2 ip-net til 1 net
Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 22-10-02 09:54

Hejsa.

Jeg og nabo'en har hver sit ip-net (på grund 2 forskellige adsl udstyr)
henholdvis 192.168.1.x og 192.168.0.x.
Vi har trukket pds kabel imellem husene.

Vi vil nu gerne kunne se hinandens interne netværk som om det
var eet stort netværk trods de 2 forskellige ip-net's

Kan nogen hjælpe os med how-to ?

Mvh,
Mads

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-02 10:17

On Tue, 22 Oct 2002 10:53:59 +0200, "news.inet.tele.dk"
<mads@creutz.dk> wrote:

> [...]

> Vi vil nu gerne kunne se hinandens interne netværk som om
> det var eet stort netværk trods de 2 forskellige ip-net's

I kan begge ændre subnet-masken til 255.255.254.0, og så i øvrigt
beholde de adresser, default gateways etc. I nu engang har.

-A

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 22-10-02 15:04

Hej igen.

Det vil sige at ved at vi ændrer subnetmasken, kan vi slutte hinandens
netværk sammen via f.eks en switch ?

Det vil sige at vi ingen problemer får med dhcp serverne på hver af
vores ip-net.

Hvad med routningen imellem de 2 net ?

Mvh,
Mads

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-10-02 16:17

"news.inet.tele.dk" <mads@creutz.dk> wrote in message
> Hej igen.
>
> Det vil sige at ved at vi ændrer subnetmasken, kan vi slutte hinandens
> netværk sammen via f.eks en switch ?

Ja,
Fordi når i ændrer subnet masken til det -A skrev så vil Windows finde ud af
at ikke skal sende pakker til det andet net efter routeren først.

> Det vil sige at vi ingen problemer får med dhcp serverne på hver af
> vores ip-net.

I giver maskinerne statiske IP-adresser?
Uden at jeg ved en kæft om det - så tror jeg ikke sådan en dum ADSL router
kan finde ud af det hvis det er en af de mindre der typisk sendes med en
ADSL.

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-02 22:45

On Tue, 22 Oct 2002 16:04:02 +0200, "news.inet.tele.dk"
<mads@creutz.dk> wrote:

> Det vil sige at ved at vi ændrer subnetmasken, kan vi slutte
> hinandens netværk sammen via f.eks en switch ?

Ja.

> Det vil sige at vi ingen problemer får med dhcp serverne på
> hver af vores ip-net.

I vil højest sandsynligt få problemer med jeres DHCP-servere, så
det nemmeste er nok, hvis I konfigurerer maskinerne med faste IP-
adresser.

> Hvad med routningen imellem de 2 net ?

Der skal ikke routes, for med en bredere maske, er der ikke tale
om to net.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/