Wireless mellem 2 huse
Fra : Kim Jensen

Dato : 22-10-02 11:13

Hej!

Vi har behov for at oprette en netforbindelse mellem 2 huse, ca. 30 m fra
hinanden. Der er HELT frit mellem de 2 huse. I det ene hus er der etableret
almindeligt kablet netværk, og i det andet hus skal der blot være en
stationær PC med adgang til netværket.

Jeg har kig på NetGear ME102GE access point til ca. 1100 inkl. moms og
MA101GE USB adapter til ca 850 inkl. moms. Vil det kunne bruges til mit
setup?

Kan det gøres billigere (og stadig fungere)?

mvh
Kim Jensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-10-02 16:20

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message news:ap3887$lca$1@sunsite.dk...
> [...]
> setup?
>
> Kan det gøres billigere (og stadig fungere)?

Jeg ved du skriver Wireless, men hvis du vil være helt sikker på at det
virker, og det samtidig skal være billigt, ville jeg overveje at grave et
kabel ned, det er langt det billigste.

mvh
Preben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-10-02 17:32

In article <ap3887$lca$1@sunsite.dk>, Kim Jensen wrote:
> [...]
> setup?
>
> Kan det gøres billigere (og stadig fungere)?

Hvis du er sikker på at maskinen med USB adapter kan se dit access
punkt, så skulle der ikke være noget galt med det. Og du kan vel
god få 5 Mbit (husk at det reelt kun er det halve i overførsel).

Det optimale vil dog være to WLAN bridges med retningsorienterede
antenner. Men det er en anden pris.

For en billigere løsning, så kan du køre 35 meter ethernet kabel
og stramme ud mellem de 2 bygninger. Fiber anbefales dog mellem
bygninger.

En brevdue er muligvis billigere, og den kan også anvendes til TCP/IP,
med ret stoore pakkestørrelser. Delay er dog som regel for stort til
praktisk brug.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 23-10-02 05:37

Kim Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har kig på NetGear ME102GE access point til ca. 1100 inkl. moms og
> MA101GE USB adapter til ca 850 inkl. moms. Vil det kunne bruges til mit
Dette burde virke fint hvis du kan få begge enheder placeret så man kan
se mellem dem (for eksempel i vindueskarme).
Hvis du har eller kan få behov for at tilkoble mere end en computer i
huset der nu ikke har netværk kan du med fordel købe 2 ME102 da disse
har mulighed for at kunne bruges som bridges. Dette vil sige at man kan
koble to kablede netværk sammen med dem.
Hvis du er helt sikker på kun at skulle koble en computer på i den ene
ende er den bridgede løsning overkill og uden nogen videre fordele.
(Du kan få MA101 billigere på
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwad3/netngma101.html)

> Kan det gøres billigere (og stadig fungere)?
Det kan gøres billigere ved at købe et netværkskabel og grave det ned
mellem husene. Fagfolk anbefaler imidlertid ikke at benytte kobberkabler
mellem bygninger, men der er dog mange glade amatører der har gjort det
uden problemer. Det rigtigste mellem bygninger ville være at benytte
fiber, men dette når hurtigt at blive rigtigt dyrt og vil efter min
mening kræve fagfolk til installationen.

Er der nogle der vil forklare hvilke problemer kobber mellem bygninger
kan give? (Jeg er nemlig ikke selv så sikker i min sag...)

Hvis jeg skal sammenligne de to løsninger (kobber mod trådløst) vil jeg
sige at den trådløse løsning er god nok til internetdeling,
printerdeling, spil og lidt fildeling. Hvis du ønsker at slæbe store
videofiler eller lignende mellem husene bør du få en fast løsning. Den
trådløse løsning kræver mindre fysisk indsats og koster lige under
2000kr, mens den kablede løsning kræver at i finder skovle og spader
frem men koster til gengæld under 500 kr.

MVH
Mads

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 24-10-02 14:41

"Mads Bahrt" <madsb@odense.kollegienet.dk> wrote in message
> Er der nogle der vil forklare hvilke problemer kobber mellem bygninger
> kan give? (Jeg er nemlig ikke selv så sikker i min sag...)

Den kan give ristet udstyr i enderne af kablet. Det gjorde det ved mig. Men
jeg har ikke råd til at skifte til 120m fiber så det forbliver kobber...

MVH
Thomas

Fra : Mads Bahrt

Dato : 24-10-02 15:27

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> [...]
> jeg har ikke råd til at skifte til 120m fiber så det forbliver kobber...

Det var også noget i den retning jeg havde hørt om - hvor meget udstyr
fik du ristet? - Kun netkort og switch, eller også bundkort, processor,
strømforsyning etc.?

Fra : kcdc@tiscali.dk

Dato : 22-01-03 20:52