PATH's i osX
Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 18:57

Goddag.

Nu vil jeg ikke slagtes, fordi jeg stadig er lidt grøn ved osX, men jeg
har lavet mig et fint kommando-dir til mine egne kommandoer, og så ville
jeg gerne have PATH-variablen til at inkludere stien til dette dir.

Så hvordan gør jeg det? Jeg sad og tænkte lidt på at smide det ind i
..bashrc, som jeg ville have gjort i min debian, men den eksisterer vist
ikke.

Nyttige, u-tekniske svar ville være dejlige :)

Mvh,

-Anne.

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 19:01

Anne Green wrote:
> [...]
> ikke.
>
> Nyttige, u-tekniske svar ville være dejlige :)

Jeg kom lige i tanke om at jeg havde brug for at vide dette, da jeg
lynlæste en tråd om paths i tsch, hvad det så end er, så jeg undskylder
på forhånd, hvis mit spørgsmål netop er blevet besvaret - i så fald
forstod jeg det bare ikke.

Mvh,

-Anne.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 19:15

Anne Green <anne@qeep.dk> wrote:

> [...]
> lynlæste en tråd om paths i tsch, hvad det så end er, så jeg undskylder
> på forhånd, hvis mit spørgsmål netop er blevet besvaret - i så fald

Med tcsh bruges .tcshrc istedet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 19:29

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Med tcsh bruges .tcshrc istedet.

Roger. Jeg prøver lige om jeg kan få det til at virke. Tak for det.

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 19:39

Anne Green wrote:

> Roger. Jeg prøver lige om jeg kan få det til at virke. Tak for det.

Hmm. Den eksisterede ikke, swå jeg oprettede den, men den køres
tilsyneladende slet ikke. Hvor kommer det der welcome to darwin fra når
man åbner en shell? :)

-Anne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 20:04

Anne Green <anne@qeep.dk> wrote:

> Hmm. Den eksisterede ikke, swå jeg oprettede den, men den køres
> tilsyneladende slet ikke.

Nej den eksisterer ikke førend du selv opretter den. Den skal ligge i
dit hjemmebibliotek. Prøv at putte noget i som har et output (f.eks pwd)
og du vil se at det virker.

> Hvor kommer det der welcome to darwin fra når
> man åbner en shell? :)

Det er login velkomsten!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 20:09

> [...]
>

> Nej den eksisterer ikke førend du selv opretter den. Den skal ligge i
> dit hjemmebibliotek. Prøv at putte noget i som har et output (f.eks pwd)

Og hvor finder - og ændrer - jeg den?

-Anne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 20:30

> Og hvor finder - og ændrer - jeg den?

Du kan ikke ændre den da det er output fra login programmet, men
heldigvis kan du bede login om at holde kæft ved at placere en tom fil
med navnet ".hushlogin" i din hjemmemappe. Vil du udspy noget andet kan
du passsende indsætte det i .tcshrc.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-10-02 21:21

On Sun, 20 Oct 2002 21:29:49 +0200, Michael <mta@mac.com> wrote:

> Du kan ikke ændre den da det er output fra login programmet,

Jo da:

sudo pico /etc/motd

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 21:52

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Jo da:
>
> sudo pico /etc/motd

Den havde jeg helt glemt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-10-02 22:58

On Sun, 20 Oct 2002 22:51:31 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkdjbm.18sm4gjhg5kg4N%mta@mac.com>):

tcsh! tcsh!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 23:07

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Sun, 20 Oct 2002 22:51:31 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
> (in message <1fkdjbm.18sm4gjhg5kg4N%mta@mac.com>):

> tcsh! tcsh!

Man er vel nok høj i hatten,
men kom bare an for jeg har gået til sudo!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:55

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Man er vel nok høj i hatten,
> men kom bare an for jeg har gået til sudo!

Sudobryder?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 10:05

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Sudobryder?

Går en sudubryder til sudo? I så fald skal jeg gøre noget ved
kostmængden.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-02 19:50

> Med tcsh bruges .tcshrc istedet.

