Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oktoberfest München 02
Fra : Søren Sohl

Dato : 22-10-02 22:04

Her er nogle billeder jeg tog på to dage fra oktoberfesten i München. Der er
mange personer men de er taget med mening selvom honningen flød ;) Lidt
kritik ville være rart på billederne. Hilsen Søren -
http://www.cs.auc.dk/~ssohl/html/visuel/foto/munchen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-10-02 07:02

On Tue, 22 Oct 2002 23:03:31 +0200, Søren Sohl wrote:

> [...]
>mange personer men de er taget med mening selvom honningen flød ;) Lidt
>kritik ville være rart på billederne. Hilsen Søren -

Hmmm, ligesom jeg selv kan blive irriteret over en perfid anmelder,
der tydeligvist ikke har fattet en hylende hattefis af det han
anmelder, burde jeg være konsekvent nok til ikke at kommentere din
billedserie, da pointen falder på klippegrund hos mig.

Det som nogen måske vil kalde "frække" beskæringer, vil jeg kalde
snapshot, uden tanke for hvad eller hvem der stod helt eller delvist i
vejen, da du fyrede kanonen af.

Ingen af billederne kan stå alene og have kunstnerisk eller
oplevelsesmæssig værdi.

Sort/hvid tilføjer ingen som helst ekstra kvalitet, men distraherer
kun. Man sidder immer og undrer sig over hvorfor pokker du lige har
valgt sort/hvid til sådan en serie.

Nå, ordvalget er måske lidt skarpt, men jeg tror du kan klare det, for
du har øjensynligt en mening med det du gør og dermed tillader jeg mig
at formode, at du har erfaring og hård hud nok til at klare en negativ
kritik

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : 2rb1

Dato : 24-10-02 13:56

Negativ kritik? Er det ikke den perfide der kommer med negativ kritik?

Mvh. 2rb1

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-02 14:43

On Thu, 24 Oct 2002 14:55:32 +0200, 2rb1 wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Negativ kritik? Er det ikke den perfide der kommer med negativ kritik?
>
>Mvh. 2rb1

Nu skal vi ikke til at diskutere hvad perfid egentlig betyder, men jeg
godtager din anvendelse af ordet som det ofte ses: modbydelig,
nederdrægtig.

Næh, jeg påpeger tre kritikpunkter: beskæring og anvendelse af
sort/hvid, samt at de enkelte billeder i serien, efter min mening,
ikke kan leve et selvstændigt liv udenfor. Det er en kritik man kan
være enig eller uenig i, men man kan konkret forholde sig til den.

Du mener måske - som det er trendy for tiden - at alt skal være
pysse-nysset og at der endelig ikke må komme ringe i vandet? Vi skal
alle være så pæne og sleske og må endelig ikke kritisere nogen eller
noget som helst? Hjææælp, den amerikanske overfladeeskapisme er
over os!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-02 15:47

Kurt Hansen wrote:

> Næh, jeg påpeger tre kritikpunkter: beskæring og
> anvendelse af sort/hvid, samt at de enkelte billeder
> i serien, efter min mening, ikke kan leve et selvstændigt
> liv udenfor. ..........cut.........

Ahmm..... jeg vil mene, at dit krav om at de enkelte billeder fra
serien skal kunne stå allene, er aldeles malplaceret, billederne
er annonceret som en serie fra et event, og bør derfor ses som
sådan - og dette er sagt, uden at jeg har taget stillig til hvad
jeg selv synes om billedserien.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-02 16:14

On Thu, 24 Oct 2002 16:47:23 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>er annonceret som en serie fra et event, og bør derfor ses som
>sådan - og dette er sagt, uden at jeg har taget stillig til hvad

Jeg anerkender serier som udtryksmiddel. Jeg konstaterede blot, at
efter min mening er ingen af de selvstændige billeder noget at skrive
hjem om. Jeg burde måske nok have skrevet i parantes: (ved et hurtigt
gennemsyn).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-02 23:51

Kurt Hansen wrote:

> ..cut.. Jeg burde måske nok have skrevet i parantes: (ved et
> hurtigt gennemsyn).

En serie skal gennemses hurtigt, det er ikke en dvæler....:)

Jeg skal for en gangs skyld skrive hvad synes om serien, for
jeg synes du gir' den en alt for hård medfart, uden rigtig at
begrunde hvorfor.

Mit gennerelle indtryk af serien er at det er ungdomlige
billeder, og det vil være mit udgangspunkt i det følgende.

Jeg synes egenlig det er forfriskende, at nogen tør lave S/H
billeder i det 21 århundrede, det er næsten lidt moddigt, men
serien er langt fra perfekt.

Festfotografering er en svær diciplin, det kræver mange års
øvelse og erfaring at spotte de go'e situationer, og fotografere
dem lige så hurtigt som en klapperslange hugger, men forsæt du
bare, øvelse gør mester, og man bliver bedre og bedre, for hver
gang man trykker på udløserknappen.

Omkring det tekniske vil jeg sige, at billederne generelt
virker lidt grå og flade, der kunne godt arbejdes med
kontrasten i et billedbehandligsprogram, især billederne af
loftdekorationen virker temmelig grå og kedlige, de så sikkert
flotte ud, da du så dem live i farver, men det bliver ikke
formidlet i S/H, og serien indeholder måske lidt for mange
billeder af loftdekorationen.

Men som sagt, så skal du bare arbejdede dig der derudaf, det
"perfekte billede" er ikke taget endnu, og alle fotografer øver
sig hele livet igennem, forde de håber på, at de ka' blive så
dygtige, at det lykkedes netop dem at ta' det billede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen