CISCO 2514 - LAN/Internet - Ændring af~
Fra : Dan Hansen

Dato : 27-02-01 00:06

Hej Alle,

Vi sidder lige nu og her med et (for os) stort problem.

Vi har fået en ny C-klasse af IPnumre og skal have rettet det i vores CISCO
router.

Er der nogen som tør give en hånd med..

Hvordan kalder man config'en ?
Hvordan retter vi IPnummeret / Gateway'en
Hvordan tilføjer vi den nye klasse x.x.x.0/24 ???
Hvad skal man kalde for at få configurationen af IPnumre frem ??

Vi telnetter til routeren...

På forhånd tak...
_______________________

Med venlig hilsen

Tele-T
Mail: mail@telet.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-02-01 00:25

Hej "Dan Hansen" <dan@telet.dk>

Det er lidt en dum idé at sende det samme indlæg til flere grupper,
hvis du mener spørgsmålet er relevant for flere grupper kan du
krydsposte det og sætte opfølgning til den mest relevante gruppe.

Læs mere om det på http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

>Vi har fået en ny C-klasse af IPnumre og skal have rettet det i vores CISCO
>router.
>
>Er der nogen som tør give en hånd med..

Jeg kan se på dit indlæg at du ikke kender ret meget til Cisco IOS. Så
jeg vil forsøge at give dig et par råd der kan bringe dig i gang. IOS
er dog ikke noget man hverken forklarer eller lærer i løbet af et
enkelt usenet-indlæg.

Der står masser af information på cisco.com, f.eks. findes der tips
til hvordan man bruger IOS, kommandoreferencer og
konfigurationseksempler.

Konfiguration sker i config mode, skriv 'conf t' - du går et niveau
tilbage i config-mode ved at skrive 'exit', du afslutter config-mode
med ctrl+z

Under konfigurationen er der i grove træk global konfig, interfaces og
lines. Routinger laves fx. i global konfig, hvorimod opsætning af
interfaces (fx. det seriel eller ethernet) laves i interface-mode,
skriv 'int <interface>', f.eks. 'int s0' for seriel 0.

Der er tab-completion, dvs. du kan trykke tab og så vil routeren
skrive hele kommandoen, såfremt det du har skrevet er unikt. Du kan
også til hver en tid skrive ?, så kan du se dine valgmuligheder. Det
er en meget god hjælp i starten.

Du sletter en kommando ved at negere den, dvs. skrive 'no' foran. Lad
os sige du vil slette en route 'ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 a.b.c.d' så
skal du skrive 'no ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 a.b.c.d' for at slette
den.

Hvis du laver en fejl, så kan du retablere din konfiguration ved at
skrive 'copy start run'. Når du er tilfreds med din konfiguration
skriver du 'write', så gemmer den running-config til NV-ram.

>Hvordan kalder man config'en ?

conf ?

>Hvordan retter vi IPnummeret / Gateway'en

ip route ?

>Hvordan tilføjer vi den nye klasse x.x.x.0/24 ???

int s0 (givet at det er seriel 0)
ip address a.b.c.d 255.255.255.0

>Hvad skal man kalde for at få configurationen af IPnumre frem ??

show run
show int ?
show ip ?

XFUT: dk.edb.netvaerk

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Eivind Olsen

Dato : 27-02-01 08:03

> Er der nogen som tør give en hånd med..

Nej

Med mindre at i har tiden til det, kræver det en del at rode med Cisco
IOS.

Det hele afhænger slf af hvor kompliceret den nuværende config er.
Jeg er ej heller i tvivl om, at der er ret mange her i gruppen, som ville
kunne rette i Jeres
config på max 5 min. Men nu er dette en ikke kommerciel grupper, og derfor
ikke
aktuelt (og nej lad være med at sende en mail til moi...)

Så enten rod med det selv( med medfølgende lang nedetid eller lign) , eller
hyr en konsulent

mvh

Eivind

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-02-01 08:17

Hej "Eivind Olsen" <eivind.olsen@xxxmail.tele.dk>

>Men nu er dette en ikke kommerciel grupper, og derfor
>ikke aktuelt (og nej lad være med at sende en mail til moi...)

Nu er du ikke ret flink, Eivind. Vi har alle været nybegyndere engang.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : James Rune Hansen

Dato : 27-02-01 17:29

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> Hej "Eivind Olsen" <eivind.olsen@xxxmail.tele.dk>

> Nu er du ikke ret flink, Eivind. Vi har alle været nybegyndere engang.

> [...]

Helt enig..

Jeg er helt enig med dig Lars.
Eivind, hvad var egentlig meningen med at poste dit indlæg her i gruppen..

1. Du hjalp ikke brugeren der havde et problem..
2. Du var lidt oforskammet..
3. Du tager båndbredde på News servere..

Det var hele 3 grunde til at lade være med at poste sådanne indlæg..

Tænk nu hvis en bruger spørger om der er en der kan hjælpe ham med hans fx
router problem.. Og de første 1000 brugere der læser det og ikke kan hjælpe
ham lægger et indlæg hvor de skriver "Nej"

Bye the way.. Til Dan Hansen fra Tele-T.. Et godt råd er at finde et
konsulent fírma der har Cisco caceficerede konsulenter..

Hilsen James

Fra : Eivind Olsen

Dato : 27-02-01 21:24

> Bye the way.. Til Dan Hansen fra Tele-T.. Et godt råd er at finde et
> konsulent fírma der har Cisco caceficerede konsulenter..

Hej James

Ja jeg kan godt se din pointe - det var en noget hård besvarelse.
og jeg har andetsted postet et nyt svar til Dan

Men du ender nu også med at anbefale en konsulent

Mvh

Eivind

Fra : Eivind Olsen

Dato : 27-02-01 21:30

Okay - enig set i bagklogskabens ulideligt klare skær, var jeg en kende for
kontant.

så jeg prøver igen -> læs her

Da jeg af egen erfaring ved hvor lang tid man kan bruge som nybegynder på at
ændre/
opsætte en router, så antog jeg følgende:

1. At gå ind i configuration er vel det allerførste man gør når man lærer
omkring Cisco OIS -> et tegn på
at Dan ikke havde arbejdet med Cisco routere før
2. Jeg gik ud fra at det var en kørende router, og at Dan ikke havde adgang
til f.eks en anden router han kunne teste på.

ud fra mine i al hast dragede konklusioner, så anså jeg det for rigtigst at
råde Dan til at få nogle
til at rette det for ham - istedet for at prøve sig frem.

Du (Kim) havde jo på så glimrende vis selv svaret på hvordan Dan selv kunne
gøre det hvis han alligevel
synes at han havde mod på selv at gøre det.

Hvis man skulle gøre det bedre, så kunne man jo bede Dan om at poste config
filen til hans router.
og oplyse hvilken version af IOS han benytter. (husk at maske de rigtige ip
adresser ud - hvis du ikke vil have vi ser dem)
så kigger jeg da gerne på dem.

og i den forbindelse -> En ny klasse af IP adresser ?

Forklar lige om I beholder de gamle, hvilken routnings protocoller i
anvender osv

(det står alt sammen i config filen, som du kan få ved at skrive

> enable (og så give det rette password)
# show conf (lister så hele den kørende konfiguration)

mvh

Eivind

Og husk på at du må ikke gemme configuration i den faste hukommelse, før du
er helt sikker på at ændringen er rigtig, du kan nemlig altid komme tilbage
til den konfiguration du havde før, enten ved at gøre som Kim skriver, eller
simpelthen ved at slukke og tænde routeren.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 03-03-01 00:27

hejsa
mail mig hvis du skal have det lavet, jeg skal nok stå bi...

Mvh
Martin Bilgrav
EDS Danmark A/S