Jeg kan blive så vred
Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-10-02 21:05

Uh hvor kan jeg blive vred på alle disse uansvarlige "opdrættere" (håber
ikke du har noget imod, jeg bruger dig som eksempel, Helle Nielsen)

Først får Helle en dødssyg killing fra en gård, og nu køber hun en birma fra
en BYB. Hvordan kan man dog behandle katte/killinger på den måde (ikke om
dig Helle)??

Og har man ikke noget til overs for kattene, kunne man da tage hensyn til
køberne, hvorfor skal de udsættes for sorgen over at miste en lille nuser,
og hvorfor skal de have besværet med at rette op på en killing.

Jeg måtte bare skrive lidt af mig.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-10-02 21:13

Hej Nina
ja det er ufatteligt, hvad der sker. Håber bare for Helle
at der ikke kommer problemer med Emil.

Kan vi opsumerer hvad vi ved om denne BYB, hvilke
katte, under hvilke betingelser osv. måske kunne vi gøre
noget, et eller andet, tæve hende nå ja det mener jeg ikke
og alligevel................

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Jesper & Pernille

Dato : 21-10-02 22:10

Hej Marianne og I andre,

Helle og jeg har talt om at samle noget materiale sammen og henvende os
til Dyrenes Værn eller noget lignende. Det vil jeg tage mig af når jeg
kommer hjem fra ferie. Jeg vil også gøre Kattens Værn her i Odense
opmærksom på det, og jeg ved at Jyrak er klar over hvad der foregår, men
de kan selvfølgelig ikke gøre noget, når hun ikke er medlem.

Min underbos kollega har en "halv Maine Coon" fra den samme dame.

Hvad jeg ved og har lyst til at udbrede til offentligt kendskab lige nu er:
Damen bor på Assensvej i Bellinge, Odense SV.
Hun har Maine Coon, Norsk Skovkat og Hellig Birma.
Desuden har hun en masse andre dyr - hunde, et par vaskebjørne i en
voliere, fugle, påfugle m.m.
Hun annoncerer vist fortrinsvis i den blå avis.
Hendes norske skovkatte er ikke med stemplede stamtavler, jeg havde i
hvert fald ikke problemer med lige præcis den del af sagen. MCO'erne og
Birmaerne ved jeg ikke noget om.

Da vi hentede Ce'Nedra sidste efterår gik kattene i 2x3 m bure ude i et
nedlagt drivhus - i november måned *gys* - og blev fodret med sild fra
en tønde og tørfoder af ukendt mærke, sandsynligvis ikke
kvalitetstørfoder. Kattene gik på jord og havde ikke kattebakker i
burene. De havde dog nogle træstammer at klatre og kradse på. Ce'Nedra
havde orm og lopper og var givetvis ikke vaccineret.

I sin tid sendte jeg ikke nogen anmeldelser nogen steder hen fordi jeg
frygtede at jeg så ikke ville kunne få stamtavle på Ce'Nedra - hvis
damen viste sig at være usamarbejdsvillig så stod jeg jo der med en kat
jeg var lovet stamtavle på og ingen ville kunne gøre noget.

Men jeg samler info sammen fra mig selv, Helle og underboens kollega, og
så skriver jeg noget fornuftigt sammen og sender afsted. Selv om jeg er
ked af at høre at Helle har "støttet" hendes skumle katteavl, er jeg
glad for at sagen er kommet op så jeg er blevet mindet om at det faktisk
var min intention at gøre et eller andet ved det!!

