minus gange minus
Fra : Erik Daugaard

Dato : 21-10-02 13:46

Hej gruppe.

Nu er jeg et par gange havnet i en situation, hvor jeg har haft brug for at
argumentere for at minus * minus = +. Er der ikke nogen af jer der kan
komme med en god forklaring - lidt i stil med at forklare brøkregning vha.
lagkagedeling.

Mvh. Erik D.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-02 14:00

Erik Daugaard skrev:

> [...]
>argumentere for at minus * minus = +. Er der ikke nogen af jer der kan
>komme med en god forklaring - lidt i stil med at forklare brøkregning vha.

+ * + giver næppe problemer.

Man kan forklare de negative tal ved at sammenligne med gæld
eller frostgrader.

5 * (-8) = (-40)
   Man skylder 5 kr. væk til 8 mennesker: 40 kr. i alt.
(og omvendt)

Der er ingen dagligdags parallel til - * -. Men man kan
sandsynliggøre det ved at forklare at
(-5)*(-8) må være det modsatte af (5)*(-8).

--
Bertel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 14:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> eller frostgrader.
>
> 5 * (-8) = (-40)
> Man skylder 5 kr. væk til 8 mennesker: 40 kr. i alt.

Måske bedre med (-5)*8 = (-40), når det, som i dit eksempel, er de 5 kr. man
skylder væk. Måske lige meget, men bare lige for forståelsen skyld.

--
Flemming Jensen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-10-02 14:54

"Erik Daugaard" <erikdaugaard@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> argumentere for at minus * minus = +. Er der ikke nogen af jer der kan
> komme med en god forklaring - lidt i stil med at forklare brøkregning vha.

Jeg har hørt følgende "huskeregel":

Når det går godt for din ven, er det godt. (+ * + = +)
Når det går skidt for din ven, er det skidt. (- * + = -)
Når det går godt for din fjende, er det skidt. (+ * - = -)
Når det går skidt for din fjende, er det godt. (- * - = +)

   Torben

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-10-02 20:59

Erik Daugaard wrote:

> [...]
> argumentere for at minus * minus = +. Er der ikke nogen af jer der kan
> komme med en god forklaring - lidt i stil med at forklare brøkregning vha.

Hej Erik

Skal dit spørgsmål forstås sådan:

"Hvorfor er -(-2) = 2 ?"

Så har jeg et bud:

Det hele bunder i, hvad -a egentlig betyder.

Hvis a er et tal, er -a per definition det tal, som når det lægges til
a, giver 0.

(I) Hvis a + b = 0, kan man altså konkludere, at b = -a.

Vi har nu, at

a + (-a) = 0

eller (da det er ligegyldigt hvilken rækkefølge, vi lægger sammen i)

(-a) + a = 0.

Her står, at man får 0, når a lægges til -a, men så er

a = -(-a).

ifølge (1), for -(-a) er det tal, som man skal lægge til -a for at få 0.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Thor

Dato : 21-10-02 21:26

Det er ikke så galt: se her:

(5-3)*(7-2) = 35-10-21+6 = (2*5) = 10

Set som et rektangel med siderne 5 og 7:

Først tages hele arealet

* * * * * * *
* * * * * * *
* * * * * * * 5*7 = 35
* * * * * * *
* * * * * * *

så trækkes to delrektangler fra:

* *
* *
* * 5*-2 = -10
* *
* *

* * * * * * *
* * * * * * * -3*7 = -21
* * * * * * *

men nu er vi kommet til at trække for meget fra, så derfor lægger
vi overlappet mellem de to delrektangler til:

* *
* * -3*-2 = 6
* *

Måske ikke et bevis, men anskueligt!

mvh Thomas Riedel

Fra : Thor

Dato : 23-10-02 18:23

Er der nogen, der kan følge mig i nedenstående?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-10-02 22:14

Thor wrote:

> Er der nogen, der kan følge mig i nedenstående?

Ja, det er en slags inklusion-eksklusions-halløj. Man starter med det
store rektangel og fjerner først det høje rektangel ude til højre
så man får den rette bredde. Så fjerner man et lavt, langt rektangel
nede i bunden. Men så er man kommet til at trække det lille rektangel
i nederste højre hjørne fra *to* gange, så dét lægger man til én gang
for at pengene skal passe.

