Checke email på T300 / T68(i)
Fra : Jens Lyn

Dato : 20-10-02 18:23

Hej !

På T300 kan man checke email via wap (jeg går ud fra at man også kan på
t68), hvordan skal ens indstillinger være ? Den bliver nemlig ved med at
sige "server ikke fundet" !

Jeg har Tiscali, så jeg har sat indgående til mail.tiscali.dk og udgående
til smtp.tiscali.dk , hvordan ville ellers I gøre ??

På forhånd tak !

- Rasmus

Fra : Fischer

Dato : 20-10-02 18:33

> På T300 kan man checke email via wap

Eeeh - kræver det ikke at din mail-udbyder har oprettet en wap-side hvor du
kan logge dig ind?
Jeg tvivler på at du via et wap-opkald kan komme i forbindelse med din POP3
konto.

*Fischer

Fra : Jens Lyn

Dato : 20-10-02 19:24

Tror du ikke det ? Man kan da ellers vælge om det skal være pop3 eller imap4
den skal søge på. Det er jo en option inde under beskeder man kan vælge.

Fra : Fischer

Dato : 20-10-02 19:48

> Tror du ikke det ? Man kan da ellers vælge om det
> skal være pop3 eller imap4 den skal søge på. Det er jo
> en option inde under beskeder man kan vælge.

Ja, men jeg tror måske at vi taler forbi hinanden?

Der er naturligvis en E-mail klient i begge telefoner, men de kræver jo at
der er etableret en (rigtig) internet-forbindelse. Altså via data-opkald
eller evt. GPRS.

Wap er i den henseende ikke en rigtig internet-forbindelse.

*Fischer

Fra : Jens Lyn

Dato : 20-10-02 20:20

Ahaaa... så det er altså kun via gprs man kan checke mail med den indbyggede
klient.

Det er da bare sjovt at den ringer op til ens wap-forbindelse når man
klikker "send og hent".. men den tager måske bare den første forbindelse der
konfigureret ?

Fra : Christian Poulsen

Dato : 21-10-02 00:46

Er du helt sikker på det? Jeg har desværre ikke mulighed for teste det
lige nu. Men jeg mener helt sikkert godt man kan checke en POP3 blot via
en normal WAP-forbindelse uden GPRS o. lign.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 21-10-02 01:05

Skal ellers lige love for, at der bliver rodet lidt i begreberne her

For at surfe på WAP, skal man have lavet sig en såkaldt WAP-profil. Den er
forskellig fra udbyder til udbyder, man kan som regel få hjælp på udbyderens
hjemmeside til det.

Nogle mail-services tilbyder, at man kan checke sin mail via WAP. Det er nu
kun - i hvert fald efter min mening - til nøds at man skal bruge det, det er
dyrt, langsomt og besværligt. Men her er der altså tale om at den man nu har
sin mail-konto ved, har lavet en wap-side.

En anden måde at checke sin mail på er via POP3/IMAP, som også bruges af
diverse e-mailprogrammer, som f.eks. Outlook Express. Det er ikke ret mange
telefoner der kan dette, men f.eks. kan man på t68.
For at kunne dette skal man have 2 ting:

1: En datakonto: Man skal have en datakonto for at få kontakt til
Internettet. Har man f.eks. TDC internet, kan man bruge sit
kundenr(120015........) og password, og som telefonnummer: 21210000. En
datakonto kan BÅDE være over GSM og GPRS, det vælger man selv. Men man skal
selvfølgelig have abb. på GPRS for at kunne bruge dette, og det er en smule
pebret endnu. Og GSM hastighed går osse fint, hvis det bare er tekst mails.

2: En pop3 mailkonto. Har man f.eks. TDC Internet, så har man sikkert også
en TDC mailadresse, der KAN checkes via POP3. Det kan man altid finde ud af
ved at læse på mail-udbyderens hjemmeside. Men er man så heldig at man kan,
skal man bare indtaste pop3adresse, brugernavn/password, og så er man
kørende. (For TDC er pop3adressen f.eks. pop3.mail.dk) Dog er der det
problem, at hvis man IKKE er TDC mobil-kunde, så kan man ikke få lov til at
SENDE mails via deres udgående mail-server smtp.mail.dk. I så tilfælde har
teleoperatøren måske en anden mulighed for at kunne sende mails. Men det
vigtigste er vel også at kunne modtage!

Håber jeg kunne hjælpe lidt!
Lasse

Fra : Fischer

Dato : 21-10-02 05:52

> Skal ellers lige love for, at der bliver rodet lidt i begreberne her

Ja, tak for forsøget på at rydde op!

> [...]
> Internettet. Har man f.eks. TDC internet, kan man bruge sit
> kundenr(120015........) og password, og som telefonnummer:

Dette kan man dog ikke med TDC netbasis (gratis-abonnement).

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 21-10-02 05:51

> Er du helt sikker på det? Jeg har desværre ikke mulighed for teste det
> lige nu. Men jeg mener helt sikkert godt man kan checke en POP3 blot
> via en normal WAP-forbindelse uden GPRS o. lign.

Ja, man kan godt uden GPRS, men via GSM data-opkald til internet, som ikke
blot er en Wap-forbindelse.
Se i øvrigt Lasse's indlæg.

*Fischer

Fra : Tinky Winky

Dato : 21-10-02 11:05

> På T300 kan man checke email via wap (jeg går ud fra at man også kan på
> t68), hvordan skal ens indstillinger være ? Den bliver nemlig ved med at
> sige "server ikke fundet" !

WAP er lidt ligesom WWW. Så hvis du vil checke email via WAP, svarer det til
at bruge webmail. Hvis der ikke er "wapmail" adgang til din e-mail konto,
kan du ikke bruge WAP med mindre du bruger en pop-til-WAP klient og
konfigurerer den til din konto.

Det man kan er at bruge den indbyggede email klient i stedet for WAP,
hvilket svarer lidt til at bruge Outlook.

Du skal også have en normal modem Internet forbindelse, som du ringer op
til - eller GPRS.