Skyggebillede på TV?!
Fra : Bo Velschow

Dato : 20-10-02 20:50

Hej

Jeg har et irriterende problem med min modtagelse af TV2, nemlig
skyggebilleder. Det kommer til udtryk ved, at der ca. 2 cm til højre for det
"virkelige" billede er et skyggebillede (på et 21" fjernsyn, dvs. skærmen
måler 41 cm vandret).

Vi har en 3 meter mast, og modtager Sverige 1,2 & 4 (Hörby; K33, K43 & K50)
på en 100 elements antenne (øverst). Derunder en 14 elements Yagi mod
Gladsaxe (K23 & K60); dernæst en 10 elements Yagi mod Hove (som ligger 14 km
væk; K31 & K53) og sluttelig en 5 elements (lodret) til DR2 på K8
(Gladsaxe). Det hele kobles sammen i en Triax TA65-3R forstærker.

Nu er spørgsmålet bare lige: Jeg kan regne ud, at mit skyggebillede
(måske??) skyldes, at Hove-senderen modtages på én af de andre antenner (på
en sidesløjfe?!), og at der er tilstrækkeligt med signal til fra denne til,
at forstærkeren også forstærker dette signal op. Derfor får mit fjernsyn
både TV2 direkte, og tidsforsinket (og dæmpet) en smule fra én af de andre
antenner. Eller er der tale om "multipath" modtagelse??

Hvilken antenne skal jeg evt. sætte et (notch)filter op efter??? Så vidt jeg
lige kan se, kan man - ud fra ovenstående - regne sig frem til, hvor stor
fysisk afstand (= hvor meget antennekabel), der er mellem min TV2-antenne og
"skyggeantennen". Men hvordan?? Nogen forslag??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Pegasus

Dato : 20-10-02 21:02

Bo Velschow wrote:

> [...]
> Derfor får mit fjernsyn både TV2 direkte, og tidsforsinket (og
> dæmpet) en smule fra én af de andre antenner. Eller er der tale om

Nej, 2 cm kan du regne ud som tidsforsinkelse, hvis du kender
scanningshastigheden. Denne forsinkelse kan du omregne med lysets hastighed
til en afstand. Den vil vise, at der er tale om refleksion fra en bygning
eller lignende. Hvis du har antenner, der peger i forkert retning, vil det
skabe grobund for sådanne problemer.

--
Yours
Pegasus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-10-02 21:40

"Pegasus" <troemoe.delme@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> eller lignende. Hvis du har antenner, der peger i forkert retning, vil det

Har hørt at Roskilde domkirke, hvor taget er lavet af kobber. Giver store
problemer med reflektioner fra HOVE senderen

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 21-10-02 05:50

Prøv først at frakoble de øvrige antenner, så du kun har Hoveantennen på
forstærkeren. Har du så stadig skygger, er det reflektion fra huse,
skorstene, domkirker. Det kan evt. forbedres noget ved at misjustere
antennen en smule, eller sætte en større, mere retningsbestemt antenne op og
derpå dæmpe signalet ned igen.
Er skyggen væk, så tilslut de øvrige antenner en efter en, til skyggen er
tilbage og sæt filter på den.
Hvor i Københavnsområdet bor du?

Hilsen Jørgen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-02 11:33

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvor i Københavnsområdet bor du?

Skal vi gætte på:

Eller er det for nemt?

--
-Jens B.

Fra : Bo Velschow

Dato : 21-10-02 18:32

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skorstene, domkirker. Det kan evt. forbedres noget ved at misjustere
> antennen en smule, eller sætte en større, mere retningsbestemt antenne op

Ja, det har jeg også tænkt på. Jeg er blevet inspireret yderligere af
http://www1.electusdistribution.com.au/images_uploaded/tvrecepe.pdf, som
beskriver de problemer, jeg har. Min antenne er i øvrigt en 6-elements Yagi
(ikke 10, som jeg skrev tidligere!); den har et gain på 8.5 dB og en beam
width på +/-25 gr. Min fortsærker kan forstærker 0 - 20 dB på K31/53 (og er
sat til 0 dB!). I øvrigt er der også en af de der grimme stålmaster med
mobiltelefonantenner ca. 500 meter syd for os - måske laver den også
julelege med "mit" signal?!

> Er skyggen væk, så tilslut de øvrige antenner en efter en, til skyggen er
> tilbage og sæt filter på den.
> Hvor i Københavnsområdet bor du?

I Lynge, 13 km stik nord for Hove. Bastrup Sø ligger lige imellem os og
Hove - måske kan den også bidrage til "morskaben"??

I øvrigt har jeg oplevet en besynderlig opførsel af vores fjernsyn (vildt
forvrængede billeder mv.) - så måske overstyrer min forstærker fra tid til
anden?? Med gainet helt i bund lader det desværre til, at billedet forringes
på det fjernsyn, der ligger længst væk fra forstærkeren/antennen (det er et
relativt langt kabeltræk). Måske kan løsningen være et (justerbart) dæmpeled
mellem antenne og forstærker, og en (bredbånds)forstærker efter
forstærkeren?! Lyder det fornuftigt??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 21-10-02 21:10

