Skal det være dæks- eller motorlys?
Fra : Pete

Dato : 23-10-02 21:51

Hej igen,

På min næsten nye 26 fods sejlbåd, Albin 79, har jeg en sammensat lanterne i
mastetoppen. Desuden er der ca. halvanden meter oppe ad masten plads til at
montere et dækslys/ en motorlanterne, den tidligere ejer har sågar monteret
ledningen.
Mit spørgsmål går nu på, hvad der er smartest at gøre:

1.) Blot montere et dækslys? (har det iøvrigt andre formål end, at man kan
arbejde på dækket en sensommeraften?)

2.) Blot montere et motorlys til at vise, jeg sejler for motor? I så fald
burde dette ikke, ifølge reglerne, sidde mindst 1 m over styr- og
bagbordslanternerne, hvilket er en smule svært, når disse sider i
mastetoppen?

3.) Montere et sammensat dæks- og motorlys?

Jeg glæder mig til nogle gode råd!

Venlig hilsen Peter
(Lynetten S/K)

Fra : Jan T Pharo

Dato : 24-10-02 08:44

Wed, 23 Oct 2002 22:50:35 +0200, Pete; <ap722v$5je$1@sunsite.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>montere et dækslys/ en motorlanterne, den tidligere ejer har sågar monteret

Da håber vi, at det er to separate kurser derop, sådan at du kan tænde
for det ene, uden at tænde for det andet.

>Mit spørgsmål går nu på, hvad der er smartest at gøre:
>
>1.) Blot montere et dækslys? (har det iøvrigt andre formål end, at man kan
>arbejde på dækket en sensommeraften?)

begge dele (og det kan også godt anvendes en forårsmorgen eller en
efterårsnat.....)

> [...]
>burde dette ikke, ifølge reglerne, sidde mindst 1 m over styr- og
>bagbordslanternerne, hvilket er en smule svært, når disse sider i

altså, begge dele (og da skal du nok også have en kombineret rød/grøn
lanterne fremme - elelr eventuelt en på hver side -, og en
agterlanterne, netop for ikke at have kombilanternen i toppen tændt
sammen med hvid toplanterne lavere ned på masten)

>3.) Montere et sammensat dæks- og motorlys?

ja, såfremt det altså er separat tråd i kabelen til hver af lamperne.

>Jeg glæder mig til nogle gode råd!

velbekomme
(og jeg håber, mit dansk kan passere...)

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E