Frøben?
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 20-10-02 20:22

Er der nogen der kan forklare mig dette fænomen?!

Er det arveligt? Går det væk? o.s.v
Hilsen Randi

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-10-02 20:42

"Randi Skindbjerg Kristensen" <randi.skindbjerg.kristensen@skolekom.dk>
skrev...
> Er der nogen der kan forklare mig dette fænomen?!
> Er det arveligt? Går det væk? o.s.v

Alle de killinger jeg har set, der som ganske små (2½-4 uger) havde frøben
(altså bagbenene, der ligesom "ligger" i stedet for at killingerne står på
dem, og som er lidt udadvendte) har kun haft det, fordi killingerne var
nogle små fede bamser, som givetvis vejede for meget til at deres ben kunne
bære dem i starten. Alle uden undtagelse har efter lidt tid kunnet gå og
bruge deres ben helt normalt - det har især været hos Britekillinger, men
også et par velnærede Aby- og Burmeserkillinger har været imellem.

Om det er det samme, og i samme aldersgruppe, ved jeg dog ikke ud fra de få
oplysninger du selv har givet

Mvh. Camilla

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-02 22:04

On Sun, 20 Oct 2002 21:42:26 +0200, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>også et par velnærede Aby- og Burmeserkillinger har været imellem.
>
>Om det er det samme, og i samme aldersgruppe, ved jeg dog ikke ud fra de få

   Som det her: http://pictures.bananas.dk/Kat/P8200267.JPG ?
eller mere som det her:
http://pictures.bananas.dk/Misc/2002-02-10%20-%20Mulle%20leger%20flyveegern%20og%20Oscar%20flyder/P2100874.JPG
?

Mulle gør stadig begge dele og hun er da ellers 1½ =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-10-02 22:41

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev...
> [...]
20og%20Oscar%20flyder/P2100874.JPG
> ?
> Mulle gør stadig begge dele og hun er da ellers 1½ =)

Nej, ikke helt - det vi opdrættere kalder frøben er typisk hos de ganske
unge killinger, inden de selv begynder at gå, hvilket gør at de har megen
besvær med at kunne gå i starten. Men som sagt går der som regel ikke så
længe, før de får styr på bentøjet og går normalt. Killingerne typisk slæber
bagbenene efter sig, eller får ikke rigtig benene ind under sig, så benene
stikker et godt stykke bagud.
Det man kan se på billederne, er en alternativ liggestilling (har selv haft
et par katte, som nød at ligge sådan

Mvh. Camilla

Fra : Linda Diniz

Dato : 20-10-02 23:33

Hej Randi.
Jeg er en af de briteopdrættere Camilla omtaler. Jeg har haft en killing med
"frøben", nogle kalder dem også "flydere", jeg opdagede det først da hun var
ca 14 dage gammel. Når hun "møvede" sig fremad sad benene let bøjede ud til
siden og blev ligesom slæbt afsted, d.v.s. hun brugte kun forbenene til at
komme frem med. Jeg fik alle mulige tanker om lammelser, brækkede ben o.s.v.
kontaktede også min dyrlæge som så kendte problemet, hun spurgte også om den
var meget fed hvilket jeg måtte svare ja til, hun havde en kæmpe-vom.
I de følgende uger "trænede" jeg den killing på et sengetæppe med riller
hvor neglene på bagbenene kunne sætte fra, og tro mig da hun var 7 uger
gammel sprang hun rundt som en bjergged!!!
Jeg har i dag både hendes datter og barnebarn gående og de har ikke haft
frøben, datteren har haft 3 kuld og ingen af de killinger har heller ej haft
det.
Så fat mod, det skal nok ende med at blive en helt normal kat.
med venlig hilsen
Linda Diniz
www.devicio.subnet.dk

Randi Skindbjerg Kristensen <randi.skindbjerg.kristensen@skolekom.dk> skrev