Følgende virker i tcsh hos mig:

[G4] per% cat .login
setenv PATH ${PATH}:.:/Library/postgreSQL/bin
[G4] per%
--
Per Erik Rønne

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 20:08

Per Rønne wrote:

> Følgende virker i tcsh hos mig:
>
> [G4] per% cat .login
> setenv PATH ${PATH}:.:/Library/postgreSQL/bin
> [G4] per%

hm. hverken .tcshrc eller .login har nogen effekt overhovedet. Jeg
bruger endnu ikke jaguar, men os 10.1.2 vist nok. Ved ikke om det har
noget at sige. Jeg har snart prøvet at kalde filen tusind ting i mit
homedir uden at det gør noget :/

Mvh,

-Kenneth Straarup

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 20:09

Anne Green wrote:

> [...]
> bruger endnu ikke jaguar, men os 10.1.2 vist nok. Ved ikke om det har
> noget at sige. Jeg har snart prøvet at kalde filen tusind ting i mit

på vegne af min kæreste, Anne. Så I ikke tror jeg lider af skizofreni
eller lignende.

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-10-02 20:25

On Sun, 20 Oct 2002 21:08:56 +0200, Anne Green wrote
(in message <aouuu9$r6o$2@sunsite.dk>):

> Anne Green wrote:

<znip>

> på vegne af min kæreste, Anne. Så I ikke tror jeg lider af skizofreni
> eller lignende.

Øv, nu troede vi lige, at der var en ny pige i dk.edb.mac, og så viser det
sig at være en fyr. Hvad er det nu, det hedder?

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 20:30

David Blangstrup wrote:
> [...]
>>

> Øv, nu troede vi lige, at der var en ny pige i dk.edb.mac, og så viser det
> sig at være en fyr. Hvad er det nu, det hedder?

Faktisk er det kun fordi hun ikke fatter et klap af det her at jeg
skriver, men det er skam hendes mac, og hende der læser denne gruppe :)

Mvh,

-Kenneth Straarup / Anne.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 20:36

Anne Green <anne@qeep.dk> wrote:

> Faktisk er det kun fordi hun ikke fatter et klap af det her at jeg
> skriver, men det er skam hendes mac, og hende der læser denne gruppe :)

Men dig der skriver?!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 22:15

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Men dig der skriver?!

Jeg skriver dette, da det er mig der skal have de der path's til at
virke på hendes mac. Jeg underskriver mig med hendes navn, da jeg ikke
selv læser denne gruppe (før nu). Og jo, hun læser hvad jeg skriver
inden jeg sender det :)

-Anne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-02 02:58

> [...]

> virke på hendes mac. Jeg underskriver mig med hendes navn, da jeg ikke
> selv læser denne gruppe (før nu). Og jo, hun læser hvad jeg skriver

Så et godt råd. Prøv at downloade verdens nummer 1 nyhedslæser på
www.versiontracker.com:

MacSOUP. Findes i en betaversion til MacOS X.
--
Per Erik Rønne

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-10-02 08:01

On Mon, 21 Oct 2002 3:57:43 +0200, Per_Rønne wrote
(in message <1fkdx5b.1nh2ef9ep6m9tN%serse@diku.dk>):

> Så et godt råd. Prøv at downloade verdens nummer 1 nyhedslæser på
> www.versiontracker.com:
>
> MacSOUP. Findes i en betaversion til MacOS X.

Tcsh! Tcsh! Verdens bedste newsreader heddder Hogwasher. Få den her
http://www.asar.com
‹ og det er ikke en beta. MacSOUP er _så_ 9'ish!

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-02 09:11

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> MacSOUP er _så_ 9'ish!

Jeg har nu ellers set nogle brokke sig over at den var så - unix-agtig
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-02 15:39

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg har nu ellers set nogle brokke sig over at den var så - unix-agtig

Lad du bare "svinet" blive i sin naive barnetro.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-10-02 16:09

On Mon, 21 Oct 2002 16:39:06 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkewq6.117s7y11dod7r7N%mta@mac.com>):

> Lad du bare "svinet" blive i sin naive barnetro.

Det må da vist blive »grislinge« tro eller hvad de nu hedder.

Fra : Storm

Dato : 20-10-02 20:52

> Faktisk er det kun fordi hun ikke fatter et klap af det her at jeg
> skriver, men det er skam hendes mac, og hende der læser denne gruppe :)

Jeg tænkte ellers hvor sejt, men det vel hende der skrev "... Jeg sad og
tænkte lidt på at smide det ind i .bashrc, som jeg ville have gjort i
min debian" - så er jeg alligevel imponeret

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-10-02 22:58

On Sun, 20 Oct 2002 21:52:23 +0200, Storm wrote
(in message <1fkdglj.w1jy4r135avgeN%Ninzen@ofir.dk>):

Ja, det lød skide godt!

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-02 20:35

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Øv, nu troede vi lige, at der var en ny pige i dk.edb.mac, og så viser det
> sig at være en fyr. Hvad er det nu, det hedder?

