Skærme
Fijala 3554
Onsite Garanti!
Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 14:37

Hej

Jeg fatter det ikke!

Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG. Den viser sig at være
defekt.
Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til INfoCare som så vil
sende mig en repareret skærm og så sender jeg min tilbage til dem.

Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg med
at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med
fingeraftryk på skærmen, etc.

Det kan da ikke passe, kan det?
Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?
Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!

Mvh Anders

--
"Vandet var 14, og pigen var Samer og Singapore Airlines er til salg..."

--> Fjern "FJERN", i min adresse for at reply'e til mig.

---

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-10-02 14:50

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg med
> at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med

Nej, det er noget med hvis man modtager en varer defekt. Eller hvis det går
istykker inden en vis grænse jeg ikke kan huske. Kan man kræve et nyt
produkt..

Men så er der vist et lille men.....

Det er hvis udgifterne overstiger, hvad det vil koste at levere en brugt
repereret skærm.. Så må de vist godt det...

Men jeg ville ikke finde mig i det.

> Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?
> Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
> som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!

Så ville jeg ophæve købet.. Den er jo stadig som leveret?

Jeg sidder selv i samme sitiation.. at min Samsung skærm endnu engang er
halvdød.... Før fik jeg leveret en spritny skærm.. Men da jeg lige har talt
med http://www.antaservice.se/info/mainpage/main.asp som der åbenbart nu
foretager ONsite ombytninger for samsung.. Siger de at man vil få en
repererert skærm, som har samme alder som den nuværende....

Men når man for en sådan, vil den helt sikkert være godt smudset til.. og
man skal til at gøre den ren osv. hvis den ikke er risset i glasset og alt
muligt. Eller hvis coatingen på skærmen er ødelagt ved forkert aftørring
osv.?

Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 14:58

Har snakket med InfoCare og de siger at hvis det er indefor 14 dage så SKAL
de sende en SPRIT ny skærm, så det gør det. HURRA!

Mvh ANders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 15:43

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev

> Har snakket med InfoCare og de siger at hvis det er indefor 14 dage så SKAL
> de sende en SPRIT ny skærm, så det gør det. HURRA!

Ifølge købeloven kan du kræve omlevering (dvs. ny skærm) indenfor de første
seks måneder efter købet.

Bjarkes udsagn om at hvis udgifterne for omlevering overstiger, hvad det vil
koste at levere en brugt repareret skærm, må du affinde dig med en repareret
skærm gælder ikke. I købeloven beskrives det som "uforholdsmæssigt" store
omkostninger, og dette er kun hvis SHG er tvunget til at ride på kamelryg til
Kina og dressere en abe til at bygge en ny skærm til dig, at omkostningerne
for omlevering er for store. I sådanne (og lignende ekstreme) tilfælde må du
affinde dig med en repareret skærm.

Et andet eksempel (og måske lidt mere jordnært), er hvis du køber en spritny
bil, og den viser sig at have en defekt vinduesvisker. Du kan ikke kræve at
få en ny bil, men du kan kræve at få vinduesviskeren repareret. Udgifterne
til omlevering vil nemlig være uforholdsmæssigt høje i forhold til at
udskifte en defekt vinduesvisker.

Forbrugerinformationen formulerer det på
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/ således:
"...er det fordi køber ikke kan kræve omlevering eller afhjælpning, hvis det
er umuligt, eller det påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger. "

Og paragrafferne må du en tur i jura-gruppen for at hente...

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 16:52

SHG NÆGTER at have noget med det at gøre, da de henviser til InfoCare, så
det er vist med InfoCare at slaget skal slås.

Men det virker som om det går fint. Har lavet en RMA, og så skulle de
eftersifgende sende mig en SPRITNY skærm med posten (da købet er sket
indenfor 14 dage får man en HELT ny skærm, også grundet at min skærm var DOA
(dead on arrival))

Så skal jeg bare sende denne defekte tilbage til dem, og så er det fjong.
Håber ikker der blier komplikationer!

Mvh Anderes

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 17:21

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev

> SHG NÆGTER at have noget med det at gøre, da de henviser til InfoCare, så
> det er vist med InfoCare at slaget skal slås.

Så er SHG nogle klaphatte. Hvis skærmen er defekt ved modtagelsen er det SHGs
ansvar og ingen andres. En forhandler kan ikke løbe fra sin
garantiforpligtelser, så hvis du vil returnere skærmen til SHG, skal de
modtage den.

