Nybegynder - 1916 vejrum sogn, ringkøbing
Fra : Henrik Hestbech

Dato : 24-10-02 09:23

Hej gruppe.

Jeg har arvet en hel masse slægtsforskning, som jeg har fået tastet ind på
PC'en, men har endnu ikke selv sat mine fødder i et arkiv.

Heldigvis er der en gren af familien, som jeg ikke har fået forærende, så
jeg har stadig mulighed for selv at komme igang.

Min farfars familie kender jeg ikke, men fra min farmor/farfars
vielsesattest kan jeg se, at han er født i 1916 i Vejrum, Ringkøbing.

Hvordan kommer jeg videre / igang?

MVH Henrik

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 24-10-02 14:39

"Henrik Hestbech" <hhestbech@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>

> Hvordan kommer jeg videre / igang?
>
> MVH Henrik

Lån på biblioteket f.eks. Politikens "Håndbog i Slægtshistorie" af Hans H.
Worsøe. Eller køb den. Den koster så vidt jeg husker knapt 200 kroner.
Seneste udgave er 2001. Det er en fremragende bog efter min mening.
Se evt. www.sa.dk/ra/. I øvrigt giver en søgning på Google efter
"slægtsforskning" 11.500 danske hits. Der er nok at gå i gang med. God
fornøjelse. Det bliver en hobby, du aldrig slipper igen.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard

Telefon: 9742 4902. Fax: 9741 4106
E-mail: ladegaard@businesspartner.dk
www: www.businesspartner.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 24-10-02 15:32

On Thu, 24 Oct 2002 10:22:47 +0200, "Henrik Hestbech"
<hhestbech@oohay.dk> wrote:

>Hej gruppe.
>
>Jeg har arvet en hel masse slægtsforskning, som jeg har fået tastet ind på
>PC'en, men har endnu ikke selv sat mine fødder i et arkiv.

Nu kender jeg ikke kvaliteten af det du har arvet. Men efter min
mening begår du en fejl ved at indtaste dette materiale før du har
kontrolleret det i kilderne. Ja undskyld mig, men jeg har i tidens løb
set meget makværk inden for slægtsforskning.
Noget helt andet, når du bliver mere rutineret kunne du evt. udbygge
dette materiale. Finde alle skifterne, finde de unge mænd i
lægdsrullerne, finde materiale omkring ejendommen/gården og m.m.

> [...]
>
>Min farfars familie kender jeg ikke, men fra min farmor/farfars
>vielsesattest kan jeg se, at han er født i 1916 i Vejrum, Ringkøbing.

Jeg er bange for du skal til Viborg for at starte op, her kan du finde
din farfars dåbsindførsel.
Prøv evt. at ringe til kirkekontoret i Vejrum
http://www.folkekirken.dk/stifter/viborg/bjerringbro/vejrum/

god fornøjelse
K. Thidemann

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 24-10-02 18:12

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> din farfars dåbsindførsel.
> Prøv evt. at ringe til kirkekontoret i Vejrum

Jeg tror, du fik forkert sogn anført.
Vejrum, Ringkøbing (Amt?) er Vejrum Sogn i Struer Kommune.

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 24-10-02 20:51

> Jeg tror, du fik forkert sogn anført.
> Vejrum, Ringkøbing (Amt?) er Vejrum Sogn i Struer Kommune.

Det er nemlig rigtigt.

Jeg har haft lånt Worsøes bog et par gange, men har ikke rigtig haft krudt
nok til at komme igang.

Der er trods alt et stykke vej til Viborg, når man er studerende uden
dytbil.

Men nu tror jeg nok, at jeg vil se at få gjort alvor af det.

MVH Henrik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-02 00:45

"Jørgen Ladegaard" <ladegaard@businesspartner.dk> skrev Thu, 24 Oct 2002
19:12:28 +0200

>Jeg tror, du fik forkert sogn anført.
>Vejrum, Ringkøbing (Amt?) er Vejrum Sogn i Struer Kommune.

Det har du ret i. Der er et Vejrum sogn både i Ringkøbing amt og i
Viborg amt - men de hører begge til Viborg Stift. )

Den i Ringkøbing amt ligger i Holstebro Provsti, men det ser ud til at
linket til den fra http://www.viborg.stift.dk/ er dødt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 24-10-02 21:04

Hej

> [...]
> kontrolleret det i kilderne. Ja undskyld mig, men jeg har i tidens løb
> set meget makværk inden for slægtsforskning.

I princippet er jeg enig - jeg kunne bare ikke lade være. Jeg ville gerne
have mulighed for at skrive nogen flotte anetavler og efterslægts...tavler
ud, så bl.a. derfor brugte jeg nogen lange vinteraftener på at taste det
hele ind.

Og i og med, at jeg har fået systematiseret det store materiale lidt, har
jeg da også fundet et par fejl, så vidt jeg kan se. Og jeg glæder mig til at
se om jeg kan få fastslået, hvilke af de modstridende oplysninger, der er de
rigtige.