Transvesticisme? Transseksualitet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:56

serse@diku.dk (Per Rønne) writes:

> Transvesticisme? Transseksualitet?

Kan "snyd" ikke gøre det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-02 20:35

Anne Green <anne@qeep.dk> wrote:

> hm. hverken .tcshrc eller .login har nogen effekt overhovedet.

..cshrc [ikke .tcshrc] starter hver gang et shell starter, .login ved
login [vel når du åbner en terminalsession].

Er filerne anbragt i dit home-katalog? Og bruger du overhovedet tcsh?
Prøv med følgende:

[G4] per% pwd
/Users/per
[G4] per% echo $SHELL
/bin/tcsh
[G4] per%

Du burde vel også kunne anbringe nogle udskrivninger i scriptene som:

echo Hej!

Så kan du se om de kører .
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 21:17

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> .cshrc [ikke .tcshrc] starter hver gang et shell starter, .login ved
> login [vel når du åbner en terminalsession].

..cshrc virker også grundet bagudkompatibilitet med csh. Ellers kan "man
tcsh" anbefales.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-10-02 23:00

On Sun, 20 Oct 2002 22:16:49 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkdhid.5v4xsl116483vN%mta@mac.com>):

> .cshrc virker også grundet bagudkompatibilitet med csh. Ellers kan "man
> tcsh" anbefales.

Det er jeg glad for. Nu kan jeg sove roligt.

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 22:26

Per Rønne wrote:

> [...]
> /bin/tcsh
> [G4] per%
>
> Du burde vel også kunne anbringe nogle udskrivninger i scriptene som:

Jeg _ved_ de ikke kører. Det er lidt essensen i mit problem :)
Jeg skrev hvad du skrev og fik samme output (Users/Godiva godt nok :)),
så jeg kører tcsh.

Nu har jeg prøvet .tcshrc, .cshrc, .login og hvad ved jeg ikke, og intet
kører tilsyneladende: jeg har sat en fin lille echo ind for at teste.
Filerne er lagt i mit homedir, som jeg går ud fra de skal.

Men bortset fra det har jeg da et andet problem. Jeg smed osX ind via et
image apple havde lavet til (gendannelsesting), så blev jeg spurgt om
hvad administrator pass og login skulle være, hvilket jeg så skrev, men
jeg fik aldrig muligheden for at bestemme hvad root-pass skulle være,
hvilket nu betyder at jeg selvom jeg er administrator ikke har access
til en klaphat, og at jeg ikke kan logge ind som root for at fikse det.
''Nogen forslag til at løse dette?

-Anne/Kenneth.

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 22:32

Anne Green wrote:

> [...]
> hvilket nu betyder at jeg selvom jeg er administrator ikke har access
> til en klaphat, og at jeg ikke kan logge ind som root for at fikse det.

øh, det viser sig at cshrc slet ikek køres, hvis der er fejl i, og det
var der. Nu virker det, i hvert fald.,

Anne/KEnneth.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 22:40

> [...]

> hvilket nu betyder at jeg selvom jeg er administrator ikke har access
> til en klaphat, og at jeg ikke kan logge ind som root for at fikse det.

I Netinfo-administrator vælger du Sikkerhed->Slå rodbruger til.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anne Green

Dato : 20-10-02 22:49

Michael Tysk-Andersen wrote:

> I Netinfo-administrator vælger du Sikkerhed->Slå rodbruger til.

Hvor pokker finder jeg det henne? Jeg bruger en engelsk osX, og jeg
synes aldrig jeg har fundet noget der lignede det der på engelsk :/

Anne/kenneth

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 22:58

Anne Green <anne@qeep.dk> wrote:

> Hvor pokker finder jeg det henne? Jeg bruger en engelsk osX, og jeg
> synes aldrig jeg har fundet noget der lignede det der på engelsk :/

Applications/Utilities/NetInfo Manager. Du kan skifte til dansk i System
Preferences under International.

--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:57

> I Netinfo-administrator vælger du Sikkerhed->Slå rodbruger til.

Lad være med det.

En administrator har mulighed for at køre "sudo".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 21-10-02 17:29

In article <aouus5$r6o$1@sunsite.dk>, Anne Green (anne@qeep.dk) wrote:
> [...]
> bruger endnu ikke jaguar, men os 10.1.2 vist nok. Ved ikke om det har
> noget at sige. Jeg har snart prøvet at kalde filen tusind ting i mit

Start en shell.
Skriv cd<ret> - Så er du det mest hjemlige sted maskinen kender for dig.
Opret en .cshrc fil - .tcshrc virker kun med tcsh, hvilket burde være nok,
men af gammel vane har jeg altid brugt .cshrc.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Anne Green

Dato : 21-10-02 17:40

Jan Jonasen wrote:

> [...]
> Opret en .cshrc fil - .tcshrc virker kun med tcsh, hvilket burde være nok,
> men af gammel vane har jeg altid brugt .cshrc.