At der så kan være en tidsmæssig fordel i at returnere skærmen til InfoCare
er noget andet, men SHG må *aldrig* nægte at tage imod skærmen. Om de så
alligevel sender skærmen videre til InfoCare kommer ikke forbrugeren ved.

Men så lad os håbe InfoCare klarer ærterne, når SHG åbenbart ikke selv vil.

mvh
Peter

Fra : Madsen

Dato : 22-10-02 17:29

Chuke Mimergolf skrev:

> [...]

Det er SHG der har solgt dig skærmen og det er dermed dem som har
ansvaret, uanset hvad de så end undskylder sig med. En bekendt havde
det samme problem med BJ-Trading som ikke ville tage en skærm tilbage
som var defekt ved leveringen. De undskyldte sig med at der var onsite-
garanti på, så han måtte vente til der engang ville komme en lastbil
forbi fra firmaet i Tyskland som stod for onsite-garantien. Efter en
lille uges tovtrækkeri tog BJ-Trading skærmen retur.

Så vidt jeg husker så var det i <news:dk.forbruger> at nogle flinke
mennesker fortalte mig hvordan tingene hang sammen. Det er dog ved at
være et par år siden og muligvis er lovgivningen ændret siden da, men
jeg tvivler. Prøv i <news:dk.forbruger>.

Madsen.

Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 18:07

Det skal siges at jeg IKKE købte via nettet, men via deres fysiske butik i
Århus!

Ændrer det sagen?

Mvh Anders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 18:11

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev

> Det skal siges at jeg IKKE købte via nettet, men via deres fysiske butik i
> Århus!
>
> Ændrer det sagen?

Ikke det fjerneste.

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 18:24

Men jeg nægter at tro de vil give mig en HELT ny skærm. De hæfter sig ved
regelen om at de for udgifter ved det. Så de sender den jo nok bare til
reparation hos InfoCare.

Nå, det er træls. Men jeg har altså lavet en RMA hos InfoCare og så skulle
de gerne sende mig en helt splinterny skærm, og så sender jeg den defekte
tilbage. (er det ikke sådan det fungerer (sådan forstod jeg det ihvertfald))

Mvh Anders

PS: skal jeg forresten forstå det sådan på jer at jeg har KLOKKEKLAR ret til
at tage til SHG's forretning og FORLANGE at de giver mig en HELT ny skærm
fluks (INGEN reparatione eller noget, bare en NY skærm HER og NU)???

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 18:47

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev
> Men jeg nægter at tro de vil give mig en HELT ny skærm. De hæfter sig ved
> regelen om at de for udgifter ved det.

Hvor der handles spildes der. SHG er tydeligvis ikke voksne nok til at drive
forretning, når de tuder sådan over købelovens barske virkelighed.

> [...]
> de gerne sende mig en helt splinterny skærm, og så sender jeg den defekte
> tilbage. (er det ikke sådan det fungerer (sådan forstod jeg det

Og næste gang vil jeg nok vælge at handle et andet sted end SHG.

> [...]
> at tage til SHG's forretning og FORLANGE at de giver mig en HELT ny skærm
> fluks (INGEN reparatione eller noget, bare en NY skærm HER og NU)???

Ja. Ja. Ja. Ja. oooooog JA. (hvis altså fejlen er væsentlig) - Jævnfør
købeloven §78

SHG klamrer sig til §78 stk. 2 når de forsøger at fortælle dig, at de ikke
vil omlevere fordi det er forbundet med omkostninger, men den holder altså
ikke i byretten. De omkostninger SHG har ved at levere en ny skærm er ikke
noget at snakke om.

Se købeloven på http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm og dunk dem i
hovedet med den.

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 18:58

> [...]
> ikke i byretten. De omkostninger SHG har ved at levere en ny skærm er ikke

Hej

Nu har jeg sendt en mail til SHG (en ret så BITTER mail) hvor jeg dunker dem
i hovedet med købeloven og fortæller dem at de ikke har ret til ikke at give
mig en ny skærm.

Jeg fortæller dem at hvis InfoCare leverer en brugt/gammel/før
repareret/altså IKKE-ny skærm, så kommer jeg en tur forbi SHG med den!

Problemet er at så er der nok gået over 14 dage, og så er jeg jo på
skideren; men nu vil jeg ikke så monstre over det hele. Måske klarer
InfoCare ærterne for mig, kender dem dog ikke, men man har vel lov at håbe
at der findes NOGLE derude der er bare en lille smule service-mindede!