/Pernille

Fra : marianne hellemose

Dato : 22-10-02 07:32

Hej Pernille
Det lyder rigtig godt. Jeg tænkte på om man kunne lave
en "slags" læserbrev, hvor der bliver fortalt om risikoen
ved at købe katte fra BYB'er, både med hensyn til kattens "ægthed" og
leveforhold og de mange store
dyrlægeregninger der gerne følger. Hvis et sådan standart
brev/artikel blev lavet, så kunne vi hver gang vi får henledt
opmærksomheden på en BYB, sende brevet til lokal-
aviserne i området. Når BYB'er nu ikke er medlemmer
af klubber er der jo ikke så mange sanktions muligheder,
så det er om at "synliggøre" problemet bedst muligt, så
folk bliver mere opmærksomme.
Bare nogle tanker, I er yderst velkomne med ideer osv

Fra : Niels Peter

Dato : 21-10-02 21:33

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse news:J4Zs9.149763$Qk5.5694959@news010.worldonline.dk...
> [...]
> køberne, hvorfor skal de udsættes for sorgen over at miste en lille nuser,
> og hvorfor skal de have besværet med at rette op på en killing.

Undskyld, men hvad er en BYB?

Niels Peter *dum i aften*

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-10-02 21:39

Hej *dumme* Niels Peter ;))

BYB Back Yard Breeder

Fra : Eva Schmidt

Dato : 21-10-02 21:27

Kan kun holde med dig Nina.

At nogen kan behandle dyr så elendigt og oven i købet handle på en måde,
som man vist godt kan kalde snyd og bedrag!

Men disse BYB opdrættere kan vel kun stoppes, ved at ingen køber
killinger hos dem? Når vedkommende ikke er medlem af nogen klub, kan man
jo desværre ikke ad den vej få stoppet hende.

Jeg lagde i øvrigt mærke til, at Helle havde fået Emil billigere, fordi
han havde knæk på halen. Jeg kunne godt lide at vide, hvad hun tager for
en killing uden denne fejl. Jeg mener bare, når killingen ingen
stamtavle har, så er den jo reelt set en huskat og så burde en halefejl
vel ikke have nogen betydning??
Hun kan nok så meget kalde den en Hellig BIrma, men den kan da ikke
udstilles som en sådan og eventuelle killinger kan da heller ikke få
stamtavle, vel??

Jeg giver afgjort ikke meget for hendes udtalelser om, hvor meget
kattene betyder for hende og at de kommer i første række.
Hvis det var tilfældet så havde hun da ikke solgt en underernæret,
møgbeskidt og loppebefængt killing!!

Man kan håbe, at der er kommet så meget opmærksomhed om dette "opdræt",
så det snart stopper, det vil da være en god ting for både katte og
købere.

mvh Eva

Fra : Helle Andersen

Dato : 22-10-02 01:09

"Eva Schmidt" <safeniKATTE@BAKKEprivat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3db4632d97ef6@dk-fritid-dyr-kat.dk...

> At nogen kan behandle dyr så elendigt og oven i købet handle på en måde,
> som man vist godt kan kalde snyd og bedrag!

Det må man sige ! Og så ydermere sælge katten til en
pris, der kun er lidt under, hvad man kan få en
stambogsført kat fra et ordentligt katteri for.

Jeg mener bare, når killingen ingen
> stamtavle har, så er den jo reelt set en huskat og så burde en halefejl
> vel ikke have nogen betydning??

Næ, det burde det ikke. Selvom katten havde været en
rigtig birma, så har en halefejl nu heller ingen
sundhedsmæssig betydning, selvom det langt fra er
ønskeligt.

> Hun kan nok så meget kalde den en Hellig BIrma, men den kan da ikke
> udstilles som en sådan og eventuelle killinger kan da heller ikke få
> stamtavle, vel??

Absolut nej.

> [...]
> kattene betyder for hende og at de kommer i første række.
> Hvis det var tilfældet så havde hun da ikke solgt en underernæret,

Helt enig - der kan ikke være meget kærlighed til kattene
dér, for så behandler man ikke sine dyr sådan - uanset
om det er huskatte eller racekatte.

> Man kan håbe, at der er kommet så meget opmærksomhed om dette "opdræt",
> så det snart stopper, det vil da være en god ting for både katte og
> købere.

Men så står der desværre en række andre og venter i
kulissen Dette er én af grundene til, at jeg ikke vil
sælge katte på åben stamtavle. Min skræk ville være at
erfare, at en af mine katte var endt sådan et sted, hvor
den kunne tilbringe sit liv med at spytte killinger ud

--
Helle
DK Tick-Tag