> Noget helt andet, når du bliver mere rutineret kunne du evt. udbygge
> dette materiale. Finde alle skifterne, finde de unge mænd i
> lægdsrullerne, finde materiale omkring ejendommen/gården og m.m.

Jeps. Og det ser jeg frem til. Heldigvis er der jo ikke noget af dette
materiale, der bliver forældet. det bliver jo ved med at ligge på arkiverne,
så jeg kan jo godt gå og nusse med tanken om at komme i gang i et stykke
tid...

> Jeg er bange for du skal til Viborg for at starte op, her kan du finde
> din farfars dåbsindførsel.

Ja, det tænkte jeg sg* nok. Hvis nu jeg sætter en dag af til det, så er der
vel bedst plads på en hverdag, kunne jeg forestille mig?

> god fornøjelse
> K. Thidemann

Mange tak,
MVH
Henrik Hestbech (som har lagt en side ud på www.blaavandminizoo.dk/ks.htm )

Fra : Bente Poulsen

Dato : 25-10-02 15:03

Hej Henrik
Nu ved jeg jo ikke lige hvor du bor, men jeg er selv uden dytbil, så turen
til Viborg har jeg endnu ikke taget, men jeg har brugt erhvervsarkivet i
Åshus, her har de alle Folketællinger og Kirkebøger, og i første omgang kan
de i hvertfald hjælpe dig en del videre, så kan du evt. gemme turen til
Viborg lidt endnu
MVH
Bente

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 25-10-02 15:23

Hvis man skal bruge en kirkebog der er yngre end 1890 så skal man en tur til
det respektive landsarkiv. Da Henrik skal bruge en kirkebog fra 1916 fra
Vejrum, Ringkøbing, så er der kun ét sted at tage hen, nemlig LAV.

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

PS. Henrik, skulle dit Hestbeck-efternavn stamme fra Hestbækgård i Blære
sogn, Aars herred? Jeg har aner der har boet på denne gård i slutningen af
1700-tallet. Tag evt. et kig på http://home1.stofanet.dk/jeho/karlo.htm

Fra : Bente Poulsen

Dato : 25-10-02 21:42

Hej Jesper
Det forstår jeg ikke helt, men jeg er altså - stadig - ret ny indenfor dette
felt, men jeg var på erhvervsarkivet i eftrårsferien, og der fandt jeg da
nogle af mine aners fødselsdato tilbage til 1820 - fra Viborg amt - og hvis
jeg forstår dit svar rigtigt, er 1916 så ikke ældre end 1890 ???

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 25-10-02 22:39

> [...]
hvis
> jeg forstår dit svar rigtigt, er 1916 så ikke ældre end 1890 ???

Nej, 1916 er ikke ældre end 1890. Alle kirkebøger indtil 1890 er filmede og
findes på mikrokort. Kirkebøger efter denne dato findes på landsarkiverne,
såfremt de er blevet udskrevet. Er de ikke udskrevet findes de stadig i det
enkelte sogn.

1820 er før 1890 så derfor kunne du selvfølgelig finde denne kirkebog på
mikrokort i erhvervsarkivet.

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Bente Poulsen

Dato : 26-10-02 09:27

Hej Jesper
Nu faldt tiøren
Hilsen Bente

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 26-10-02 09:11

Hej Jesper

> [...]
> sogn, Aars herred? Jeg har aner der har boet på denne gård i slutningen af

ser du , det er jo det jeg ikke ved, eftersom jeg ikke kender min
farfars aner (som jo er dem, jeg har fået mit navn fra ).

Mvh Henrik Hestbech

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 26-10-02 09:20

Ahh! Men det _kunne_ jo godt være at det var fra din mors side Men hvis
du evt. få en venlig person til at lave et opslaget på din farfars fødsel på
LAV i Vejrum kirkebog er der gode muligheder for at du derigennem kan finde
fødselsdato og -sted på dine oldeforældre og derved forhåbentligt komme
tilbage før 1890. Og så kan man bruge mirkokortene som findes over hele
landet...

- Jesper

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 24-10-02 22:23

"Henrik Hestbech" skrev i en meddelelse news

> Jeg har arvet en hel masse slægtsforskning, som jeg har fået tastet ind på
> PC'en, men har endnu ikke selv sat mine fødder i et arkiv.

> Hvordan kommer jeg videre / igang?

DR2 har lige påbegyndt en serie om slægtsforskning "På sporet af slægten",
den første udsendelse blev sendt den 14.10, den næste sendes på mandag på
DR2 kl. 16.30
Den kan jeg anbefale dig at følge med i, der er også udsendt et arbejdshæfte
som kan købes enten direkte hos DR eller gennem din boghandler, den koster
den nette sum af kr. 199,-
Der er også lavet en webside: www.paasporetafslaegten.dk

og nej jeg får ikke procenter fra DR for at reklamere ) men jeg synes at
begge dele er anbefalelsesværdige.

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 24-10-02 22:49

> [...]
> Der er også lavet en webside: www.paasporetafslaegten.dk
>
> og nej jeg får ikke procenter fra DR for at reklamere ) men jeg synes

Mange tak for oplysningen.

MVH Henrik Hestbech