borgerlig vielse
Fra : Norma Nielsen

Dato : 21-10-02 12:39

Efter at have pløjet sandsynelige sider i KB vedr. vielser omkring mine
tipoldeforældre, vil jeg høre NG om dette. Kan de på det tidspunkt være
borgerlig viet (1838-1841)?

Fra : kassan

Dato : 21-10-02 15:57

"Norma Nielsen" skrev d. 21-10-02 12:39 dette indlæg :
> [...]
mine
> tipoldeforældre, vil jeg høre NG om dette. Kan de på det tidspunkt

Så vidt jeg ved blev borgerlige vielser først tilladt før 1851, og
kravet var at man ikke tilhørte folkekirken eller et anerkendt
trossamfund eller tilhørte forskellige trossamfund.
Men er du sikker på sognet hvor vielsen har fundet sted?
M.v.h.
Ole Hansen

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 21-10-02 16:03

fra

http://www.ksa.kk.dk/Vejledning%20om%20vielser.htm
Historisk baggrund

Indtil 1851 havde kun kirkelige vielser retsgyldighed. Herefter blev det
muligt at indgå borgerligt ægteskab, men kun hvis personerne ikke tilhørte
folkekirken eller et andet anerkendt trossamfund, eller hvis parret tilhørte
forskellige trossamfund.

De personer, der faldt ind under denne bestemmelse, kunne f.eks. tilhøre den
evangelisk-lutherske frikirke, være mormoner, baptister eller fritænkere,
dvs. ikke tilhøre noget trossamfund. Eller det kunne dreje sig om par, hvor
den ene af parterne var medlem af folkekirken, mens den anden kunne tilhøre
et andet trossamfund eller være fritænker.

I årene efter 1851 var det kun få par, der valgte at lade sig borgerligt
vie. Men i 1880´erne steg antallet bl.a. fordi stadig flere af
Socialdemokratiets tilhængere erklærede sig som fritænkere. Det stigende
antal borgerlige vielser førte til, at procedurerne omkring vielserne blev
rationaliseret bl.a. ved at der fra 1887 blev indført fortrykte skemaer i
protokollerne

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 20.10.2002

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 22-10-02 07:46

Jeg ved ikke om det er specielt for Sønderjylland/Slesvig, men her synes
borgelig vielse påkrævet, i det her findes personregistre i amtet, hvor
samtlige vielser står skrevet ned, og vielsen er enten foretaget af en
giftefoged eller borgmester, og først derefter kunne den kirkelige vielse
foretages, men foregik ofte samme dag.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 22-10-02 08:16

On Tue, 22 Oct 2002 08:45:49 +0200, "Karl-Heinz Hansen"
<karlheinz@hansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>samtlige vielser står skrevet ned, og vielsen er enten foretaget af en
>giftefoged eller borgmester, og først derefter kunne den kirkelige vielse

Jo, det rigtigt, men først fra 1871.

--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Norma Nielsen

Dato : 22-10-02 12:19

Jeg siger tak til alle der har svaret og selvom det i dette tilfælde ikke
drejede sig om Sønderjylland, så kan jeg måske senere få brug for
oplysningerne, idet jeg ikke er sommet så langt endnu med "Æ Synne`jysk
familie". Tak allesammen. mv.-h. Norma
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gou9ru85rgcleo5uvc1g202e7phfefsrbh@4ax.com...

Fra : Norma Nielsen

Dato : 22-10-02 22:05

Jeg siger tak for besvarelserne, også for dem vedrørende Sønderjylland, som
jeg måske får brug for senere. Jeg har nemlig kun startet så småt på den
sønderjyske del af slægten. Men i dette tilfælde drejer det sig om Thisted
evt. Hjørring amt. Venlig hilsen fra Norma

Fra : Norma Nielsen

Dato : 22-10-02 22:28

Fra : Norma Nielsen

Dato : 22-10-02 22:32