SHG har jeg handlet med for sidste gang, det er sikkert!

Mvh Anders
Mvh Anders

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 22-10-02 19:09

> [...]
> InfoCare ærterne for mig, kender dem dog ikke, men man har vel lov at håbe
> at der findes NOGLE derude der er bare en lille smule service-mindede!

Husk på, at garantien nulstilles ved hver ny skærm, således at
leveringsdatoen for den nye skærm bliver gældende for 2 års perioden og de
andre tidsgrænser. Det er vist ikke ualmindeligt, at butikker prøver at
tolke loven sådan at de 2 år gælder fra første skærm.

M.v.h.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 19:15

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> skrev

> [...]
> andre tidsgrænser. Det er vist ikke ualmindeligt, at butikker prøver at
> tolke loven sådan at de 2 år gælder fra første skærm.

God pointe - men foretages omlevering af InfoCare nulstilles garantien IKKE.
Kun omlevering foretaget af sælger medfører ny garanti.

mvh
Peter

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 22-10-02 19:21

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> God pointe - men foretages omlevering af InfoCare nulstilles garantien
IKKE.
> Kun omlevering foretaget af sælger medfører ny garanti.

Ok, vigtig detalje der.

M.v.h.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 19:13

> [...]

> Jeg fortæller dem at hvis InfoCare leverer en brugt/gammel/før
> repareret/altså IKKE-ny skærm, så kommer jeg en tur forbi SHG med den!

Fornuftigt. Om tonefaldet i mailen er velvalgt kan jeg ikke afgøre, men at du
har sendt dem en mail og gjort dem opmærksomme på deres forpligtelser er en
god ting.

> [...]
> InfoCare ærterne for mig, kender dem dog ikke, men man har vel lov at håbe
> at der findes NOGLE derude der er bare en lille smule service-mindede!

Om der går over 14 dage gør ingen forskel. Du har anket over fejlen med det
samme, så i princippet er det ligegyldigt hvornår du kan levere skærmen
tilbage til shg. Men i sådanne sager er det altid vigtigt, at du handler
omgående ("uden ugrundet ophold" som det så smukt formuleres i købeloven), og
det har du indtil videre gjort.

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 23-10-02 11:08

> [...]
> ikke i byretten. De omkostninger SHG har ved at levere en ny skærm er ikke

Her er hvad SHG-damen siger til mig som svar de jeg konfronterede hende med
ovenstående §:

"Hej igen

øhhh dette en paragraf på en mangel ikke en defekt vare... Mangel er hvis en
kunde modtager et produkt og senere hen finder ud af at der mangler enten et
kabel til et bundkort eller f.eks skruer til et kabinet. Mangel og
reklamation er to helt forskellige sager.
Jeg videresender lige din mail til vores juridisk rådgiver så kan du
korresponderer med ham."

JEG ved ikke om hun har ret eller om hun snakker for sin syge moster, men nu
sender InfoCare mig i hvert fald en ny skærm, så kan SHG rxxxx mig.

Mvh Anders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 23-10-02 12:41

> [...]

et
> kabel til et bundkort eller f.eks skruer til et kabinet. Mangel og
> reklamation er to helt forskellige sager.

Det grænser jo til det pinlige!
Damen fra SHG er åbenbart ikke bekendt med at en "mangel" er den juridiske
term for en fejlbehæftet vare. "Manglen" kan ligge i at den ikke lever op til
det, den skal kunne ku', eller at noget er defekt (mangler at virke).

Henvis hende til denne side, som er let forståelig (sikkert også for hende),
og bed hende om at læse den nederste linje på siden:
http://www.fi.dk/ret/koeb/manglervedvaren/hvad/

> Jeg videresender lige din mail til vores juridisk rådgiver så kan du
> korresponderer med ham."

Ja, det var nok en god idé, for hun skulle nok slet ikke have svaret i første
omgang.

> JEG ved ikke om hun har ret eller om hun snakker for sin syge moster, men
nu
> sender InfoCare mig i hvert fald en ny skærm, så kan SHG rxxxx mig.

"Tilgiv hende, thi hun ved ej hvad hun gør" var der vist engang en mand med
sandaler der sagde noget i retning af.

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 23-10-02 13:39

Tak for hjælpen Chuke.

Det er utroligt at SHG's medarbejdere ikke kender til købeloven. Det er
pinligt at de svare på noget de ikke ANER noget om.

