helt
sikkert komme en overgangsperiode, hvor eksisterende hunde vil kunne
bibeholdes. Jeg tror heller ikke, at de tyske regler vil blive adopteret i
dk. For nuværende er der to hunde racer der er forbudt i dk, henholdsvis
Amerikansk Pit Bull Terrier og Tosa Inu. De tyske regler omfatter blandt
andet en meget stor ejer afgift for "farlige hunde" Da Pit bull terriers
blev forbudt i dk, fik eksisterende hunde lov til at forblive. De skulle
blot føres i line og have mundkurv på.

Hvis i er interreserede er der her en link, til en rigtig fed side om alle
Molosserne: http://www.molossermania.com/

Til Katja og Flemming vil jeg anbefale at købe bogen "The ultimate book of
mastiff breeds" af Douglas Oliff. Denne beskriver alle mastiff racerne og
deres egenskaber. Bogen kan købes på Amazon. Der findes også megen anden
literatur og der er fine links på Molosserworld. Held og lykke.

MVH

V. Iversen

Fra : Mari

Dato : 02-03-01 23:18

"V. Iversen" <louvi@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Mari <mari@hansen.image.dk> wrote in message
>For nuværende er der to hunde racer der er forbudt i dk, henholdsvis
> Amerikansk Pit Bull Terrier og Tosa Inu.

Bekendtgørelse om forbud mod hold af særligt farlige hunde
kan læses på http://www.retsinfo.dk - søg efter:
BEK nr 748 af 14/11/1991 (Gældende) Lovgivning som forskriften vedrører
LOV NR 386 AF 06/06/1991

Fra : Catja & Flemming

Dato : 02-03-01 16:12

1000 tak for jeres svar...... *ssssssss*

Med Venlig Hilsen Catja