Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon coolpix 4500
Fra : Kim Willer

Dato : 23-10-02 22:53

Hej
Er der nogen der har erfaringer med Nikon coolpix 4500, gode som
dårlige ?
Hvad kunne alternativet være i denne prisklasse (7500kr.) ?

På forhånd tak !

mvh.
Kim Willer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-02 13:55

slet G7MZZ skrev:

> Er der nogen der har erfaringer med Nikon coolpix 4500, gode som
> dårlige ?

Begge dele. På positivsiden er først og fremmest splitdesignet -
det er jeg virkelig glad for. Det giver mulighed for at skyde fra
mange forskellige vinkler - uden at skulle vride kroppen af led.
Jeg er også ganske glad for betjeningen - menuer og joystick virker
upåklageligt (ikke at jeg har så meget at sammenligne med dog).
Billedkvaliteten er glimrende til min brug - i hvert fald så længe
man kan tage billeder uden blitz.

På negativsiden er dels mit problem med blitzfotografering (røde
øjne og et noget ændret farvespektrum) og dels en relativ kort
batterilevetid. Den medfølgende lader er dog ret hurtig til at
sætte strøm på batteriet igen. Kameraet er også ret lang tid om at
fokusere og måle lys. Man kan naturligvis forberede skuddet ved at
trykke knappen halvt ned, men det kan ikke lade sig hvis objektet
flytter sig.

Jeg savner lidt bedre mulighed for billedhåndtering på selve
kameraet. En mulighed for selv at oprette foldere ville være rar,
ligesom overførslen til computer via det medfølgende kabel er
primitiv - man kan ikke vælge billeder til overførsel på computeren
- her kan der kun vælges mellem "alle billeder" og "markerede
billeder" (hvor markeringen er foretaget i kameraet). Det er
muligvis bedre på en XP (der er en særlig usb-protokol der skal
benyttes med XP - men jeg har ikke prøvet den).

Alt i alt er jeg dog kisteglad for mit kamera - det er dejligt at
kunne tage rigeligt med billeder og nøjes med at gemme de gode. Jeg
har også brugt videofunktionen en del - først og fremmest til at
gemme nogle af de sjove ting min søn kan finde på at sige. Det er
også rart at kameraet hverken fylder eller vejer ret meget. Det kan
være i en lille diskret fototaske og kan hurtigt hives frem.

> Hvad kunne alternativet være i denne prisklasse (7500kr.) ?

7500 lyder som en lidt høj pris for en cp4500. Jeg købte i udlandet
for ca. 5800, inkl. forsendelse - og på det tidspunkt kunne
kameraet fås herhjemme til omkring 6500.

Et alternativ kunne være Canons G2 - der med fremkomsten af G3
måske bliver sat lidt ned i pris. Sådan et har vi på mit arbejde
(jeg har dog kun arbejdet ganske lidt med det) - det kan en masse,
men virker ved første øjekast ikke helt logisk at betjene (her
synes jeg bedre om Nikon-modellen).

Se i øvrigt tests og sammenligninger på www.dpreview.com - og prøv
evt. dine favoritter hos en fotohandler.

PS: Det er en upraktisk måde du angiver din forvanskede mailadresse
på. Paranteserne får mit program (og sikkert flere andre) til at
tro at det er dit rigtige navn der står her. Du kan se resultatet i
min indledningstekst.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Myrthu Rasmusse~

Dato : 27-10-02 07:28

Hej

Jeg har indtil videre intet negativt at sige om mit CP4500. Kommer fra et
Canon S10, så jeg har meget at lære endnu

Prøv www.itbutikken.dk for et billigt CP4500

mvh Lars