Jeg handler ALDRIG med SHG mere. De prøver tydeligvis at løbe fra deres
ansvar og har ingen service what-so-ever.

Mvh Anders

Fra : Andrew

Dato : 23-10-02 14:20

Min store frygt nu er selvfølgelig at jeg får den nye skærm fra InfoCare og
så sender jeg denne defekte til dem hvorefter de ringer til mig og hævder at
der INGEN fejl er på den.

Det kunne lige passe.

Det er små fejl som jeg mener der er på denne skærm jeg nu har. Derfor vil
jeg havde den byttet. Men sæt nu at alle disse skærme har en summetone samt
bøjer den højre 1/10 af skærmen i 1024*768 (100Hz) ? Så skal jeg bøde for
det med sikkerhed.

JEG mener bare ikke at det kan passe at der skal være denne "sammenpresning"
i den omtalte opløsning samt at skærmen i MINE øjne virker "ulden" i
nederste venstre hjørne set i forhold til andre steder på skærmen hvor den
står HELT klar.

Mvh Anders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 23-10-02 15:39

> [...]

> så sender jeg denne defekte til dem hvorefter de ringer til mig og hævder

Det gør de ikke. Der var vel en grund til at du indleverede skærmen, og
selvom det "kun" er geometrifejl eller lignende, er det nok til at din klage
er berettiget. At de samtidig giver dig en ny skærm før du indleverer din
gamle, svarer til at de har accepteret din klage, hvilket er bindende - også
selvom det var ubeset. Kun hvis du har handlet direkte svigagtigt (dvs.
volsomt overdrevet din fejlbeskrivelse af skærmen), kan de kræve at du
leverer den nye skærm tilbage.

Du kan roligt sove trygt.

> [...]
> bøjer den højre 1/10 af skærmen i 1024*768 (100Hz) ? Så skal jeg bøde for

Næh. Så er det en generel fejl på hele serien, og i strid med hvad man vil
kunne forvente af en intakt skærm. I så fald er du berettiget til at hæve
købet.

Men inden du spekulerer videre, så vent og se hvad der sker. InfoCare har
utallige sager som din, og er vant til at skærme med selv små fejl
returneres. Da InfoCare tjener penge på hver ombytning, er de i virkeligheden
ret ligeglade med fejlenes størrelse.

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 23-10-02 18:56

> [...]
> selvom det var ubeset. Kun hvis du har handlet direkte svigagtigt (dvs.
> volsomt overdrevet din fejlbeskrivelse af skærmen), kan de kræve at du

Jeg skrev i beskrivelsen at der muligvis var overslag i spolen (summen) og
muligvis fejl i det horisontale korrektionskredsløb (det med at højre 1/10
presses i 1024*768 - 100hz).

De har idag sendt mig en bekræftigelse hvor de siger at RMA sagen er
godkendt og de sender mig en ny skærm.

Når så den kommer, sender jeg denne jeg har nu tilbage til dem med en seddel
hvor der står hvordan jeg oplever fejlen. Og fejlen er KLOKKE-klar. Der er
ingenting at tage fejl af. Har haft skærmen sat til en anden computer med en
helt anden opsætning (andet grafikkort, etc) end min egen, og den gjorde det
samme.

Jeg skal jo ikke kunne sige om der ER fejl i det "hotisontale
korrektionskredsløb" (hvilket jeg ikke ANER hvad er, det var en venlig sjæl
der svarede mig i et tidligere indlæg og sagde at det muligvis var det), men
lige meget om der ER eller EJ, så er der noget galt.

Tak for hjælpen

Mvh Anders
--
Handel ALDRIG med SHG.dk

http://tipsogodds.homepage.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 24-10-02 00:30

> --
> Handel ALDRIG med SHG.dk

Må jeg korrigere. Handel aldrig med shg hvis du køber en vare der går i
stykker.
Jeg har købt alle mine 5 pc'ere hos shg. Jeg har fået en god pris hos dem
synes jeg, og jeg har aldrig købt en fejlbehæftet enhed hos dem.
Mvh
Peter

Fra : Madsen

Dato : 22-10-02 18:15

Andrew skrev:

> Det skal siges at jeg IKKE købte via nettet, men via deres fysiske
> butik i Århus!
>
> Ændrer det sagen?

Det vil jeg ikke mene at det gør, men igen så er det sikreste nok at
spørge i <news:dk.forbruger>.

