Måske i kattebakken!
Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-10-02 12:18

Kære Gruppe

Franz' dage er ved at være talte hvis ikke noget mirakuløst dukker op
her i gruppen. Han har gennem længere tid haft problemer med at kende
forskel på morgenavisen, hundens tæppe, gulvet og så kattebakken hvilket
har betydet at vi må løbe efter ham med en gulvklud. Problemet er
imidlertid ikke konstant ofte går der dage, enkelt gange uger mellem
ugerningerne - andre gange sker det flere gange om dagen. Hvad pokker
kan det være?

Der kan påregnes et vist sammenfald mellem forekomsten af halvgammelt
kattegrus og hyppigheden renelighedsproblemer, men var det blot et
sikkert parameter skiftede vi gerne grus dagligt - det er det bare ikke.
Nyt grus kan også give urin på morgenavisen.

Vi har på det seneste forsøgt at gå tur med ham da han ellers er
lejlighedskat og måske keder sig (han har ellers selskab af både sin
kone og deres datter samt en hund). Men dette gav også kun i begyndelsen
et lille fald i hyppigheden af urenligheder, og efterhånden er vi
tilbage i gamle gænge igen - kan nogen hjælpe? ellers er dyrlægen det
eneste alternativ! ak ak

Mvh
Kim

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-10-02 12:36

> ellers er dyrlægen det eneste alternativ! ak ak

Det kunne være at det under alle omstændigheder var et besøg hos dyrlægen
værd. Det kunne jo være den fejlede noget.

Vibeke

Fra : Katrine Nederby

Dato : 21-10-02 12:55

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et lille fald i hyppigheden af urenligheder, og efterhånden er vi
> tilbage i gamle gænge igen - kan nogen hjælpe? ellers er dyrlægen det

Hej Kim.

Dyrlægen bør i besøge under alle omstændigheder. Han kan meget vel lide af
en urinvejsinfektion. Hos katte viser den slags sig gerne ved netop
urenlighed. En kat med en urinvejsinfektion forbinder smerten/svien ved at
tisse med bakken og søger derfor et andet sted hen.

Hvis i kan udelukke sygdom, kan hans urenlighed skyldes forandringer i
hjemmet. Skete der noget særligt i huset, da han begyndte at tisse udenfor
bakken? Nye møbler, nye mennesker, nye dyr eller noget helt andet, som han
kan have en stress-/protestreaktion på? Katte kan være ret følsomme overfor
forandringer.
Hvordan er placeringen af bakken? Den skal stå et roligt sted og ikke for
tæt på kattens mad og vand. Hvor mange bakker har han? Måske hører han til
typen, der ønsker een bakke til stort og en anden til småt Prøv evt. at
stille en bakke mere op.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Niels Peter

Dato : 21-10-02 13:55

> [...]
> et lille fald i hyppigheden af urenligheder, og efterhånden er vi
> tilbage i gamle gænge igen - kan nogen hjælpe? ellers er dyrlægen det

Jeg synes I første omgang, I skal bruge dyrlægen til noget mindre drastisk, nemlig at få undersøgt, om der ligger fysisk sygdom til grund for det her.
Det gør der nemlig rigtig tit, når en kat, der ellers altid har været renlig, begynder at udvikle urenlighedsproblemer.
Så er det ofte, men langtfra altid, en sygdom i urinvejene. I virkeligheden kan enhver sygdom, der givet smerter eller bare ubehag, vise sig på den her måde.
Da lugten af én selv har en beroligende virkning på de fleste dyr, vil en kat ofte vælge at dæmpe frustrationer, ubehag o.l. på denne måde.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-10-02 10:38

Kære Gruppe
Tak for svarene! Jeg har bestilt tid til en helbredsundersøgelse for det er nærmest det eneste jeg kan komme i tanke om skulle være problemet. Vi har spekuleret
meget nøje over hvad der kan være sket som har fornærmet ham i en sådan grad uden at vi kan komme i tanke om noget og hvad kattebakker angår så har han tre eller
måske fire fordi jeg på nedenstående hjemmeside har læst om hvordan man kan toilettræne sin kat.

http://www.karawynn.net/mishacat/toilet.shtml

Mvh
Kim