Mange takker. Det virker nu langt om længe.

Og mange tak til Michael, der er skyld i at jeg nu kan lege root.

En enkelt ting nager mig dog stadig. Når jeg i osX står som system
administrator, burde jeg så ikke have ret til at ændre privilegier? Jeg
må ikke ændre privilegier for system-mapper, system-drev med videre,
hvilket er ganske irriterende, hvis jeg fx vil lægge en ny screensaver
ind. Nogen løsning, eller skal jeg gøre det via shell som root?

Mange tak for hjælpen so far.

-Anne/Kenneth.

Fra : Anne Green

Dato : 21-10-02 17:48

Anne Green wrote:

> [...]
> hvilket er ganske irriterende, hvis jeg fx vil lægge en ny screensaver
> ind. Nogen løsning, eller skal jeg gøre det via shell som root?

Et tilægsspørgsmål: Er der nogen simpel måde at ændre sin shellprompt
på? Umiddelbart synes jeg fx det er spild af plads at der står hvilken
user der er logget ind i den.

Anne/Kenneth.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-02 18:53

Du kan som administrator ligge skærmskånere i /Library/Screen Savers/ og
selvfølgelig i ~/Library/Screen Savers/.

Som administrator er du ikke superuser og kan derfor ikke pille i
/system og andre brugere. Har du brug for superuser privilegier i
terminalen kan du bruge su eller sudo.

> Et tilægsspørgsmål: Er der nogen simpel måde at ændre sin shellprompt
> på? Umiddelbart synes jeg fx det er spild af plads at der står hvilken
> user der er logget ind i den.

set prompt = "> "

Bedre?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anne Green

Dato : 21-10-02 21:16

> [...]
>
> Som administrator er du ikke superuser og kan derfor ikke pille i
> /system og andre brugere. Har du brug for superuser privilegier i

jeg er næsten overbevist om at jeg ikke havde rettigheder til at smide
screensavers ind, da jeg prøvede som administrator, men det går nok. Nu
kan jeg altid gøre det via en shell alligevel.

Og ja, næsten mht. prompt. Men jeg ville gerne have path med i den også.

Mvh,

Anne/Kenneth.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-02 21:58

> [...]

> screensavers ind, da jeg prøvede som administrator, men det går nok. Nu
> kan jeg altid gøre det via en shell alligevel.

Du forsøgte dig sikkert i /System/Library/Screen Savers/, som kræver rod
tilladelser at rode i. Må jeg anbefale dig ikke at rode der.

> Og ja, næsten mht. prompt. Men jeg ville gerne have path med i den også.

set prompt = "%c9 > "

Tallet angiver hvor meget af stien du vil se.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anne Green

Dato : 21-10-02 22:14

> [...]
> tilladelser at rode i. Må jeg anbefale dig ikke at rode der.

> set prompt = "%c9 > "
>
> Tallet angiver hvor meget af stien du vil se.
Tusind tak!

Anne.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 22-10-02 17:53

In article <ap1qld$r1d$1@sunsite.dk>, Anne Green (anne@qeep.dk) wrote:
> Tusind tak!

Tag ved lejlighed et kig på man tcsh, der er en del praktiske oplysninger
du kan få til at stå. Søg efter prompt i siden (søg med /prompt).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:54

Anne Green <anne@qeep.dk> writes:

> [...]

> Så hvordan gør jeg det? Jeg sad og tænkte lidt på at smide det ind i
> .bashrc, som jeg ville have gjort i min debian, men den eksisterer

Standardskallen under OS X er tcsh, som opfører sig anderledes end
bash. Jeg har følgende linie i min .tcshrc

setenv PATH $HOME/gnu/bin:$PATH

(du skal naturligvis lige køre "mkdir -p $HOME/gnu/bin").

Næste gang du logger ind er den med. Bemærk herudover også at tcsh
forventer man kører "rehash" når der tilføjes nye kommandoer ind.

Mit valg af gnu/bin istedet for bare bin, skyldes at så kan jeg køre
"./configure --prefix=$HOME/gnu" når jeg selv oversætter programmer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn