Hvilke slags katte ?
Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-10-02 18:25

Hvis man skal skal opdele de forskellige kattearter i hovedgrupper, hvilke
skal dette så være ?

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Steen Suder

Dato : 22-10-02 22:30

Christian Stidsen wrote:
> Hvis man skal skal opdele de forskellige kattearter i hovedgrupper, hvilke
> skal dette så være ?

Det er et meget bredt spørgsmål, synes jeg. Man kan jo lægge mange
kriterier for dagen.

F.eks. er der hele Panthera-slægten som er mange af de store katte, der
er Felis-slægten osv.

Hvis man taler om de katte, folk almindeligvis holder, deler man dem op
korthår, semi-langhår og langhår etc.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-10-02 21:38

> [...]
> er Felis-slægten osv.
>
> Hvis man taler om de katte, folk almindeligvis holder, deler man dem op

Det jeg søger efter er en måde at opdele katte på, så man f.eks. kan lave
fem-ti grupper. Lidt lige som man indenfor fugle har Papegøjer, Duer,
Parakitter o.s.v.

M.v.h.

Christian

Fra : Niels Peter

Dato : 23-10-02 12:33

"Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> skrev i en meddelelse news:xAjt9.161939$Qk5.5851259@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Det jeg søger efter er en måde at opdele katte på, så man f.eks. kan lave
> fem-ti grupper. Lidt lige som man indenfor fugle har Papegøjer, Duer,

Det er stadig lidt svært; opdelingen af fugle i papegøjer, duer, parakitter er jo en inddeling efter art og slægt.
Tamkatten kan ikke opdeles yderligere, eftersom den kun er én art: felis domestica, vild stamform felis libyca.
De mange forskellige tamkatte man kan se, er ganske vist forskellige racer, men det er alle samme art.
Derimod er f.eks. nymfeparakit og tyrkerdue to forskellige arter, endda i hver sin slægt, så vidt jeg ved.
Hvis du tænker på hele katteslægten (Felidae), de vilde inklusive, er der to hovedgrupper: Feles, de mindre arter, og Pantherae, de større. Ja, det vil sige, der er faktisk en tredje gruppe med kun én art i, nemlig Acinonyx: geparden.
Hvis du gerne vil have en overskuelig inddeling af tamkatteracerne, er der faktisk én i udstillingsverdenen:
Kategori 1: Langhårskatte
Kat. 2: Semilanghårskatte
Kat. 3: Korthårskatte
Kat. 4: Siamesere og orientalere

Niels Peter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-10-02 22:36

Det kommer sandelig an på, ud fra hvilke kriterier, du vil opdele!

Rent udstillingsmæssigt findes der 4 kategorier:
Kategori I - Langhår (Perser og Exotic) - og en Exotic er ikke langhåret,
men derimod en korthåret perser - den er i kategorien fordi standarden for
de to racer er helt ens, på nær hvad angår pelslængden...
Kategori II - Semilanghår (Hellig Birma, Norsk Skovkat, Sibirsk Skovkat,
Maine Coon, American Curl (som findes både i kort- og semilanghåret udg.,
begge er i kategori II) - og sikkert et par stykker mere, som jeg har glemt)
Kategori III - Korthår (Abyssinier, Somali (semilanghåret variant af
Abyssinier), Burmeser, British Shorthair, Burmilla, Japanese Bobtail, Korat,
Devon Rex, Cornish Rex, German Rex, Sphynx (den hårløse kat!), Bengal,
Ocicat, Russian Blue, Ægyptisk Mau - og sikkert endnu flere, som jeg bare
har glemt at nævne)
Kategori IV - Siameser/Orientaler (Siameser, Orientaler, Balineser
(semilanghåret Siameser) og Javaneser (semilanghåret Orientaler) - og jeg
får næsten altid byttet om på Balineser og Javaneser, så bær over med mig

Men derudover kunne man jo dele op i store/små racer, meget aktive/mindre
aktive racer, tunge racer/lette racer - og i øvrigt hænger meget det sammen
I andre katteorganisationer deler man fx op i Orientalske typer og
ikke-orientalske typer og lignende, men det bruger vi ikke i Danmark ('s
katteorganisationer).

Mvh. Camilla

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 24-10-02 23:38

"Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> wrote in message
> Hvis man skal skal opdele de forskellige kattearter i hovedgrupper, hvilke
> skal dette så være ?
>
> M.v.h.
>
> Christian Stidsen

--------------

Øh Christian - hvorfor spørger du - ren nysgerrighed, for du har osse spurgt
om det samme, bare om hunde, i News:dk.fritid.dyr.hund?

MvH Aragorn_dk

Fra : Mulle

Dato : 25-10-02 14:52

Hej Christian

Jeg ved ikke meget om dette, men var tilfældigvis inde på royalcanin.dk
igår, der inddeler man i tre grupper:

Korthåret
Langhåret
Semilanghåret

Ved ikke om du kan bruge dette svar, men nu har du da fået et bud hérfra :)

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html