Frontosa spiser ikke mere.. ?
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-10-02 11:28

Hej,

Jeg har 4 stk. frontosa gående i et akvare, 3 hunner og 1 han.
Hannen er begyndt at holde sig "skjult" hele tiden, og den spiser ikke når
der fodres ... heller ikke selvom foderet kommer lige hen om hovedet på ham.
Det er nu tredje dag den ikke spiser.

Hvad kan der være galt???
Alderen på flokken er ca. 1½-2 år....

Mvh Dennis

Fra : Christian H

Dato : 22-10-02 12:44

"Dennis Meng Hansen" <FJERN.dennis@dpnet.dk> wrote in message
> [...]
> der fodres ... heller ikke selvom foderet kommer lige hen om hovedet på

Jeg ved ikke så meget selv, men har selv noget sygdom blandt mine duboisier.
Derfor har jeg bla. læst dette:
http://www.cichlids.dk/sygdomme.htm

Der er masser af andre steder på nettet du kan få info om sygdomme, og man
kan læse sig helt kulret!
Nogle steder er der forskel på flagellater og bugvattersot, og andre steder
ikke.
Selv planteimporten og flyvefisken er uenige, om det er en og samme sygdom.
Og også om hvorvidt det smitter.
I mit akvarie går der også pemba'er, men der har ingen sygdomstegn været.

De mente dog begge at aquafuran var løsningen, så mine fisk er på aquafuran
kur lige nu!

Christian H

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-10-02 18:17

Christian H <ch@gimp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ap3df4$rdgqm$1@ID-159118.news.dfncis.de...
> [...]

> I mit akvarie går der også pemba'er, men der har ingen sygdomstegn været.
>
> De mente dog begge at aquafuran var løsningen, så mine fisk er på

Der er formentlig flere sygdomme som giver sig udtryk på samme måde,
derved kan uenigheden opstå.
At de kan være uenoige om at det smitter undrer mig meget, da det er
erfarne folk der står begge steder,
men at det er smitsomt, og endda temmeligt meget, skal der ikke herske
uenighed om, for det er det!!
Men det er da heldigt at de begge var enige om at du skal bruge det samme
middel til at bekæmpe den.
På apoteket skal de udlevere det billigste præperat, men sådan er det
desværre ikke her.
I planteimporten kan du få noget fra JBL, der hedder Furapond eller noget
i den stil, det er som navnet siger
beregnet til damme, men indholdet er nøjagtig det samme, men du får
dobbelt så meget til samme pris.

Carsten

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 23-10-02 07:39

> [...]
noget
> i den stil, det er som navnet siger
> beregnet til damme, men indholdet er nøjagtig det samme, men du får

Såeh, I mener det er noget sygedom fisken har?
Fisken i sig selv ser faktisk sund og frisk ud - den kommer bare ikke frem
og spiser, og heller ikke frem i øvrigt.

Det kan ikke skade at give dem Furapond, selvom det evt. ikke skulle være
sygdom?

Dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-10-02 09:47

Dennis M. Hansen <dennis.fjern@dpnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Iurt9.9$CK.264@news.get2net.dk...

> [...]
> og spiser, og heller ikke frem i øvrigt.
>
> Det kan ikke skade at give dem Furapond, selvom det evt. ikke skulle være

Problemmet med sygdommen er at du ikke kan se det før end at det er alt
for sent.
Til at starte med ser fisken sund ud, men spiser bare ikke, efter noget
tid, begynder den at svulme op.
Og så er det for sent at behandle den. Det der sker i fisken er at de
parasitter/flagelatter som sidder inde i alle fisk,
pludseligt har fået overtaget, fordi fisken på en eller anden måde er
svækket, det kan være stress eller f.eks dårligt vand(gammelt vand).
Når du kan se at der er noget galt, er det fordi fiskens indvolde er helt
opædte af flagelatterne.

Med mindre du giver fiskene Furapond, i store koncentrationer, skader det
ikke.

Carsten

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 23-10-02 09:56

> Problemmet med sygdommen er at du ikke kan se det før end at det er alt
> for sent.
> Til at starte med ser fisken sund ud, men spiser bare ikke, efter noget
> tid, begynder den at svulme op.

Så må jeg vist hellere få gjort noget ved det......

> [...]
> pludseligt har fået overtaget, fordi fisken på en eller anden måde er
> svækket, det kan være stress eller f.eks dårligt vand(gammelt vand).

Hvad med direkte sollys i f.eks 4 timer ved skyfri himmel??? Kan det være
årsagen?
Det skete nemlig i lørdags, hvor kæresten havde rullet op for rullegardinet,
som ellers altid er nede.
Da jeg kom hjem og så det, var vandet helt tåget! Fiskene så dog ud til at
have det fint.....
Men, dagen efter, døde 3 duboisi for mig meget hurtigt efter hinanden. Jeg
skiftede vandet, for at være lidt mere på den sikre side. Men siden i
lørdags har den ene frontosa altså intet spist.

> Med mindre du giver fiskene Furapond, i store koncentrationer, skader
det
> ikke.

Så må jeg hellere give dem noget......... måske han kan reddes endnu jo.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-10-02 13:48

Dennis M. Hansen <dennis.fjern@dpnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Gutt9.502$CK.611@news.get2net.dk...

> [...]
> skiftede vandet, for at være lidt mere på den sikre side. Men siden i
> lørdags har den ene frontosa altså intet spist.

Lyset har intet med det at gøre.

Uden at kende de nærmere opmstændigheder, virker det som om du har en
nitrit/nitat bombe monteret i dit akvarie!
At vandet bliver tåget sådan bare lige pludseligt, tyder på ammoniak i
vandet, og det kommer af for få og små vand skift.

Carsten