Prøv nu først at isolere antennerne een efter een. Så har du måske
løsningen.
En 6 element Yagi modtager næsten lige godt forfra og bagfra.
Dine forvrængede billeder skyldes formentlig overstyring af din forstærker.
Det hjælper en bredbåndsforstærker i hvert fald ikke på, tværtimod. Er det
alle kanaler, som forvrænges eller kun f.eks. Sverige?
Jeg har desværre ingen antenneerfaring fra Lynge, men meget fra Glostrup og
Herlev. Her plages vi mest af kanal 23/60, som brager ind mere end 20 dB
kraftigere end de øvrige. Her kan vi også få en blanding af TV2 K53 og FM3
(er det vistnok), som tilsammen rammer Sverige, så problemet kan også
skyldes din FM.
Glem dog ikke, at på visse "gode dage" brager alle mulige inden- og
udenlandske sendere ind, og det er der ikke meget at gøre ved. Her er det
mest 33/43 fra Sverige, som det går ud over.
Du antydede i dit første indlæg, at du havde regnet på hvor meget længere
skyggesignalet havde løbet i forhold til det rigtige signal. Passer det med
mobilmasten?
Håber du kan bruge ideerne. Hilsen Jørgen

PS Jeg har slettet resten af hensyn til de små internetpolitier, som ikke
har ideer om antenner, men blot keder sig.

Fra : Bo Velschow

Dato : 24-10-02 14:54

Hej Jørgen
> Prøv nu først at isolere antennerne een efter een. Så har du måske
> løsningen.
> En 6 element Yagi modtager næsten lige godt forfra og bagfra.

Ja, nu har jeg vendt den om, så den har "bagenden" direkte mod Hove - det
hjalp _lidt_ på skyggerne.

> Dine forvrængede billeder skyldes formentlig overstyring af din
forstærker.

Ja, det tror jeg også. Jeg forsøgte lige at skrue en smule op for gainet på
VHF (DR2) - og så væltede fjernsynet (dvs. billedet!) og så totalt
forvrænget ud! Men hvordan dælen får jeg lige løst det problem?? Dæmpeled
mellem antenne og forstærker?? Absurd nok får jeg faktisk bedre billede, når
jeg helt kobler antenne fra og lader indgangen "stå åben" - men et
(variabelt) dæmpeled kan måske hjælpe mig lidt...?

> Det hjælper en bredbåndsforstærker i hvert fald ikke på, tværtimod.

Jeg havde tænkt mig at sætte bredbåndsforstærkeren EFTER udgangen på min
antenne-forstærker, i et forsøg på at kompensere for mit relativt lange
kabeltræk. Problemet med dårligt billede kan jo både skyldes ringe signal
ind på antenneforstærkeren (pga. antenne med lille gain og/eller lang
afstand til senderen), og en for stor dæmpning mellem antenneforstærkeren og
TVet (og sidstnævnte problem bør en bredbåndsforstærker kunen hjælpe på,
hvis signal-støjforholdet efter antenneforstærkeren er højt nok - ellers er
det lige fedt ).

Er det
> alle kanaler, som forvrænges eller kun f.eks. Sverige?

Tjah, når det går galt jvf. ovenstående, går det helt galt på alle kanaler
(= overstyret forstærker?!). Paradoksalt nok er det de svenske kanaler, der
går bedst ind (og det er ikke liige dem, vi ser mest :-/ ).

Derudover oplever jeg, at der bevæger sig vandrette striber langsomt ned
over skærmen - og i korte perioder (1 sekund) forsvinder striberne helt, og
billedet er perfekt - hvorefter striberne kommer tilbage og hele historien
gentager sig. Er min forstærker defekt?? Er den ikke "HF-tæt" nok, så hele
indmaden er saftet ind i Hove's kraftige signal?? Eller hvad??

> [...]
> kraftigere end de øvrige. Her kan vi også få en blanding af TV2 K53 og FM3
> (er det vistnok), som tilsammen rammer Sverige, så problemet kan også

Måske... men det ændrede ikek en brik, at jeg skruede helt ned for gainet
til FM'en (altså ud over, at stort set alle radiokanaler døde helt).

> [...]
> Du antydede i dit første indlæg, at du havde regnet på hvor meget længere
> skyggesignalet havde løbet i forhold til det rigtige signal. Passer det

Hmm.. ja, jeg har fundet ud af, at én skærmbredde svarer til 19.2 km (PAL) -
så 5% af 19.2 km = ca. 1 km. Dette svarer (desværre) ret nøjagtigt til 2 x
afstanden til føromtalte mobilmast. Min teori er derfor, at Hove smadrer ind
i min antenne, som så gen-udsender signalet - som så rammer masten og
reflekteres tilbage igen til min antenne (men derfor faseforskudt, så det
svarer til forsinkelsen sv.t. 2 x 0.5 km). Min teori underbygges af, at jeg
ved at vende antennen intriducerer et "fattigmands-dæmpeled", fordi gainet
jo trods alt er en hel del mindre "den anden vej" - derfor vil antenne
heller ikke reflektere lige så meget, spm den gør "den rigtige vej". Nu er
det jo bare lige, at den dumme mast står direkte imellem min antenne og
Hove-senderen, så helt fjerne problemerne kan jeg nok ikke

Nå jo, forresten så har jeg ingen skygger på DR (K31) - som jo OGSÅ modtages
fra Hove. Spøjst!!

> Håber du kan bruge ideerne. Hilsen Jørgen

Jo, tak for dem - de har inspireret mig. Desværre er der en hel del "trial
and error" forbundet med selv at forsøge at indjustere antenner, når man
ikke har investeret i feltstyrke-metre osv osv.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 21-10-02 12:46

Beklager. Så langt ned på siden nåede jeg ikke.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-02 12:54

> Beklager. Så langt ned på siden nåede jeg ikke.

Kunne måske undgås, hvis du undlod bundcitering, men det er måske også for
nemt?

--
-Jens B.