Matematisk udtryk
Fra : Flemming Jensen

Dato : 24-10-02 10:25

Hejsa

Kan dette egentlig lade sig gøre?

2^-2

Hvis det kan hvordan skal det så læses? 2 gange med sig selv minus 2 gange
giver ikke så meget mening i mit hoved.

--
Flemming Jensen

Fra : Kim Hansen

Dato : 24-10-02 10:36

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> writes:

> Kan dette egentlig lade sig gøre?
>
> 2^-2
>
> Hvis det kan hvordan skal det så læses? 2 gange med sig selv minus 2 gange
> giver ikke så meget mening i mit hoved.

Det betyder 1 divideret med 2 to gange, dvs. 1/4.

Hvis du leger lidt med regnereglen
a^m * a^n = a^(m+n)
bliver det klart at det må være sådan.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-02 10:39

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Kan dette egentlig lade sig gøre?
>
> 2^-2

Det kan det godt. 2^-2 svarer f.eks. til brøken 0,5/2 = 0,25

> Hvis det kan hvordan skal det så læses? 2 gange med sig selv minus 2 gange
> giver ikke så meget mening i mit hoved.

Jeg forstår det heller ikke til fulde...
--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-02 10:40

Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan det godt. 2^-2 svarer f.eks. til brøken 0,5/2 = 0,25

> Jeg forstår det heller ikke til fulde...

Ups, kom lidt for sent...

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-10-02 10:42

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> writes:

> 2^-2

Som du selv siger så giver det ikke rigtig mening efter den definition
af potenser som man lærer i skolen. Det kan dog lade sig gøre at
udvide potensbegrebet, så det giver mening.

Hvis at det udvidede potensbegreb skal overholde de kendte regler kan
vi se at følgende må gælde:

2^(-2) * 2^2 = 2^0 = 1
=>
2^(-2) = 1/4

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-10-02 10:42

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> writes:

> Kan dette egentlig lade sig gøre?
>
> 2^-2
>
> Hvis det kan hvordan skal det så læses?

Det skal læses som 1/2² = 1/4

> 2 gange med sig selv minus 2 gange giver ikke så meget mening i mit
> hoved.

Hint: tænk på potensreglen

a^n * a^m = a^(n+m)

Fra : Flemming Jensen

Dato : 24-10-02 11:01

Tak for alle de hurtige svar. Jeg har løst nogle opgaver vha. min
lommeregner som godt kunne regne udtrykket ud, så jeg gik også udfra at det
kunne lade sig gøre, men vil jo også kunne regne det uden lommeregner. Jeg
lader lige svarene sive indog så kommer forståelsen nok hen ad vejen.

Tak

--
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 24-10-02 11:17

Hvis jeg havde tænkt lidt længere, havde jeg nok ikke valgt to ens tal.
Havde nok været bedre med udtryk som 5^-2 og 3^-4.

Tak

--
Flemming Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-02 11:48

Flemming Jensen skrev:

>Hvis jeg havde tænkt lidt længere, havde jeg nok ikke valgt to ens tal.
>Havde nok været bedre med udtryk som 5^-2 og 3^-4.

5^-2 = 1/25 = 0,04

3^-4 = 1/81 =~ 0,013

--
Bertel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 24-10-02 11:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> 5^-2 = 1/25 = 0,04
>
> 3^-4 = 1/81 =~ 0,013

Det vil sige, at man altid kan lave en brøk på den måde. Altså 1/(den
numeriske værdi af udtrykket).

F.eks. vil 6^-3, altså være= 1/(6^3), altså 1/216 = ~0.0046 ?

Hvis dette er sandt har jeg forstået det.
--
Flemming Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-02 12:19

Flemming Jensen skrev:

>Det vil sige, at man altid kan lave en brøk på den måde.

Ja.

>Hvis dette er sandt har jeg forstået det.

Bingo.

--
Bertel

Fra : Søren

Dato : 24-10-02 12:07

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> wrote in

> Hvis jeg havde tænkt lidt længere, havde jeg nok ikke valgt to ens tal.
> Havde nok været bedre med udtryk som
> 5^-2

5^-2 = reciprokværdien af 5^2 = (5^2)^(-1) = 1/(5^2)

> og 3^-4.

= reciprokværdien af 3^4 etc.

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 24-10-02 15:28

Flemming Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvis det kan hvordan skal det så læses? 2 gange med sig selv minus 2
> gange giver ikke så meget mening i mit hoved.

Her er en måde at se, hvorfor 2^(-2) er defineret som det er.

1 * 2^ 3 = 8
1 * 2^ 2 = 4
1 * 2^ 1 = 2
1 * 2^ 0 = 1