Hvis folk i øvrigt vil acceptere at

(a-b)·(c-d) = a·c + a·(-d) + (-b)·c + (-b)·(-d) = a·c - a·d - b·c + (-a)·(-d)

så kan de nok også bringes til at tro på at (-a)·(-d) = a·d .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Erik Daugaard

Dato : 24-10-02 11:35

OK ja, Thor. Rosen kommer bare ikke før til sidst, når tråden er endt. Erik
D.

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-10-02 14:25

Hej.

> [...]
> argumentere for at minus * minus = +. Er der ikke nogen af jer der kan
> komme med en god forklaring - lidt i stil med at forklare brøkregning vha.

Hvis du bruger at -a = -1*a, så kan du omskrive:

(-a)*(-b) = -1*a*(-b) = (-1)*a*(-1)*b = (-1)*(-1)*a*b = -(-a*b) = a*b

-mb

Fra : Stefan Holm

Dato : 22-10-02 15:03

"Martin Bundgaard" <noway@noway.noway> writes:

> Hvis du bruger at -a = -1*a, så kan du omskrive:
>
> (-a)*(-b) = -1*a*(-b) = (-1)*a*(-1)*b = (-1)*(-1)*a*b = -(-a*b) = a*b

Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om hvorfor minus gange minus giver
plus.

--
"Do you mind? I'm talking to my demon."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-02 15:25

Stefan Holm skrev:

>Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om hvorfor minus gange minus giver
>plus.

Ja. Hvis man vil bevise det, kan man gå ud fra at

   (5-5) * (-8) = 0

--
Bertel

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-10-02 15:59

> Og så er vi tilbage ved spørgsmålet om hvorfor minus gange minus giver
> plus.

Jens Axel Søgaard allerede har forklaret hvorfor -(-a) = a ovenfor.

Ideen med dette indlæg var blot at gøre det (lidt) mere åbenlyst, hvorfor
netop det er kernen i det oprindelige spørgsmål.

-mb

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-10-02 21:25

Martin Bundgaard wrote:

> Hvis du bruger at -a = -1*a, så kan du omskrive:
>
> (-a)*(-b) = -1*a*(-b) = (-1)*a*(-1)*b = (-1)*(-1)*a*b = -(-a*b) = a*b

Hvis man véd at negationen af negationen af et tal er tallet selv,
og hvis man accepterer reglen

(-x)·y = -(x·y) = x·(-y)

der kan kaldes »minus gange plus giver minus«, kan man skrive

(-a)·(-b) = -(a·(-b)) = -(-(a·b)) = a·b

Der er ingen grund til at bruge ét-taller, og reglen gælder også i de
tilfælde hvor der ikke findes et multiplikativt neutralt element.

Dybest set er det den distributive lov (reglen om at gang ind i paren-
teser) der fører til den »mystiske lov« at minus gange minus er plus.

Nogle mennesker kan godt lide at sandsynliggøre at to negationer op-
hæver hinanden, ved at bruge eksempler af sproglig art. Men det er jo
ikke klart (a priori) hvad logiske negationer (»ikke«) har at gøre med
modsatte (positive og negative) tal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-02 21:30

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Nogle mennesker kan godt lide at sandsynliggøre at to negationer op-
>hæver hinanden, ved at bruge eksempler af sproglig art.

Sproglige forklaringer og sammenligninger med dagligdags
fænomener letter forståelsen af negative tal. Jeg brugte
temperatur og gæld som eksempler.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-10-02 19:34

Erik Daugaard wrote:

> [...]
> argumentere for at minus * minus = +. Er der ikke nogen af jer der kan
> komme med en god forklaring - lidt i stil med at forklare brøkregning vha.

Hvis man skal forklare det meget teknisk, følger det af aksiomerne for
en ring (R,+,·). Man bør i nærværende sammenhæng udelukkende bruge
tegnet minus i den unære betydning (til at betegne det additive invers-
element til et givet element).

Det svære er at undgå at bruge andet end ring-aksiomerne. I bogen
Allenby: »Rings, fields and groups« vises det (pp. 12ff) at

for alle a og b: (-a)·(-b) = a·b (»den mystiske lov«)

strengt ud fra aksiomerne. Beviset fungerer ud fra et lemma der først
etablerer at

(i) for alle c: 0·c = 0
(ii) for alle a og b: (-a)·b = -(a·b)
(iii) for alle c: -(-c) = c

Her betegner »0« det additive neutral-element.

