Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterårsfarver fra Sverige
Fra : Hans Kruse

Dato : 20-10-02 20:41

Her er nogle billeder fra de sidste par dage med sne etc. fra det nordlige
Skåne. Der var overskyet så den blå himmel kom ikke med, men tværtimod
farverne sammen med det grålige vejr. Billederne er justeret i Photoshop og
skarpet et anelse. Se stemningen over Osby søen her
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=22093&kode= og se sneen i dag
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=22091&kode= !!!
Mvh, Hans

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-02 00:07

Hans Kruse wrote:

> [...]
> men tværtimod farverne sammen med det grålige vejr. Billederne er
> justeret i Photoshop og skarpet et anelse. Se stemningen over

Det undrer mig at du fremhæver billede nr. 35, for ud af de 40
billeder, er der da andre billeder som er meget bedre end lige
netop dette billede.

Billedet er alt for udbrændt (overbelyst) efter min smag, hvis
det havde fået en blænde mindre, så der lige nøjagtigt var kommet
tegning i vandet, så ville ha' været det billede du så...:)

Det var iøvrigt spændende at se alle billederne, som sagt så er
der flere gode imellem, men det jeg synes var mest spændende, var
serien som helhed, jeg har flere gange været i et område af
Sverige, der minder meget om det du har fotograferet, men jeg har
aldig set det på denne årstid.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-02 06:43

On Mon, 21 Oct 2002 01:07:22 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>det havde fået en blænde mindre, så der lige nøjagtigt var kommet
>tegning i vandet, så ville ha' været det billede du så...:)

Enig. Faktisk gælder udbrændtheden de fleste af billederne i større
eller mindre grad. Mon det er en kameraindstilling, eller sker det
under redigeringen i Photoshop?

Det er ikke usandsynligt at det er det sidste der er tilfældet. Når
billeder har en stor procentdel at billedfladen som himmel og/eller
stærkt belyst vand, er kameraets lysmåler tilbøjelig til at kompensere
for dette, hvorved landskabet bliver for mørkt. Hvis man så bare
generelt skruer op for lys/kontrast i Photoshop for at få mere tegning
i græsset og træerne, brænder himlen væk. Der findes mange måder at
justere billederne på i Photoshop, men det kræver at man sætter sig
ind i mere avanceret billedbehandling.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : ab

Dato : 21-10-02 08:21

At der ikke er tegning her og der, horisonten ikke helt "holder vand" o.s.v.
er mindre småfejl, der efter min mening absolut ikke kunne have reddet dine
fotos.

Det fornemmes at du har foretaget dig meget lidt aktivt for at påvirke
resultatet - ingen specielt gode vinkler, billedudsnit, forgrunde m.v.
Resultatet virker hermed ikke engageret men passivt betragtende.

Det kan ikke komme bag på dig, at en hvilken som helst person med et
nogenlunde godt kamera, havde fået nøjagtigt det samme resultat ud af det,
hvis vedkommende havde været der i stedet for dig ? Var det det resultat du
ville have frem, ja, så er det jo helt fint

ab

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-02 20:17

Kurt Hansen wrote:

> Enig. Faktisk gælder udbrændtheden de fleste af billederne
> i større eller mindre grad. Mon det er en kameraindstilling,
> eller sker det under redigeringen i Photoshop?

Ja der er flere billeder som virker udbrændte i højlyset,
men det er bestemt ikke helhedsindtrykket, der er da mange
billeder som står ganske udmærket, og netop den type belysning
som disse billeder er optaget i, har en tendens til at gi'
en næsten hvid himmel, så fidusen er at man skal prøve at
beskære motiverne, så der er mindst muligt himmel med
på billedet.

Når man justerer i PhotoShop, så kan man sagtens lette skyggen
uden at påvirke højlyset, og ved hjælp af "info palletten" kan
man hele tiden måle, og sørge for at højlyset ikke går i nul.

Men der er også nogen som kaster sig ud i justering af billeder,
uden at de har sikret sig at deres skærm er korrekt kalibreret,
og der sælges desværre mange skærme, som reklamerne og
forhandlerne påstår er super gode, som slet ikke har den
kontrast og farvegengivelse, der er forudsætning for at de
kan anvendes til elektronisk billedbehandling.

Eller som min datters kærste udbrød, da han så billeder på min
22" LaCie, "jeg troede jeg havde en god skærm, men den sælger
der sagde at det var den bedste skærm jeg kunne købe, er fuld
af løgn", men da han fik at vide, at en grafisk skærm som min
koster ca. 13.500 kr., så var han alligevel meget godt tilfreds
med hans egen skærm...:)

Og Hans kan jo lige tjekke sin skærm kalibrering op på: http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen