Mac nybegynder søger info+software til GA
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 23-10-02 23:09

Firmaet er ved at flytte og jeg fik i forbindelse med oprydningen fat i
en gammel Mac og man er jo lidt nysgerrig (Er normalt hard core PC bruger).

Grejet jeg har lige nu:

Mac model M1206 (En Quadra 800 8/230 efter hvad jeg har fundet på nettet)
En skærm 16" vil jeg tro.
Et tastatur med numeriske taster og F1-F15
En 4x SCSI brænder, ekstern (Yamaha/D2 vil jeg tro)
En ekstern SCSI harddisk
En 2x ekstern SCSI CD-Drev (Sony/NEC)
Et modem, en mikrofon, SCSI kabler, strømkabler samt er par
udentificerede kabler.

Desværre mangler der en mus, så indtil videre har jeg kun startet dyret
uden at havde noget at det eksterne grej på. Problemet er så bare lige
at mit begrænsede Mac kendskab kun rækker til Æble-O, Æble-A, ESC samt
piletasterne, så jeg kan åbne mapper og markere filer og det er så cirka
det.

Hvordan kommer jeg videre og hvad med software? Ud fra Apples hjemmeside
kan jeg se den nok kører system 7.5 eller 7.6 og at hvis det skal være
nyerer så kræves der noget hardware opgradering (Logic board).

Kan jeg evt. downloade system opdatering eller lign. på min PC og så
brænde det på CD'ere, for chancerne for at få den på et
PC-Netværk/Internettet er vil ret begrænsede. (Aner ikke om modemet
virker, om der er software til det...)

Vil være glad hvis nogen kan pege mig i den rigtige retning.

Mvh

Bruno

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 23-10-02 23:22

PS. Kan en ny Mac mus bruges og hvor køber jeg bedst sådan en? Bor i
Kbh(Gentofte).

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 23-10-02 23:55

Hejsa.

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> PS. Kan en ny Mac mus bruges og hvor køber jeg bedst sådan en? Bor i
> Kbh(Gentofte).

Nye mus er USB, og de gamle (og den du skal bruge) er ADB, så de nye
duer ikke.

Prøv i dk.marked.edb.am, der skulle gerne være en mus -;)

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-10-02 11:54

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> PS. Kan en ny Mac mus bruges og hvor køber jeg bedst sådan en? Bor i
> Kbh(Gentofte).

Jeg bor i Hellerup og jeg kan godt hjælpe dig med nogle af dine mangler.

Send mig en mail.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-02 05:46

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Hvordan kommer jeg videre og hvad med software?

Du vil intet problem have med at få gammel software. Bl.a. er der mange
gamle macbrugere der er i besiddelse af ældre software, de ikke længere
bruger.

Og du bor jo i øvrigt også i København.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-10-02 08:33

iddqd@worldonline.dk writes:

>Vil være glad hvis nogen kan pege mig i den rigtige retning.
>
>Mvh
>
>Bruno

Du kan melde dig ind i Macbrugerforeningen. www.macbruger.dk Det koster
150 kr. og du får medlemsskab med for hele 2003. Vi har på Frederiksberg
nogle velkomstaftener. Der kan du aftale at komme og have din Mac med. Kim
kan hjælpe dig i gang med det hele. Og det koster ikke noget. Det skulle
undre mig meget om ikke Kim kunne hjælpe dig med en mus. Sytem 7.5x er
vist frigivet, så det kan du sikkert få gratis.
Inden for foreningen er der også andre muligheder for at hjælpe dig Du
må geren ringe eller maile til mig.
Du finder min tlf.nr. hjemmesiden. Du kan også uden nogen form for
forpligtigelse skrive i vores diskussionsforum og efterlyse en mus.

bedste hilsen Hanne
kasserer i Macbruger

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-02 09:40

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Mvh
>
> Bruno

ang. mus, skulle jeg nok kunne finde en, evt. i bytte med pose
clementiner send mig en mail (kiaikido@mac.com ) bor i
bagsværd/hareskoven.
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 24-10-02 20:45

Michael Holm wrote:
> ang. mus, skulle jeg nok kunne finde en, evt. i bytte med pose
> clementiner send mig en mail (kiaikido@mac.com ) bor i
> bagsværd/hareskoven.

Næsten overvældende med sådan en ankomst i Mac milijøet, tak til jer
allesammen.

Jeg har fået fat i en mus, der dukkede en op i en kasse med gamelt PC
grej så jeg er kommet lidt længerer med dyret. Og faktisk var der mange
gode overraskelser (tænkte nogen måske vil synes min ekspedition ud i
Mac verdenen er underholdende, sig til hvis jeg tager fejl):

Den har 16 MB ram og ikke 8 MB som standard.
Den kører System 7.5 DK1
Den har to interne harddiske (230 MB og 115 MB) og den eksterne er på
1030 MB og så det bedste af det hele, der er er masser af software:

MS Word 6.0
Photoshop 2.5 og 3.0
ClarisWorks 2.0
QuarkXpress 3.2
Aldus Freehand 4.0
Toast 2.5.8
Norton utilities 2.0
Symantec C++ (Ikke overraskende da maskinen har været brugt til software
udvikling)

og så en hel flok små værktøjer samt en bunke ordbøger.

Nu vil jeg bruge lidt tid på at få sat mig ind i tingene og sikre at
programmerne fungerer, og brænderen skal selvfølgelig også testes da den
jo vil være en god hjælp til at få ting ind og ud af maskinen.

Mvh

Bruno

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-02 20:59

> [...]

> programmerne fungerer, og brænderen skal selvfølgelig også testes da den
> jo vil være en god hjælp til at få ting ind og ud af maskinen.

Kanon, man har lov at være heldig
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-02 02:09

Hej Bruno

- Blot en lille tilføjelse... Skulle du komme til at mangle opdateringer
til system og noget af softwaren, så kontakt mig bare off-list, - jeg har
tonsvis af ældre software til de 'gamle drenge'.

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> Næsten overvældende med sådan en ankomst i Mac milijøet, tak til jer
> allesammen.

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-10-02 12:43

jesper@gylling.net writes:

>Jeg bor i Hellerup og jeg kan godt hjælpe dig med nogle af dine mangler.
>
>Send mig en mail.
>
>--
Nu taler vi jo mest om gratis hjælp. Du skal vel have noget timebeatling?

Hilsen hanne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-10-02 17:51

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Nu taler vi jo mest om gratis hjælp. Du skal vel have noget timebeatling?

1. Mig bekendt skrev Bruno i sit oprindelige indlæg hvor man kunne købe
en mus - altså han er villig til at bruge penge på at få sit udstyr til
at virke !

2. Selvfølgelig skal jeg da have penge for at hjælpe, hvis det er noget
som tager meget tid.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Peter B P

Dato : 25-10-02 14:23

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Mvh
>
> Bruno

FED emailadresse! =)

--
http://haxor.dk
En go' gang Pia blir' Danmark blåt a'!

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-10-02 18:14

Peter B P wrote:

> FED emailadresse! =)

Er kun Mac nybegynder.

Mvh

Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-02 02:20

- Sig mig lige en ting Peter, - hvad hulen går dig egentlig på? - sure
opstød og flabede signaturer.... hm.... - Så hvad med selv at vise lidt
'politisk korrekthed'...
mvh. Erik Richard

Fra : Neglesaks

Dato : 26-10-02 11:03

> - Sig mig lige en ting Peter, - hvad hulen går dig egentlig på? - sure
> opstød og flabede signaturer.... hm.... - Så hvad med selv at vise lidt
> 'politisk korrekthed'...
> mvh. Erik Richard

Nå, du er også ved at blive hellig?

--
http://neglesaks.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-02 16:10

- Såmænd er jeg ikke, Peter, men jeg bryder mig ikke om hverken 'netriders'ø
eller 'netsuckers'! - De er en pestillens for alle seriøse brugere af div.
grupper!