Skifte efter ugift tjenestekarl?
Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 21-10-02 11:02

Hej gruppe

Jeg skal på Rigsarkivet i næste uge og skal for første gang til at kigge i
skifteprotokollerne. Der er én person som jeg er i tvivl om overhovedet kan
findes der:

Christen Jensen Ravn
Født ca 1761
I 1789 bliver han udlagt barnefader til Kirstine Andersdatters søn Christen
Christensen Ravn født i Sjørslev Sogn (Lysgård Herred).
Død i Rødding Sogn (Rødding Herred) 13. maj 1831. Ved sin død er han noteret
som ugift tjenestekarl.

Vil der være lavet skifte efter ham, når han står som ugift?
Hvis ikke der er et skifte efter ham - er der så nogen der har et tip om
hvordan jeg kan finde ud af hvor han er født?

--
Med venlig hilsen - Yours sincerely
Rikke Fjordbak Ravn

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-10-02 13:57

On Mon, 21 Oct 2002 12:02:25 +0200, "Rikke F. Ravn"
<rikke@fjordbak.dk> wrote:

>Vil der være lavet skifte efter ham, når han står som ugift?

Jo, der var da også skifte efter en ungkarl, men om han havde noget at
arve var nok mindre sandsynligt.
Efter en af mine var der en hat og et par bukser
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00079.htm#0

>hvordan jeg kan finde ud af hvor han er født?

Det er ikke sikkert det står i skiftet hvor han er født, men måske
noget om hans søskende/forældre.

Skal du nu på Rigsarkivet ?
Skal du ikke til Viborg ?

Mvh
K. Thidemann

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-10-02 14:39

<rikke@fjordbak.dk> wrote:

> [...]
>Hvis ikke der er et skifte efter ham - er der så nogen der har et tip om
>hvordan jeg kan finde ud af hvor han er født?

Ja, det kan der godt, for så var hans forældre og søskende jo
arveberettigede; men det er ikke sikkert, for hvis han ikke har ejet
noget, så har man måske ikke gjort sig ulejlighed med det.

Men med de oplysninger og den tidsperiode vil det da være meget
nemmere at finde hans fødested i lægdsrullen.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 21-10-02 16:55

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> Men med de oplysninger og den tidsperiode vil det da være meget
> nemmere at finde hans fødested i lægdsrullen.
> --

Jeg har kigget på lægdsrullen for Sjørslev Sogn fra 1788 og et stykke frem
og der er han ikke indført. Jeg har siden fundet ham i Rødding i 1801, så
jeg må vel kunne finde hans 'tilflytning' til Rødding i lægdsrullen?

Tak for din hjælp.
Rikke

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-10-02 19:47

Hej Rikke!
Har du kigget i Erik Brejls fæste- og skifteuddrag for Lysgaard herred? De
går ganske vist ikke op til 1831, men det kunne jo være at din ane nævnes
som arving i et af dem
Hilsen
Bodil Madsen