Det viser sig at man kun behøver følgende aksiomer til beviset:
- De aksiomer der siger at (R,+,0) er en gruppe.
- Den distributive lov

Man skal ikke bruge at addition er kommutativ. Man skal heller ikke
bruge at multiplikation er associativ, og slet ikke at der findes et
multiplikativt neutralt element (ét-element).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-10-02 20:11

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Hvis man skal forklare det meget teknisk, følger det af aksiomerne for
> en ring (R,+,·).

Og jeg tror ikke der er nogen vej udenom den tekniske forklaring. Man
bliver nødt til enten at give den eller nøjes med at postulere den
("Minus gange minus er nødt til at give plus, for det er den eneste
måde at få de regneregler vi kender fra positive tal til at gælde for
negative tal også").

Muligvis kan man slippe lidt lettere ved at lade være med at gå helt
til aksiomerne, fx ved at regne

a*b = [ 0 gange hvadsomhelst er 0 ]
a*b + 0 * (-b) = [ a-a = 0 skal gælde ]
a*b + (a-a)*(-b) = [ "plus minus" = "minus" ]
a*b + (a+(-a))*(-b) = [ gang ind i parentesen ]
a*b + a*(-b) + (-a)*(-b) = [ minus gange plus er minus ]
a*b + -(a*b) + (-a)*(-b) = [ x-x = 0 med x=a*b ]
0 + (-a)*(-b) = [ 0-x = x ]
(-a)*(-b)

Det forudsætter at man har set "minus gange plus er minus", men det
kan man lettere motivere intuitivt ved at se på gæld eller lignende.

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 22-10-02 20:22

> Muligvis kan man slippe lidt lettere ved at lade være med at gå helt
> til aksiomerne, fx ved at regne
>
> a*b = [ 0 gange hvadsomhelst er 0 ]
> a*b + 0 * (-b) = [ a-a = 0 skal gælde ]
> a*b + (a-a)*(-b) = [ "plus minus" = "minus" ]
> a*b + (a+(-a))*(-b) = [ gang ind i parentesen ]
> a*b + a*(-b) + (-a)*(-b) = [ minus gange plus er minus ]
> a*b + -(a*b) + (-a)*(-b) = [ x-x = 0 med x=a*b ]
> 0 + (-a)*(-b) = [ 0-x = x ]
> (-a)*(-b)

Aksiomerne skal jo stadig i sving - det er bare lidt mere intuivt :)

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-10-02 20:45

Scripsit "Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk>

> Aksiomerne skal jo stadig i sving

Ikke nødvendigvis, hvis det bare gælder om at overbevise en tilhører
på folkeskoleniveau om at "minus gange minus giver plus" er den
rigtige regel. Sådanne tilhørere aner alligevel ikke hvilke regler der
er aksiomer og hvilke der er afledte. Så i stedet for at se på
aksiomer bør man nøjes med at udlede fra "de regler som tilhøreren i
forvejen tror på".

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Anders Gorst-Rasmuss~

Dato : 22-10-02 21:06

> [...]
> er aksiomer og hvilke der er afledte. Så i stedet for at se på
> aksiomer bør man nøjes med at udlede fra "de regler som tilhøreren i

Det er selvfølgelig rigtigt. Og for det findes der jo mange argumenter.

Man kunne f.eks. også koge det ned til, at det må dreje sig om at vise,
at (-1)*(-1)=1, eftersom (-a)(-b) = (-1)(a)(-1)(b) = (-1)(-1)ab .
Da fås:

1+(-1)=0 <=> [den additive invers til 1 er -1]

1 + 1*(-1)=0 <=> [vi kan gange med 1 uden at det ændrer noget]

1 = -(1)*(-1) <=> [træk 1*(-1) fra på begge sider]

1 = (-1)*(-1) [...og vi får det ønskede].

Fra : Erik Daugaard

Dato : 25-10-02 21:30

Tak til jer som svarede. Nu kan jeg bedre forstå hvorfor jeg selv har så
svært ved at argumentere for det.
Det er jo ligefør man bare - jeg mener................ved i så hvorfor der
skal 3 præmenstruelle kvinder til at skifte en elektrisk pære ??
FORDI DET SKAAAAAL DER ALTSÅ BAAAARE !!!!!!!!!!!!

Mvh. Erik D