herredsskriver Jochum Jacobsen (Bloch)
Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 23-10-02 12:23

Herredsskriver Jochum Jacobsen Bloch oplyste i sin ansøgning om at
blive herredsskriver i Nørre og Øster Horne Herred, at han var flyttet
til "vestegnen" 18 år tidligere (1735) - men hvor kom han fra ?
Ved hans død i Strellev Sogn, Ribe Amt i 1765 angives han som værende
64 år.
1742 bliver han gift i Strellev Sogn, 1745 møder han for herskabet på
Brejninggaard, 1754 bliver han herredsskriver.
Han oplyser ved ansættelsen, at han har arbejdet som prokurator og
sætteskriver, men figurerer ikke i diverse lister og bøger over
prokuratorer, men optræder dog senere som forsvarer i en drabssag !
Jeg har gennemsøgt det ret store materiale om Bloch slægten/slægterne
uden at finde nogen spor.
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-10-02 16:43

Har du set om han er i H. Friis-Petersen arbejde om studenterne ved
Københavns Universitet.
Venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 06-11-02 08:29

Tak for rådet, materialet er sikkert udmærket, men biblioteket svarer.
"kan ikke hjemlånes" - så jeg må prøve at finde et stort bibliotek,
hvor de kan læses på stedet.
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 06-11-02 12:17

Hej Bent. Har du set H. K. Kristensen: Nørre Horne herred side 50 og 470?

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 12-11-02 08:53

H. K. Kristensen var en meget dygtig lokalhistoriker, og jeg har haft
fat i hans bøger. Det var herfra jeg fik henvisningen til Blochs
ansøgning om embedet.
Det er nu lidt mærkeligt, at en borgerlig med en vis uddannelse i
1700årene skal være så svær at finde !
Jeg efterlyser ham med mellemrum, og har kun fået meget få tips
(Horsens - Sæby), men ingen der har ført til noget positivt.
Bloch navnet (jeg har også prøvet Black og Blich) er ellers nemt at
følge, men sandsynligvis kommer han fra en kvindelinie, og har blot
"antaget" Bloch som slægtsnavn, det har jeg fundet flere andre
eksempler på.
Men tak for henvendelsen !
mvh Bent Skaarup Pedersen