Madsen.

Fra : Blaster

Dato : 22-10-02 16:10

Hvornår har du købt din skærm?? Du har jo 14 dages returret når du køber
over nettet.

Fra : Andrew

Dato : 22-10-02 16:52

Jeg købte desværre nede i deres fysiske forretning i Århus, så den går
desværre ikke.

Mvh Anders

Fra : McDonald´s

Dato : 23-10-02 20:34

Hej.....
Ialt det her købelovs-piveri, tror jeg at det "originale" emne gik lidt
tabt........:

ONSITE-GARANTI...er en service producenten yder og IKKE forhandleren.....for
at du ikke skal sende din skærm til sydkorea..findes InfoCare, som varetager
den Onsite, producenten yder.....
Ligesom 3 års garanti....det sidste år er fra prod. side.....det vil sige
InfoCare........

Jeg vil næsten gå ud fra at forhandlerens læs: "Salgs og
leverings-betingelser", som jo er en kontrakt du indgår med sælger, stemmer
overens med købeloven.
Derfor er det, det du skal holde dig til.....og skulle der være en
uoverenstemmelse kan det naturligvis påpeges ellers ikke.....

Altså....eftersom at du har haft mulighed for at beskue produktet før
handlen....har du jo desværre ikke ret til at ophæve købet....
Men læs altid det med småt før du køber noget som helst....fordi
betingelserne kan være langtfra ens....nogle kan være sværere at snakke med
end andre...

Pyha.....men jeg må sige at mht. Onsite ? har sælger sgu´ ikke gjort noget
forkert....mht. alt det §-ræs....må du sgu´ hellere spørge
forbrugerstyrelsen til råds.....de er der trods alt for din skyld......

Held og lykke med det

McD

Fra : Andrew

Dato : 23-10-02 21:12

> [...]
> forkert....mht. alt det §-ræs....må du sgu´ hellere spørge
> forbrugerstyrelsen til råds.....de er der trods alt for din skyld......

Tak.

Jeg gider sgu næsten heller ikke spekulere mere på det. Jeg vil bare have en
skærm uden defekter.
Så jeg glæder mig til at jeg får den nye skærm ind ad døren.

Mvh Anders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 23-10-02 23:31

"McDonald´s" <jacobmjelde@b2mail.dk> skrev i

> Altså....eftersom at du har haft mulighed for at beskue produktet før
> handlen....har du jo desværre ikke ret til at ophæve købet....

Vrøvl. Der er ikke noget, der hedder købt som beset. Hvis skærmen er defekt
ved leveringen (dvs. overdragelse fra sælger til køber), foreligger der en
mangel. Hvis sælger ikke kan tilbyde omlevering eller give køber et
forholdsmæssigt afslag i prisen, er han forpligtet til at lade handlen gå
tilbage. Det gælder i alle tilfælde, hvor fejlen / manglen er af betydelig
karakter.

Kald det købelovs-piveri eller ej, men sådan er reglerne, og dem skal enhver
forhandler rette sig efter.

> Men læs altid det med småt før du køber noget som helst....fordi
> betingelserne kan være langtfra ens....nogle kan være sværere at snakke med
> end andre...

Ligegyldigt hvad der står i betingelserne, kan sælger aldrig stille køber
ringere end hvad købeloven foreskriver.

mvh
Peter

Fra : Anders [4200]

Dato : 24-10-02 19:44

Fra : Martin T.

Dato : 29-10-02 20:45

> [...]
> Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
> som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!

Kan ikke bidrage så meget til sagen udover mine egne erfaringer med
InfoCare.

I mit arbejde som IT-administrator har jeg tit måtte levere mange skærme til
garantireparation hos InfoCare, bla Sony og Compaq skærme (De har InfoCare
som reperatør)

Min egen Compaq P700 (Trinitron) arbejdsskærm døde efter nogle måneder.
Efter at have sendt den til rep. fik jeg en brugt ombytningsskærm (samme
model), men der var ridser i "plasten", så denne røg tilbage. Modtog så
endnu en P700, men denne var der geometri-fejl på, så den røg fluks tilbage.
Den 3. gang, fik jeg en spritny Compaq P710 skærm. Så alle gode gange 3

Derudover har HP en suveræn service. En 15" TFT (L1520M) manglede pludselig
1/3 af skærmen. Ringede til HP og dagen efter kom de og udskiftede den med
en spritny.

Mvh. Martin T.