MS Windows
briani 27239
Boot-cd med hukommelsesproblemer
Fra : Henning

Dato : 23-10-02 08:02

Jeg er ved at lave en boot-cd, hvorpå der bl.a. ligger NTFSDOSPro (en
util så du fra DOS kan læse/skrive til NTFS-partitioner.)
Problemet er, at lige meget hvad jeg gør mht. hukommelsesoptimering
(incl. QEMM o.a.), tager dette program ca. 100K af konventionel
hukommelse, og så er der ikke nok til efterfølgende at starte en
virusscanning (McAfee el. F-Prot.)
Hvordan faen klarer jeg dette problem? Forsøger jeg at loade NTFSPro
op i det høje område, booter pc'en umotiveret

Vil det være muligt evt. med Linux - men kan DOS-programmer så
startes?

Fra : Madsen

Dato : 24-10-02 01:11

Henning skrev:

> [...]
> (incl. QEMM o.a.), tager dette program ca. 100K af konventionel
> hukommelse, og så er der ikke nok til efterfølgende at starte en

I både Win2000 og XP kan du lave en bootdiskette som kan se NTFS-
partitioner. Følgende links tyder på det i hvert tilfælde.
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q301680>
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q311073>
Behøver McAfee el. F-Prot nødvendigvis at køre fra en MS-DOS boot-
disk?

Mon ikke man kan lave en boot-cd ud af en sådan NTFS-bootdisk?
Jeg ved det ikke da jeg aldrig har prøvet.

FUT: <news:dk.edb.system.ms-windows>. Svar til dette indlæg vil kun
havne i Windows-gruppen.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-10-02 05:01

Madsen wrote:
> I både Win2000 og XP kan du lave en bootdiskette som kan se NTFS-
> partitioner. Følgende links tyder på det i hvert tilfælde.
> [...]

Det er til at lave en diskette som starter windows hvis ens bootfiler er
ødelagte, og ikke en diskette til at se NTFS- partitioner med.

Man kan f.eks bruge den til at starte en XP/2000 på sit D-drev, hvis ens
C-drev med bootfiler skulle brænde sammen.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 24-10-02 12:03

Edmund skrev:

> Det er til at lave en diskette som starter windows hvis ens
> bootfiler er ødelagte, og ikke en diskette til at se NTFS-
> partitioner med.

Aha. Det er altså ikke muligt at smide et program på disketten som
så f.eks. kan scanne en NTFS-disk for virus? Det havde ellers været
smart.

> Man kan f.eks bruge den til at starte en XP/2000 på sit D-drev,
> hvis ens C-drev med bootfiler skulle brænde sammen.

Nå ok.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-10-02 15:47

Madsen wrote:

> Aha. Det er altså ikke muligt at smide et program på disketten som
> så f.eks. kan scanne en NTFS-disk for virus? Det havde ellers været
> smart.

Jeg har ikke meget forstand på bootdisketter, men jeg vil næsten ikke
tro det var muligt.

Hvis du ved hvordan eller om det er muligt at starte et program op med
boot.ini på C-drevet, så er det måske også muligt på A-drev.

Disketten der lavet på den måde at man ligger boot.ini , ntldr og
ntdetect.com på en diskette formateret i XP.

Jeg prøvede at fjerne boot.ini på disketten, så skriver den at boot.ini
er ugyldig og at den vil starte C:\Windows i stedet for.

--
Mvh Edmund