hjælp til text
Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 22-10-02 20:35

Hjælp ønskes til text/jpg fil lagt på dk.binaer.historie
under hjælp til text Sæbyholm

Sophie Pedersdatter ???? datter ?? Sæby
holm, udlagt barnefader ???? Christian Frederichsen Würts???

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 20.10.2002

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 23-10-02 15:54

> Sophie Pedersdatter ???? datter ?? Sæby
> holm, udlagt barnefader ???? Christian Frederichsen Würts???
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Tom Stryhn Sr.

Uha, den er lidt svær Tom!

Jeg forsøger med nogle skud fra hoften, og det er altså heller ikke mere.
Men det kan måske resultere i, at andre får nogle gode ideer:

1. Kan det være Gartnerens datter? - Nej,- spøg til side -
"Gaardmandsdatter" forkortet på en spøjs måde?
2. ibid- forkortet id. (her i/samme sted) Sæby (men så er prikken over "i"
druknet i "d"-et eller glemt)
3. Der er nok ingen tvivl om, at det er hans erhverv der er nævnt. Hvilket
miljø er vi i?
- By, Land, Adel eller ?
4. Würtstlen ?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 23-10-02 16:12

Gartnerens datter den er måske ikke så dårlig

miljø er vi i? på en herregård på Lolland ( Sæbyholm )

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 24-10-02 21:32

Hej Tom

Hvad siger du til følgende:

Sophie Pedersdatter
Gastens datter ved Sæby=
holm, udlagt Barnefa=
der, Y.ixi.mand Christian Frederichsen
Würtstlen.

For mig ser den udlagte barnefaders stilling ud som om at det starter med et
stort Y og det fjerde bogstav ligner et lille x. Men hvad han laver bliver
et gæt.
Kan det have noget at gøre med skibsfart. Faderen kunne evt. stamme fra
Würtzlen i Tyskland.

Med venlig hilsen
Carsten Pedersen